Hlavní obsah
Lidé a společnost

Pád letadla společnosti Japan Airlines: Zemřelo 524 lidí, do historie se zapsal jako nejtragičtější

Foto: Wikimedia Commons/Public domain

Incident letu 123 společnosti Japan Airlines (JAL), k němuž došlo 12. srpna před 35 lety, se stal jednou z nejsmrtelnějších leteckých nehod v historii. Při nehodě, k níž došlo v jižní části japonského města Gumma, zahynulo 520 lidí.

Článek

Jako zázrakem se podařilo uniknout smrti čtyřem lidem. Letadlo JAL 123 odlétalo z tokijského letiště Haneda v 18:12 a o hodinu později mělo přistát v Ósace. Místa v Boeingu 747 byla plně obsazena. Ten večer byl totiž v Japonsku státní svátek a mnoho lidí se vracelo domů nebo odjíždělo na svou vyslouženou dovolenou. Když se letadlo vzneslo až do výšky 7 300 metrů nad zemí, ozvalo se první nouzové volání pilota. Zpočátku oznámil, že došlo ke ztrátě informací o výšce a hlásil potíže s ovládáním letadla.

Nouzová volání pilotům nepomohla

Letadlo pak prudce kleslo o přibližně 3 000 metrů. Pilot pokračoval ve vysílání nouzových volání a požádal o odklonění na tokijské letiště. Přibližně 45 minut po startu se letadlo zřítilo na horu Takamagahara poblíž hory Osutaka. Záchranné práce byly v ten moment velmi ztížené, protože místo nehody bylo odlehlé a nebezpečné. Trvalo 14 hodin od nehody, než na místo dorazily záchranné posádky. Někteří záchranáři se do oblasti dostali pěšky. Letadlo se zřítilo v důsledku ztráty zadního křídla. Je pravděpodobné, že tato část zeslábla v důsledku častých přistání a vzletů. Mezitím podle výsledků vyšetřování vyšlo najevo, že příčinou nehody bylo to, že jeden z vyvažovačů letadla nebyl během předchozích sedmi let řádně opraven. Letecká společnost však za nehodu nikdy nepřiznala svou zodpovědnost.

Unikli smrti jen o vlásek

Mnozí letečtí odborníci chválili pilota za to, že dokázal udržet poškozené letadlo ve vzduchu téměř půl hodiny. Zdá se, že pilotova energická snaha o záchranu letadla přispěla k tomu, že čtyři z 524 lidí přežili. Yumi Ochiai (26), Keiko Kawakami (12) a dále matka se svou dcerou. Tato čtveřice seděla v řadě nalevo od zadní části letadla. Měly štěstí, protože to byla část letadla, která byla i po děsivém pádu neporušena. Keiko byl nalezen pod troskami letadla. Když letadlo narazilo do hory, byl vymrštěn ze svého místa a dopadl do křoví. Tato událost však změnila jeho život. Důvodem byl především fakt, že při nehodě zemřeli oba jeho rodiče i jeho mladší sestra. I po více než 38 letech zůstává let 123 společnosti Japan Airlines nejsmrtelnější leteckou nehodou na světě a zároveň nejsmrtelnějším leteckým neštěstím, k němuž došlo na japonském území. Na počest 520 obětí katastrofy byly postaveny různé památníky.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz