Článek
LVMH, největší světový konglomerát v oblasti luxusu, zaznamenal v posledním čtvrtletí loňského roku výrazný nárůst tržeb. Přispěli k tomu bohatí zákazníci, kteří si dopřávali luxusní kabelky a šampaňské této skupiny. Výsledky LVMH, který za poslední tři měsíce vykázal 10% organický nárůst tržeb, předčily očekávání a poskytly analytikům a investorům uklidnění. Tento plodný výsledek podpořil prudký růst akcií společnosti, který byl nejvýraznější za téměř čtyři roky.
Generální ředitel LVMH, miliardář Bernard Arnault, vyjádřil důvěru v nadcházející rok. Optimistický výhled pro LVMH vyjádřili i analytici, jak poznamenal Thomas Chauvet ze Citigroup. Uvedl, že pozitivní přístup vedení naznačuje pravděpodobný hladký rok normalizace pro společnost v roce 2024.
Přestože se ve druhé polovině loňského roku potýkaly s propadem v důsledku stupňující se inflace, podařilo se robustním značkám spadajícím pod LVMH, jako jsou Cartier a Richemont, přežít klíčovou sváteční nákupní sezónu.
Tržby ve dvou hlavních odvětvích LVMH, módě a koženém zboží a vínech a lihovinách, zaznamenaly výrazný růst. Jednotka módy a koženého zboží, pod kterou spadají renomované značky jako Louis Vuitton a Christian Dior, vykázala v posledním čtvrtletí 9% nárůst tržeb. Jednotka vína a lihovin, která se může pochlubit značkami jako Moët & Chandon Champagne a Hennessy Cognac, po dvou po sobě jdoucích čtvrtletích poklesu tržeb rovněž zaznamenala nečekaný růst.
Jean-Jacques Guiony, finanční ředitel LVMH, vyjádřil úlevu nad návratem koňakového byznysu, zejména zdůraznil roli Číny při absorbování značných zásob po výlukách v roce 2022. Zaměření LVMH na řízení nákladů dále udrželo její ziskovost, což je strategický přístup, který přijala i společnost Remy Cointreau SA, která po poklesu prodeje odhalila plány na snížení nákladů o 100 milionů eur (108 milionů USD).
Guiony prohlásil, že LVMH se vrací ke standardním provozním postupům poté, co zažila „výjimečné“ období růstu po skončení pandemie. K dobrým výsledkům společnosti významně přispěla efektivita dosažená při kontrole marketingových nákladů. Úspory v oblasti nákupu médií zajistily finanční pohodu a zároveň se vyhnuly drastickým opatřením.
Asijský a americký trh hrály klíčovou roli ve zdravých prodejních číslech LVMH. Asie, s výjimkou Japonska, zaznamenala 15 % čtvrtletní organický růst tržeb. Americký trh se odrazil k 8% růstu oproti 2% růstu v předchozím čtvrtletí. Kromě toho, i když se stále čeká na návrat masových čínských turistů do Evropy, společnost těžila ze značných výdajů bohatých čínských cestovatelů ve velkých městech, jako je Paříž.
Zisk společnosti z opakujících se operací za rok překonal odhady,skončil na 22,8 miliardách eur. LVMH nevyjádřila žádný záměr zvyšovat ceny v roce 2024, což potvrdil i Guiony.
Generální ředitel Arnault oznámil, že jeho synové Alexandre a Frederic se stanou členy představenstva společnosti, kde již působí jeho další dvě děti, dcera Delphine a syn Antoine. Všech pět Arnaultových dětí, které jsou považovány za potenciální nástupce impéria, v současné době zastává ve společnosti různé funkce. Arnault zopakoval svůj dlouhodobý závazek vůči konglomerátu a odmítl spekulace o možném vyčlenění majetku s odkazem na hodnotu rozmanitosti značek skupiny.