Článek
Vzhledem k tomu, že od konce minulého týdne, kdy společnost oznámila své výsledky za první fiskální čtvrtletí, vzrostly její akcie o 30 %, může být představa, že byste právě teď vstoupili do nového podílu ve společnosti Chewy (CHWY), poněkud děsivá. To je velký zisk v krátkém časovém období, který vybízí k vybírání zisků z nyní nejvyšších úrovní akcií.
Pokud však byla Chewy na vašem seznamu potenciálních nákupů před tímto skokem, vězte, že ještě není pozdě se do ní ponořit. Pokud něco, pak by tento nárůst mohl akcie vytrhnout ze zajetých kolejí, které jim od září loňského roku brání v jakémkoli skutečném pokroku.
Ve skutečnosti by pro vás mohlo být nejlepší, kdybyste sem vstoupili navzdory nedávnému růstu akcií, vzhledem k tomu, že je pravděpodobné, že vás čeká další růst.
Chewy se liší v jednom důležitém ohledu
Chewy je maloobchodní prodejce krmiv, potřeb, hraček a dalšího zboží pro domácí zvířata. Na rozdíl od konkurenčních společností Petco Health and Wellness, PetSense a PetSmart však Chewy nemá kamenné prodejny. Od svého založení v roce 2011 byla od základů budována jako výhradně online prodejna. A to se ukázalo jako nepodstatný detail.
Mnoho jejích konkurentů zažilo většinu svého růstu mezi koncem 80. let a začátkem nového tisíciletí, kdy v Americe došlo k explozi výstavby maloobchodních prodejen, a předtím, než se internet stal běžným. Nástup elektronického obchodování však vyrovnal podmínky a poskytl nováčkům, jako je Chewy, šanci proniknout na trh, zatímco společnosti jako PetSmart a PetSense zůstaly zatíženy příliš drahými nemovitostmi.
Je pravda, že údaje toto tvrzení nepotvrzují přesvědčivě už při letmém pohledu. Z loňských příjmů společnosti Chewy ve výši 11,1 miliardy dolarů se do čistého zisku promítlo pouze 296 milionů dolarů. To představuje čistou ziskovou marži v rozmezí 2,7 % - méně prostoru, než je většina investorů ochotna akceptovat. Současná cena akcií ve výši 32násobku loňského zisku na akcii ve výši 0,69 USD také není zrovna levná.
Co však tato čísla neukazují, je fiskální trajektorie, na které se Chewy nachází a na které pravděpodobně zůstane i v dohledné budoucnosti. Ve světle tohoto růstu je argument býků mnohem silnější.
Vítr v zádech stále vane
Pokud je v dnešní době peněz opravdu málo, někdo to zapomněl říct majitelům domácích mazlíčků. Americká asociace Pet Products Association uvádí, že američtí spotřebitelé utratí v roce 2023 za své domácí mazlíčky 147 miliard dolarů, což je o více než 7 % více než v předchozím roce. Podle organizace se letošní růst výdajů zchladí na skromnější 2,4% nárůst a dosáhne tržeb ve výši 150,6 miliardy dolarů.
I tak ale údaje z nedávného průzkumu provedeného společností Empower, která se zabývá správou penzijních plánů, ukazují, že každý třetí Američan kupuje více výrobků pro své domácí mazlíčky než pro sebe.
Stejně jako všichni ostatní spotřebitelé jsou však i majitelé domácích mazlíčků (nakonec) finančně praktičtí a hledají hodnotu, kdykoli a kdekoli mohou. To je hlavní důvod, proč je letošní předpokládaný růst výdajů za domácí zvířata pomalejší než skutečný růst v loňském roce. Všichni tito lidé stále krmí své mazlíčky; řada z nich pouze přechází na jiné než prémiové krmivo nebo hledá levnější způsoby, jak pokračovat v nákupu špičkového krmiva.
Stále častěji využívaným prostředkem je samozřejmě nákup přes internet. Proto společnost ECDB, která se zabývá průzkumem trhu, předpokládá, že trh s online nákupy pro domácí zvířata bude do roku 2028 růst průměrným ročním tempem 12,6 %, což se shoduje s výhledem společnosti Bloomberg Intelligence a společnosti Packaged Facts, která se zabývá průzkumem trhu se spotřebním zbožím.
Vzhledem k vedoucímu podílu společnosti Chewy na americké části tohoto trhu - a vzhledem k tomu, že přerůstá všechny své přímé online konkurenty - má společnost dobrou pozici k tomu, aby získala více než svůj podíl na tomto růstu.
Konečně je tady krapet důvěry v akcie Chewy
Proč tedy akcie stále klesají o více než 80 % oproti svému maximu z počátku roku 2021? Velká část této slabosti je důsledkem načasování a neobvyklých okolností.
Možná si vzpomenete, že společnost vstoupila na burzu teprve v polovině roku 2019, jen několik měsíců předtím, než se rozmohla pandemie COVID-19. Obojí nakonec bylo pro akcie býčí. Ve skutečnosti bylo toto jméno obzvláště zralé na velkou rally již v roce 2020 jednoduše proto, že domácí zvířata se stala jedním z klíčových způsobů, jak spotřebitelé trávili svůj čas (a peníze), když uvízli doma během pandemických výluk.
Euforie samozřejmě netrvala dlouho. Lidé nakonec ztratili zájem. Většina investorů také nakonec přišla k rozumu a uznala, že akcie této tehdy nerentabilní společnosti byly oceněny příliš vysoko bez ohledu na to, jak jste je ocenili. Od té doby zůstala mimo radary většiny investorů.
Výrazný růst z minulého týdne je však jakýmsi probuzením, které bylo způsobeno překonáním tržeb a zisků. Tržby ve výši necelých 2,9 miliardy dolarů sice meziročně vzrostly jen o 3,1 %, ale zároveň byly o něco vyšší, než se očekávalo. Zisk na akcii ve výši 0,31 USD téměř ztrojnásobil meziroční srovnání ve výši 0,11 USD a rovněž překonal konsensus analytiků, kteří očekávali pouze 0,04 USD na akcii.
A právě tento poslední detail znamená pro případné kupce možná nejvíce. Přemýšlejte o tom. I kdyby Chewy odtud dosáhl pouze jednociferného růstu tržeb (což se očekává), rozsah e-commerce společnosti dosáhl kritického bodu zisku. Očekávejte, že ziskové marže se do budoucna dramaticky zvýší, a to i při mírném zlepšení tržeb.
Neočekávaně silný růst tržeb by měl ještě příznivější vliv na hospodářský výsledek. Nedávný vzestup akcií z dlouhodobé rutiny jednoduše říká, že lidé začínají vidět a věřit, že to je to, co je ve hře. To je vlastně to jediné, na co trpěliví akcionáři čekali, aby se akcie takto trvale pohybovaly.
A naštěstí je zde ještě spousta prostoru pro zotavení.