Hlavní obsah

Roblox čeká v roce 2024 a dalších letech lepší období

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Mercurius Pro

Obrázek vytvořený AI

Tady je důvod, proč se tato společnost hodlá rozrůst na několikanásobek

Článek

Herní platforma Roblox (RBLX), která se v posledních letech pro akcionáře ocitla na horské dráze, ukázala slibné známky stability a udržitelného růstu uprostřed obav investorů a volatility trhu. Po vstupu na burzu v roce 2021, v době vrcholící pandemie COVID-19, se cena akcií společnosti vyvíjející hry vyšplhala ze 70 na 135 dolarů a během pouhých několika měsíců se téměř zdvojnásobila, protože objednávky na pobyt v domácnosti umožnily prudký nárůst online her.

Po vzrušujícím boomu však cena akcií společnosti Roblox klesla pod 25 dolarů za akcii kvůli ochabující důvěře investorů v souvislosti s obavami, jako je udržitelnost jejího růstu v době po pandemii a pokračující boj o ziskovost. V poslední době se však zdá, že se situace obrací ve prospěch společnosti Roblox, a objevují se důkazy, že společnost překonala nejhorší a připravuje se na potenciálně lepší časy.

V počátečních fázích pandemie byly podmínky pro herní platformu, jako je Roblox, ideální. Jak podniky a školy přecházely na dálkový provoz, příjmy Robloxu se díky rychlému růstu počtu uživatelů a rezervací zvyšovaly vysokým dvouciferným a dokonce trojciferným procentním tempem. Náhlý přechod do postpandemické reality však způsobil, že se mnoho jejích uživatelů vrátilo ke svým dřívějším zvyklostem a vzdálilo se virtuálnímu hernímu světu, což vedlo k následnému zpomalení růstu.

Ve třetím a čtvrtém čtvrtletí roku 2022 se růst tržeb společnosti Roblox téměř zastavil, rostly pouze tempem 2 %, a její upravený zisk před úroky, zdaněním, odpisy a amortizací (EBITDA) se v důsledku stagnace růstu tržeb umocněné rostoucími náklady propadl o více než polovinu. Takový vývoj nevyhnutelně vyvolal skepsi investorů společnosti Roblox a inicioval značné obavy o udržitelnost podniku.

Ve světě, který se vzpamatovává z pandemie, se objevily otázky, zda má obchodní model společnosti Roblox ještě prostor k růstu a zda je ziskový provoz v jeho možnostech. Spekulovalo se také o tom, zda se metaverze, v jejímž rámci Roblox a podobné platformy fungují, neukáže jako přechodná móda.

Navzdory obavám však společnost v roce 2023 zaznamenala pozoruhodnou odolnost. Díky nárůstu rezervací o 23 % na 3,5 miliardy dolarů, prudkému nárůstu tržeb o 26 % na 2,8 miliardy dolarů a nárůstu provozního cash flow o 24 % na 458 milionů dolarů začal Roblox zažívat oživení. Přestože společnost stále technicky vzato hospodařila s finanční ztrátou, její provoz generoval dostatek hotovosti pro výraznou obchodní expanzi.

V souladu s finančním zlepšením vykazovaly provozní ukazatele společnosti Roblox působivé výsledky. Počet denně aktivních uživatelů (DAU) se zvýšil o 22 % na 68,4 milionu, počet hodin zapojení se zvýšil o 22 % na 60 miliard hodin a průměrný počet platících uživatelů se měsíčně rozšířil o 17 % na 14,5 milionu.

Klopýtavý výkon v roce 2022 tak lze považovat za prchavý moment, způsobený spíše dočasnými vnějšími podmínkami než systémovými obchodními problémy. V důsledku toho se obavy investorů ohledně jejich původních výhrad k obchodnímu modelu společnosti Roblox začaly zmírňovat.

Při přechodu do postpandemického světa je zásadní prozkoumat perspektivní plány společnosti Roblox. Podle zakladatele a generálního ředitele Davida Baszuckiho je dalším milníkem na obzoru dosažení 1 miliardy aktivních uživatelů denně.

Dosažení jedné miliardy uživatelů by pro Roblox nepochybně představovalo obrovskou výzvu. Společnost by musela rozšířit svou uživatelskou základnu nad rámec současné kohorty a oslovit potenciální uživatele mimo hlavní severoamerický a evropský trh a ty, které herní prostředí v současnosti neláká. Přesto společnost zatím prokázala schopnost úspěšně rozšiřovat svou uživatelskou základnu.

Trhy společnosti Roblox v Asii a Tichomoří a „zbytek světa“ totiž rostly tempem 26 %, resp. 19 %, a jen v prvním čtvrtletí tak předstihly její hlavní trhy tempem 13 %. Navíc růst počtu uživatelů ve věku 13 let a více činil 22 % a překonal růst hlavní uživatelské základny ve věku do 13 let.

Rozhodujícím faktorem pro budoucí růst Robloxu bude osud stále populárnějšího trendu metaverza. V současné době se uživatelé technologie metaverza soustřeďují převážně kolem herní komunity. Pokud se však adopce rozšíří mimo hraní her i do dalších aplikací, jako je vzdělávání, služby a průmyslová odvětví, bude z toho Roblox pravděpodobně nesmírně těžit.

I když budoucnost Robloxu nebo metaverza zůstává nejistá, pokud bude společnost pokračovat v získávání a udržování nových uživatelů a zároveň v jejich přeměně na platící uživatele, bude mít pravděpodobně dobrou pozici k tomu, aby časem vybudovala větší a robustnější podnik.

Prokázaná udržitelnost obchodního modelu společnosti Roblox, přestože zůstává nerentabilní a cesta k ambicióznímu cíli v podobě miliardy uživatelů nejednoznačná, staví dnes herní platformu do lepší pozice než před dvěma lety. Pokud bude trend metaverze pokračovat ve své vzestupné trajektorii, mohl by se Roblox stát dlouhodobým vítězem v tomto rychle se rozvíjejícím prostoru.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz