Článek
Finanční gramotnosti lze učit i malé děti
Když rodiče dětem vysvětlí, jak je peníze těžké získat a že například na 500 Kč, které jim měsíčně dávají, vydělávají dlouhé hodiny, mohou u nich položit dobré základy finanční gramotnosti.
Dětem by měli rodiče umět vysvětlit, jak mohou peníze vydělávat další peníze. Když si peníze uloží na správný spořící účet s určitým měsíčním úrokem (dejme tomu 4 %), mohou mít z 500 Kč další měsíc 520 Kč. A když si příští měsíc znovu na účet vloží 500 Kč, budou mít 1020 Kč a další měsíc 1060,8 Kč.
Dobré je dětem vysvětlit i fakt, že když si chtějí koupit hračku stojící 500 Kč, během okamžiku utratí částku, kterou si vydělají za hodinu, dvě i tři hodiny čisté práce. Samozřejmě záleží na oboru.
Utrácení je vždy snazší než šetření
Jenže takto to v reálném životě nefunguje vždy, a to je velká škoda. Základy finanční gramotnosti bychom měli děti učit od útlého věku, nejlépe od momentu, kdy se učí počítat. Tudíž nejpozději v první třídě.
Odpovědnost ale neleží jen na rodičích, ale také učitelích. Leč český školní systém s praktickou výukou finanční gramotností nepočítá. Stále je založen na principu, že je lepší biflovat se nazpaměť letopočty než žákům vysvětlit souvislosti. Je jednodušší naučit děti princip trojčlenky než jim předtím vysvětlit, k čemu se v praktickém životě hodí.
Český školní systém má za cíl trénovat dětský mozek, aby si toho pamatoval co nejvíc, ale už je bohužel neučí samostatnému uvažování a orientování se v reálném světě, na nějž dříve nebo později narazí. Škoda. Život by byl pro mnoho dospívajících a dospělých mnohem jednodušší.