Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Šedesátníci? Ve společnosti o ně není zájem a setkávají se s předsudky

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Seznam.cz

Čím dál častěji řešíme téma důchodci a finance. Mnoho z nich by chtělo pracovat, ale firmy je nechtějí. Co tedy tito lidé mají dělat?

Článek

Pracovat chtějí, síly mají, ale nikdo je nechce. Lidé nad šedesát let jsou poslední dobou ve společnosti čím dál tím více utiskovaní. Jak tento problém však řešit? Nikdo je nechce zaměstnat, ve společnosti se proti nim vytvářejí předsudky, ale vyvrátit se jen těžko mohou. Stejně tak je to příběh Hanky z Plzně, která odešla do řádného důchodu, ale přivydělat si chtěla.

Nikde mě nechtějí zaměstnat

Když se Hanka šla zeptat na nějaké nabídky práce, alespoň pár hodin na pokladně, nebo na úklid, všude se na ní dívali s podivením a jemným pohrdáním. „Šla jsem do řádného důchodu, protože jsem pracovala ve společnosti, kde jsem pracovala dvanáctky, žádné volné víkendy, neustálé přesčasy. Tak jsem se rozhodla odejít do důchodu, když na něho mám právo, ale doma sedět nechci. Proto jsem napsala do různých firem, chtěla jsem alespoň na pár hodin na pokladnu. Když jsem však přišla na pohovor, všichni se na mě blbě dívali, ptali se mě, zda umím s počítačem, zda mám telefon, přišla jsem si jako z minulé doby.“

Práci sehnat nemohla přibližně tři měsíce. Do té doby se setkávala se stále divnějšími názory na to, kolik je jí let, zda umí s moderními technologiemi, zda ráno dokáže vstávat, apod. Nakonec našla místo jako uklízečka v kancelářích, kde chodí na pár hodin denně vypomáhat. I tak má ale pocit, že je méněcenná, směn dostává jen velmi málo. Co tedy tito lidé mají dělat? Jak si mají sehnat práci, když se na ně všichni dívají skrz prsty. „To by se ve Velké Británii nestalo. Tam dokonce firmy nesmějí vyžadovat v životopisech věk,“ svěřila se žena, která nakonec práci našla až po mnoha měsících usilovného hledání.

Starší jsou zodpovědnější

Přesto je prokázáno, že lidé nad 60 let pracovat chtějí, a dokonce je na ně větší spoleh než na mladší generace. O to více je tato situace podivná. A jak na tuto problematiku reagují zaměstnavatelé? Ti si myslí, že starší lidé neustojí pracovní tempo dané společnosti. Podle nich nejsou natolik aktivní a kreativní, jako mladí lidé, kteří zvládnou vše, i když je pravděpodobnost, že nepřijdou do práce. Firmy často podceňují zkušenosti starších pracovníků a raději zaměstnají mladého člověka po škole, kterého zaučí, než zkušeného šedesátníka, který je zodpovědný, zkušený a soběstačný.

Anketa

Máte problém setkat práci?
ANO
77 %
NE
23 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1852 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz