Hlavní obsah
Věda

Vědci zkoumali, jak se lidé chovají během katastrofy. Když je zle, spory jdou stranou

Foto: Osnin/Pixabay

Sociální experiment si ve své době vysloužil velkou pozornost. Dvaadvacet dvanáctiletých chlapců přijelo do divočiny s omezeným dohledem jen proto, aby otestovali teorii psychologa Muzafera Sherifa.

Článek

Ten je nejprve vyprovokoval k vzájemné nenávisti, aby se je později pokusil sblížit. Výsledek byl více než překvapivý a trvalo až šest desetiletí, než moderní odborníci jeho počínání odsoudili jako neetické. Mnoho chlapců se po skončení sociálního experimentu změnilo.

Muzafer Sherif vystudoval psychologii na Harvardově univerzitě. Velmi rychle si však uvědomil, že dělat experimenty v laboratoři není nic pro něj. Chtěl studovat lidi. Sociální psychologie ho doslova fascinovala. Po druhé světové válce získal grant na provedení experimentu, v němž děti ani jejich rodiče nevěděli, že jsou vlastně předmětem výzkumu.

Tábor Middle Grove

Pozval skupinu jedenáctiletých chlapců do parku Middle Grove pod záminkou tábora. Chlapce rozdělil do dvou týmů, které se nejprve snažil znepřátelit a poštvat proti sobě, aby je pak v životu nebezpečné situaci - například při lesním požáru - svedl dohromady. Tento experiment nedopadl zcela podle jeho představ, a tak se ho v roce 1953 rozhodl zopakovat.

Sherifova teorie realistického konfliktu byla založena na myšlence, že když se lidé ocitnou v boji o omezené zdroje, chovají se nepřátelsky i vůči svým přátelům. Tváří v tvář společné katastrofě zase uzavírají spojenectví se všemi. Jen aby přežili.

Zlodějská jeskyně

Protože mu z prvního grantu ještě nějaké peníze zbyly, rychle se rozhodl uspořádat pokus číslo dvě a pojistit si tak svou pověst. Po zkušenostech z prvního kola se však rozhodl rozdělit dvaadvacet dvanáctiletých chlapců do dvou týmů hned na začátku po jejich příjezdu, aby se nestihli navzájem poznat a případně navázat přátelství. První dva dny chlapci nevěděli, že v táboře jsou dvě skupiny. S lidmi ze svého týmu se sblížili při standardních táborových aktivitách, jako je turistika, koupání a večerní táborák.

Zpočátku se kluci uráželi nanejvýš slovně, posmívali se a nadávali. Šerif a jeho asistenti však svůj nátlak na ně stále stupňovali, až se jim podařilo dvanáctileté chlapce dohnat i k fyzickému konfliktu. Jedna skupina dostala zápalky, a tak zapálila vlajku druhého týmu. Ti se snažili pomstít tím, že se vloupali do chatek prvního týmu a ukradli jim věci. Nepřátelství se stupňovalo. Po fyzické potyčce musely být obě skupiny od sebe na dva dny izolovány a poté začala rozhodující fáze výzkumu, který měl potvrdit jeho teorii.

Pochybný experiment

Jeho experiment mu vynesl velkou publicitu a stal se základem mnoha dalších vědeckých článků. Postupem času se však objevovalo stále více pochybností o hodnotě jeho experimentu. Ve skutečnosti podle nich Sherif získal výsledky, které chtěl. Chtěl experiment použít k demonstraci své teorie, nikoli k jejímu potvrzení či vyvrácení. Takto mohl upravit mnoho proměnných, aby dosáhl požadovaného výsledku.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz