Hlavní obsah
Finance

Sociální sítě vás mohou přesvědčit, že jste nový Warren Buffett – a to vás může stát spoustu peněz

Foto: Mercurius Pro / AI obrázek - Reve

AI obrázek - Reve

Myslíte si, že rozumíte investicím? Sociální sítě z vás dělají nebezpečně sebevědomého amatéra.

Článek

Sociální média mají nepopiratelný vliv na svět investování, a podle vědeckých studií to není vliv pozitivní. Ukazuje se, že aktivní uživatelé sociálních sítí mají sklon přeceňovat své schopnosti, nadměrně obchodovat a vystavovat se zbytečně vysokému riziku.

Nový výzkum zveřejněný v Journal of Consumer Psychology odhaluje fenomén „sdílím, tedy vím“. Výzkumníci z Texaské univerzity zjistili, že lidé, kteří často sdílejí investiční články, si často myslí, že dané téma znají – i když článek vůbec nečetli. Tento mylný pocit označují jako „subjektivní znalost“ na rozdíl od skutečné „objektivní znalosti“, která vyžaduje čtení a pochopení obsahu. Investoři s výrazně vyšší subjektivní než objektivní znalostí – tedy ti nejvíce sebevědomí – mívají extrémně vysokou expozici na akciových trzích.

Další studie na podobné téma, tentokrát s názvem „Důvěra bez kompetence“, se zaměřila na takzvaný „Google efekt“. Lidé, kteří si hledají investiční informace na internetu, často zapomínají, že své znalosti vlastně nevlastní – jen si je vypůjčili z online zdrojů. Tento efekt vede k pocitu, že víme více, než je tomu ve skutečnosti. Opět se ukázalo, že tato falešná sebedůvěra vede k rizikovému investičnímu chování.

Autoři další studie v Journal of Financial Planning zjistili, že uživatelé sociálních sítí provádějí více než deset obchodů měsíčně, tedy v průměru jeden obchod každé dva dny. Takto časté obchodování je v rozporu s dlouhodobě úspěšnými investičními strategiemi a většina těchto investorů zaostává za trhem. Navíc tíhnou k investicím do vysoce rizikových mikrokapitálových a penny akcií.

Velkým problémem je také časté předčasné vybírání peněz z penzijních účtů. Studie výzkumníků z Ohio State University zjistila, že právě ti nejvíce sebevědomí investoři (ti, jejichž subjektivní znalosti výrazně převyšují objektivní) mají o 37 % vyšší pravděpodobnost, že sáhnou na své úspory dříve – a to často bez pochopení důsledků. Tím přicházejí nejen o daňové výhody, ale i o budoucí životní úroveň v důchodu.

Studie „Když si myslíš, že jsi dobrý, děláš hloupější rozhodnutí“ z francouzské školy managementu École de Management de Normandie dodává, že tito přeceňující se jedinci jsou navíc i méně otevření jiným názorům a zpracovávají informace silně zaujatým způsobem.

Co s tím? Existují dvě cesty. První je zvýšit svou skutečnou, objektivní finanční znalost. Druhá – důležitější – je vědomě snížit svůj subjektivní pocit, kolik toho víme. Právě tato skromnost je podle Howarda Markse, legendárního investora a spoluzakladatele Oaktree Capital Management, klíčem k dlouhodobému úspěchu.

Marks ve svém eseji „Iluze znalostí“ z roku 2022 varuje před přehnaným sebevědomím a nabádá k pokoře, opatrnosti a realistickému pohledu na vlastní schopnosti. Pokud hledáte další inspiraci, sáhněte i po knize „The Knowledge Illusion“ od Philipa Fernbacha a Stevena Slomana. Ta detailně rozebírá, proč si myslíme, že víme víc, než ve skutečnosti víme.

Až příště budete chtít sdílet investiční článek na sociálních sítích, zkuste ho nejprve opravdu přečíst.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz