Článek
Alternativní a augmentativní komunikace
S Vašíkem docházíme dlouhodobě na logopedii. Vzhledem k tomu, že i přes naši veškerou snahu Vašík zatím nemluví, nám logopedka doporučila navštívit centrum Alternativní a augmentativní komunikace (AAK). Objednala jsem se do Speciálně pedagogického centra v Praze, kde AAK praktikují. Z náhradních způsobů komunikace (než je mluvené slovo) nám doporučili modelování.
Vašík je na práci na stroji (tabletu) moc nemotorný. Neovládá jemnou motoriku natolik, aby byl schopen používat komunikační programy. Rovněž znakování je pro něj moc abstraktní a těžko proveditelné. Zbývají obrázky, fotky a piktogramy. Tak jdeme do toho. Ale jak začít?

zalaminované kartičky s piktogramy na suchý zip pro nástěnný týdenní kalendář
Co je to modelování?
Z SPC jsem si odnesla dvě publikace (Modelování v alternativní a augmentativní komunikaci, Jak si porozumět, domluvit se a společně si hrát). Zjednodušeně jde o to, naučit Vašíka používat materiály, které mu vytvořím pro komunikaci tak, aby s nimi mohl on sám komunikovat. A jak se to dělá? Stejně jako u mluvení. Nápodobou. Vašík vidí, Vašík dělá. Sice ne hned, ale časem snad ano.
Teoreticky to zní moc pěkně. Zdravé dítě se naučí mluvit tak, že na něj okolí mluví. Vašík ale takto nefunguje, proto ho naučíme mluvit jinak. Pomocí obrázků, znaků, piktogramů, gest a samozřejmě mluvení. Pořád na něj budu mluvit, ale už mu u toho budu i ukazovat příslušnou fotku doplněnou o obrázek a piktogram, popřípadě to doprovodím ještě gestem.

piktogramy na podporu mluveného slova
Oblasti použití AKK
Po přečtení jsem si udělala plán, ve kterých oblastech mohu AAK použít. 1) rutinní činnosti jako vstávání, oblékání, dávání léků, krmení. 2) místa, kam jezdíme a chodíme (cvičení, plavání, koně, obchody, herny, školka, doktoři ad.). 3) pocity – naštvaný, veselý, smutný. 4) počasí; 5) jídlo; 6) knížky; 7) hračky; 8) lidi se kterými se potkává; 8) zvířata. 9) oblíbené činnosti – písničky, pohádky, lego, třídění odpadu, kramaření…
Pak jsem se rozhodla, jaký použiji způsob prezentace – karty ve vějíři, odlepovací karty na suchý zip, nástěnka, knížka, samostatná karta. Dále byl důležitý formát. Papír by nedopadl dobře, vše musí být zalaminované a zřetelné.

zalaminované mobilní vějíře pro určování místa
Vašík velmi dobře reaguje na fotky, proto jsem poprosila Báru, která má s focením Vašíka zkušenosti, aby mi pomohla všechno doma nafotit. Mám fotky všech místností, oblíbených hraček, knížek, pomůcek, oblečení, lidí, zvířat, jídla. Já pak nafotila všechna místa, kam běžně s Vašíkem chodíme. Takže základ mám – plán a fotky.
Pomůcky pro vytvoření prostředků AKK
Koupila jsme si laminovačku a laminovací obálky. Zaplatila aplikaci na vymazání pozadí (Canva). Bílé pozadí umožní, aby Vašík lépe vnímal, co je na fotce důležité. Pak jsem si pořídila program na generování piktogramů (InPrint). Ke všem fotkám a stěžejnímu textu jsem přiřadila symboly Widgit, které program generuje. Doufám, že si takto časem Vašík ztotožní symboly s danými obrázky a bude schopen sám komunikovat pomocí tabletu. Tedy jako mezistupeň mluvené komunikace, kam tím vším míříme.

lepíky, šanony, laminovací folie
Realizace
Takže mám plán, fotky, laminovačku, laminovací obálky, program na vymazání pozadí, program na piktogramy. Ještě příslušenství – šanony, rozdělovače, lepíky na suchý zip, nástěnky a jde se na to. Co budu tvořit? Všechno. Mým cílem je obrázkově podpořit mluvenou řeč tak, aby to bylo pro Vašíka přirozené a srozumitelné.
Komunikační pas a zážitkový deník
Zatím jsem Vašíkovi vytvořila komunikační pas. Zde má základní informace o sobě, co má rád, co ho baví, o čem rád mluví, jak mu můžeme s mluvením pomoc a tak. Dále má zážitkový deník, kde postupně přidávám zážitky na týdenní bázi. Pomůže mu lépe se orientovat v čase a může vyjadřovat emoce z prožitých zážitků.

komunikační pas a zážitkové deníky
Dceři se ten nápad líbil, a tak jsem udělala zážitkový deník i pro ni. Vašík tak může ukazovat jí svůj a ona jemu ten její. Vašíkovi se to opravdu líbí. Kouká na obrázek, kde má obvázanou nožku a hned ukazuje, že on má (stále) obvázanou nožku. Taky rádi se sestrou porovnávají, jak vypadali, když byli mimina.
Karty, vějíře, nástěnky
Dále mám samostatné karty na pocity. Jednak Vašíkovy (pomocí obrázku obličeje), ale také naše (pomocí piktogramů). Vše na samostatné kartě přilepené na daném místě oddělavatelné na suchý zip. Kartu na mytí rukou v koupelně. Tři vějíře s místy, kam chodíme nebo jezdíme. Týdenní plánovací nástěnku.

týdenní plánovací kalendář - suchý zip na nástěnce
Pracuji na komunikační knize. Zde budou aktivity, které Vašík dělá, místa, kam chodí, lidi, které zná, jídlo, které jí, počasí, pocity, hygiena, zvířata, hračky, knížky ad. Plánuji samostatnou knihu na písničky a pohádky – vše převedeno do obrázkové podoby doplněné piktogramy a fotkami. Práce je to dost, ale stojí to za to.
Naučit se s programy, vše nafotit, vymyslet, pořídit a zrealizovat mě stálo tolik času, úsilí a peněz, že je to pro mě zároveň motivací nevzdat to, když to hned nepůjde. Už jsem Vašíkovi koupila spoustu pomůcek, které se mu časem omrzely a odmítl je, nebo se vůbec nenaučil je používat. Tohle všechno jsem dělala pro něj, tak aby mu to co nejvíc vyhovovalo.

zalaminovaná pevně umístěná karta v koupelně pro mytí rukou
A kolik to všechno stálo? Dlouhé hodiny práce (probdělých nocí) a peněz. Konkrétně: logopedie 400 Kč, konzultace v SPC + 2 knihy 970 Kč, program In print 5 490 Kč, aplikace Canva 780 Kč, příslušenství (pomůcky, šanony, lepíky, nástěnky…) 4 350 Kč, Laminovačka 680 Kč, Laminovací folie 1 300 Kč. Zatím kolem 14 000 Kč. Přijde mi to jako malá cena za možnost pomoci synovi mluvit.

zakoupená zalaminovaná pevně přidělaná karta s obličejem a emocemi na suchý zip
Další informace najdete na Václavově stránkách: www.provaclava.cz; facebooku: proVáclava; nebo na instagramu: prováclava01. Podpořit jej můžete na jeho transparentním účtu 5484018073/0800.