Hlavní obsah
Láska, sex a vztahy

Psychologické triky pomohou vztahu, kariéře i lepší náladě. Znáte některé?

Foto: shutterstock

Pohoda, klid a spokojenost.

Udržení dobré nálady, pevného manželství a úspěšné kariéry je mnohdy velmi náročné, ale s použitím několika psychologických triků můžete tyto oblasti svého života zlepšit.

Článek

Manželství i kariéra jsou oblasti našeho života, které mohou v průběhu času čelit různým výzvám a krizím. Udržení dobré nálady, pevného manželství a úspěšné kariéry je mnohdy velmi náročné, ale s použitím několika psychologických triků můžete tyto oblasti svého života zlepšit.

Co můžete vyzkoušet?

Naučte se oceňovat sebe i ostatní

Poděkujte svému partnerovi za malé i velké věci, které pro vás dělá. Oceňujte jeho snahu, každodenní pomoc nebo podporu ve složitých situacích. Neberte to jako samozřejmost. Všímejte si, co druhý dělá dobře, nepřehlížejte to. Naši partneři chtějí vědět, že nás potěšili. Posílíte tak příjemnou atmosféru ve vašem vztahu.

V práci buďte vděční za příležitosti, které máte, a za podporu od kolegů. Oceňujte jejich výkon a vyjadřujte svou vděčnost za pomoc a spolupráci. Přispějete tím k lepším vztahům na pracovišti a pozitivnější pracovní atmosféře.

Pěstování postoje vděčnosti výrazně podporuje pocit spokojenosti a posiluje dobrou náladu. Každý den si zapište tři věci, které se vám podařily. Trénujete se tak v zaměřování své pozornosti na pozitivní aspekty života.

Využívejte techniku aktivního naslouchání

Aktivní naslouchání umožňuje porozumět pohnutkám a prožívání ostatních. Aktivní naslouchání znamená věnovat pozornost tomu, co váš protějšek říká, a být zvědavý. Vyjadřujte zájem, ptejte se, ověřujte si, zda jste rozuměli dobře. Pokládejte otevřené otázky. Mluvte spíše méně a druhého nepřerušujte.

Dozvíte se spoustu zajímavých věcí, a dáte tak partnerovi najevo, že jeho pocity a názory jsou pro vás důležité. Zároveň tím budujete a posilujete důvěru ve vztahu. Můžete použít věty jako „chápu, co říkáš“ nebo „to musí být těžké“ nebo „co myslíš ty?“. Nehodnoťte, neodsuzujte, respektujte. Dávejte zpětnou vazbu. Aktivní naslouchání se vám bude hodit i v práci.

Sdělujte své potřeby

Lidé kolem vás často netuší, co potřebujete, případně jak je pro vás něco důležité. Ať už se to týká vztahů, nebo požadavků na pracovišti.

Řada z nás totiž není vůbec zvyklá komunikovat své potřeby. A přitom je důležité umět říkat, co chceme a co potřebujeme. Jak to může vypadat? „Můžeš mě obejmout? Mám to moc ráda,“ nebo „Potřebuji, abys mi takové věci říkal, je pro mě důležité to vědět, jsem potom víc v klidu a můžu se připravit“, ale také „Prosím, můžeš mi pomoci na zítra připravit podklady na poradu? Potřebuji se v tom zorientovat. Moc mi to pomůže.“

Trénujte pozitivní myšlení i komunikaci

Zaměřte se na to, co ve vašem vztahu funguje, co byste nechtěli měnit, a jak konkrétně tomu každý z vás přispíváte. Hledejte způsoby, jak posilovat vzájemné pouto, například spolu plánujte váš společný čas. V komunikaci nezapomínejte na vyjádření uznání. Místo obviňování se zaměřte na hledání řešení problémů. Například místo „ty nikdy neposloucháš“ řekněte „moc bych ocenil, kdybychom mohli najít způsob, jak lépe komunikovat“.

Pozitivní myšlení na pracovišti může zvýšit vaši motivaci a odolnost vůči stresu. Zaměřte se na své úspěchy a hledejte řešení problémů místo toho, abyste se soustředili na všechno, co se nedaří a nemáte vliv to změnit. Pochvalte dobrý výkon a poskytujte kolegům konstruktivní zpětnou vazbu orientovanou na zlepšení, nikoli na kritiku a hledání chyb.

Pozitivní myšlení je klíčem k dobré náladě. Naučte se vidět přínosy a hledat radost i v malých a obyčejných okamžicích. Praktikování afirmací a vizualizace může posílit pozitivní myšlení.

V náročných situacích si dopřejte čas

Naše naštvané nebo unáhlené reakce v určitých situacích mohou pěkně zavařit ve vztahu i v práci. Když nás zaplaví negativní emoce – strach, úzkost, vztek, bezmoc, je pro nás těžké přemýšlet, formulovat své myšlenky a argumenty. Nemůžeme se soustředit a reagovat adekvátně a tak, jak bychom si přáli.

V náročné situaci si dejte čas, přerušte náročný rozhovor s partnerem nebo kolegou či šéfem, pojmenujte, co se děje i to, co teď potřebujete. Získáte tím prostor, aby emoce odezněla, a také odstup od celé situace.

Díky tomu budete mít možnost reagovat tak, jak chcete, a můžete utvářet konverzaci nebo interakci produktivním způsobem. Nemusí se to přitom vztahovat pouze na konflikty ve vztahu, funguje to i při nedorozuměních s přáteli, kolegy, šéfy či při jakýchkoliv stresových situacích.

Už jste někdy něco z toho vyzkoušeli? A jaké to bylo?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz