Článek
Sen bohatého magnáta
Železniční magnát sir Edward Watkin, mezi jehož nejvýznamnější události patřil například neúspěšný pokus o stavbu tunelu pod kanálem La Manche, snil za svého života o velkých životních plánech. V době, kdy tisíce lidí cestovaly do Paříže obdivovat velkolepost nové Eiffelovy věže, hledal Watkin kreativní způsoby, jak přilákat do Londýna dostatek turistů na to, aby podpořil své podnikatelské ambice. A jeden takový nápad se mu o pár let později zrodil v hlavě. Druhá Eiffelova věž.
Chtěl nabídnout mnohem více než Francie
Netrvalo dlouho a s rostoucí popularitou pařížské věže své plány rychle přehodnotil. Z původního londýnského Disneylandu se mu v hlavě začal tvořit nový plán. Začal snít o něčem mnohem větším. Chtěl postavit něco, co přiláká do města turisty. Měla to být stavba století s krásným výhledem na samotný Londýn. „Myslím, že měl tendenci se pro své nápady tak nadchnout, že je často prosazoval a teprve později přemýšlel o tom, jak jsou praktické nebo finančně životaschopné,“ prozradil jeho kamarád, který ho v jeho nápadech vždy podporoval.
Oslovil samotného Eiffela
V první fázi svého projektu drze oslovil přímo Gustava Eiffela, stavitele slavné Eiffelovy věže, ale ten jeho nabídku z pochopitelných důvodů odmítl. Watkin proto uspořádal mezinárodní soutěž a v krátké době shromáždil 68 návrhů. Většina z nich se podobala Eiffelově věži a právě po jednom z nich ambiciózní podnikatel sáhl. „Vítězným návrhem byla štíhlejší verze Eiffelovy věže. Velmi podobná svým celkovým profilem, ale konstrukce byla o něco tenčí,“ prozradil odborník na viktoriánskou architekturu o návrhu, který předložili londýnští architekti. Ze záznamů, které celý projekt popisovaly, vyplývá, že londýnský Watkin Tower měl zvědavým návštěvníkům nabídnout mnohem více než jeho slavná předchůdkyně. Stavba měla zahrnovat restaurace, obchody, divadla, promenády, ale i zimní zahrady a turecké lázně. Všechny atrakce měly být propojeny nejnovějším vynálezem, a to moderním elektrickým výtahem.
Plány ztroskotaly v první fázi stavby
Stavbě, která začala v roce 1892, však předcházely další úpravy, které celý projekt Watkin Tower značně zkomplikovaly. Kvůli zdražení stavebního materiálů byl upraven počet ramen, z původních osmi na pouhé čtyři. O tři roky později ozdobila Wembley Park první fáze stavby, která byla vysoká přibližně 45 metrů. Ačkoli měl celý projekt před sebou velmi dlouhou cestu, pro začátek byly nainstalovány moderní výtahy a stavba se stala přístupná pro veřejnost. Netrvalo dlouho a projektanti si uvědomili, že s ní není něco v pořádku.
Plány byly objeveny po sto letech
„Jedním z hlavních problémů bylo, že samotný návrhář Watkin zemřel v roce 1901,“ řekl významný britský historik. „Byl hnací silou projektu a po jeho smrti zbyla jen racionální kalkulace nákladů a výnosů. Lidé mohli chodit na první fázi stavby, ale ta nebyla dost vysoká, aby se jim naskytl takový panoramatický výhled jako z vrcholu Eiffelovy věže, a okolí nebylo nijak zvlášť rozvinuté ani velkolepé. Protože Watkin zemřel, zemřela i stavba.“ Před téměř 120 lety byl honosný projekt zbourán a zůstal po něm jen nesplněný sen a velký betonový základ. Ty byly znovu objeveny v roce 2002, kdy byl postaven současný Anglický národní stadion.
Zdroje: HaritageDaily, CNN, MyLondon