Článek
Jako zázrakem se podařilo uniknout smrti čtyřem lidem. Letadlo JAL 123 odlétalo z tokijského letiště Haneda v 18:12 a o hodinu později mělo přistát v Ósace. Místa v Boeingu 747 byla plně obsazena. Ten večer byl totiž v Japonsku státní svátek a mnoho lidí se vracelo domů nebo odjíždělo na svou vyslouženou dovolenou. Když se letadlo vzneslo až do výšky 7 300 metrů nad zemí, ozvalo se první nouzové volání pilota. Zpočátku oznámil, že došlo ke ztrátě informací o výšce a hlásil potíže s ovládáním letadla.
#OTD in 1985: Japan Airlines Flight 123, a B-747, crashes in Gunma (Japan). Of 524 aboard only 4 survive: worst single-plane disaster ever. Explosive decompression severely damaged tail and hydraulics, causing control issues. Cause: improper repairs to rear bulkhead years prior. pic.twitter.com/5HGOqeLXNA
— Air Safety #OTD by Francisco Cunha (@OnDisasters) August 11, 2022
Nouzová volání pilotům nepomohla
Letadlo pak prudce kleslo o přibližně 3 000 metrů. Pilot pokračoval ve vysílání nouzových volání a požádal o odklonění na tokijské letiště. Přibližně 45 minut po startu se letadlo zřítilo na horu Takamagahara poblíž hory Osutaka. Záchranné práce byly v ten moment velmi ztížené, protože místo nehody bylo odlehlé a nebezpečné. Trvalo 14 hodin od nehody, než na místo dorazily záchranné posádky. Někteří záchranáři se do oblasti dostali pěšky. Letadlo se zřítilo v důsledku ztráty zadního křídla. Je pravděpodobné, že tato část zeslábla v důsledku častých přistání a vzletů. Mezitím podle výsledků vyšetřování vyšlo najevo, že příčinou nehody bylo to, že jeden z vyvažovačů letadla nebyl během předchozích sedmi let řádně opraven. Letecká společnost však za nehodu nikdy nepřiznala svou zodpovědnost.
Unikli smrti jen o vlásek
Mnozí letečtí odborníci chválili pilota za to, že dokázal udržet poškozené letadlo ve vzduchu téměř půl hodiny. Zdá se, že pilotova energická snaha o záchranu letadla přispěla k tomu, že čtyři z 524 lidí přežili. Yumi Ochiai (26), Keiko Kawakami (12) a dále matka se svou dcerou. Tato čtveřice seděla v řadě nalevo od zadní části letadla. Měly štěstí, protože to byla část letadla, která byla i po děsivém pádu neporušena. Keiko byl nalezen pod troskami letadla. Když letadlo narazilo do hory, byl vymrštěn ze svého místa a dopadl do křoví. Tato událost však změnila jeho život. Důvodem byl především fakt, že při nehodě zemřeli oba jeho rodiče i jeho mladší sestra. I po více než 38 letech zůstává let 123 společnosti Japan Airlines nejsmrtelnější leteckou nehodou na světě a zároveň nejsmrtelnějším leteckým neštěstím, k němuž došlo na japonském území. Na počest 520 obětí katastrofy byly postaveny různé památníky.
Zdroje: Simpleflyght, voi.id, aerotime, TheGuardian