Článek
Společnost Nio (NIO) zveřejnila 6. června zprávu o výsledcích za první čtvrtletí. Tržby čínského výrobce elektromobilů (EV) meziročně klesly o 7 % na 9,91 miliardy jüanů (1,37 miliardy USD) a o 520 milionů jüanů zaostaly za odhady analytiků. Jeho upravená čistá ztráta se zvýšila ze 4,15 miliardy jüanů na 4,9 miliardy jüanů (679 milionů USD) - neboli 2,39 jüanu (0,33 USD) na americkou depozitní poukázku (ADR) - a o 0,19 jüanu zaostala za konsensuálním odhadem.
Cena akcií společnosti Nio po této neuspokojivé zprávě klesla o téměř 7 % a nyní se obchoduje o více než 20 % pod cenou primární veřejné nabídky (IPO). Měli by kontrariánští investoři stále kupovat tyto neoblíbené akcie EV, když se býci dívají jinam?
Co se stalo s Niem?
Když společnost Nio v září 2018 vstoupila na burzu, patřila mezi nejžhavější akcie elektromobilů na trhu.Vyráběla širokou škálu elektrických sedanů a SUV a od svých konkurentů se odlišovala vyměnitelnými bateriemi, které bylo možné vyměnit na jejích bateriových stanicích.Tento přístup řešil dlouhé doby nabíjení tradičních elektromobilů.V roce 2019 vzrostly dodávky společnosti Nio o 81 %, v roce 2020 o 113 % a v roce 2021 o 109 %.Býci byli těmito tempy růstu oslněni a její akcie vzrostly více než desetinásobně z ceny 6,26 USD za ADR při IPO na historické maximum 62,84 USD z 9. února 2021.
Bohužel v následujících dvou letech dodávky společnosti Nio zpomalily, protože se potýkala s omezeními v dodavatelském řetězci, poruchami souvisejícími s počasím, makroekonomickými problémy v Číně a intenzivní cenovou válkou na trhu s elektromobily. V důsledku toho se jeho dodávky v roce 2022 zvýšily pouze o 34 % a v roce 2023 o 31 %. Její roční marže na vozidlech také klesla z rekordních 20,2 % v roce 2021 na 9,5 % v roce 2023, protože ztratila svou cenovou sílu a potýkala se s rostoucími náklady.
Konečně se Nio dostává ke svému cyklickému dnu
Dodávky Nio v prvním čtvrtletí poklesly o 40 % sekvenčně a o 3 % meziročně. To představovalo neuspokojivé zpomalení jejího meziročního růstu dodávek ve druhé polovině roku 2023. Její marže na vozidlech se rovněž sekvenčně snížila.
Společnost Nio očekává, že ve druhém čtvrtletí její dodávky opět porostou. V dubnu a květnu již dodala 36 164 vozů a za celé čtvrtletí očekává nárůst celkových dodávek o 130 % až 138 % v meziročním srovnání na 54 000 až 56 000 vozů. Očekává, že její celkové tržby meziročně vzrostou o 89 % až 95 %.
Společnost Nio očekává, že k tomuto zrychlení přispěje její „prémiová pozice značky“, „výjimečná konkurenceschopnost“ jejích systémů pro výměnu baterií, uvedení nového sedanu ET7 Executive Edition a zavedení značky chytrých vozidel nižší třídy Onvo. Generální ředitel William Li uvedl, že tyto katalyzátory budou hnacím motorem „další fáze vysoce kvalitního růstu“. Analytici očekávají, že za celý rok její tržby vzrostou o 20 % na 66,8 miliardy jüanů (9,2 miliardy USD).
Její marže jsou však stále kolísavé
Tento výhled je povzbudivý, ale Nio potřebuje stabilizovat marže na svých vozidlech, protože hlavní konkurenti, jako je Tesla, pokračují ve snižování cen. Její provozní náklady také rostou, protože vyvíjí nová vozidla, rozšiřuje síť pro výměnu baterií a otevírá nové prodejny v Evropě. V loňském roce dokonce uvedla na trh vlastní špičkový smartphone s operačním systémem Android. Mezi prvními čtvrtletími let 2023 a 2024 klesla její upravená provozní marže ze záporných 42,5 % na záporných 51,6 %.
Na základě obecně uznávaných účetních zásad (GAAP) se čistá ztráta společnosti Nio v prvním čtvrtletí meziročně zvýšila z 4,74 miliardy jüanů na 5,18 miliardy jüanů (718 milionů USD). Analytici očekávají, že společnost Nio svou čistou ztrátu pouze mírně sníží z 21,2 miliardy jüanů v roce 2023 na 18,5 miliardy jüanů (2,55 miliardy USD) v roce 2024, ale stále má 45,3 miliardy jüanů (6,3 miliardy USD) celkové likvidity - takže v dohledné době nezbankrotuje.