Hlavní obsah
Finance

V době největší inflace jsem musela vyjít se 12 500 Kč

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pexels

Jsem singl, žena v předdůchodovém věku. Žiji skromně a musím bojovat jako lvice.

Když jsem přišla o zaměstnání, netušila jsem, že novou práci budu hledat pomalu rok. Po skončení mého pracovního poměru na dobu určitou jsem si řekla, že si dám tak měsíc, dva pauzu a naberu nové síly.

Článek

Jak už to tak bývá, začaly mě trápit zdravotní neduhy související s věkem a také opotřebováním určitých částí těla. Jako dítě jsem trpěla obezitou, což se značně podepisovalo na přetížení kloubů. Pravidelně jsme chodívali jako dítka školou povinná na bramborové brigády. A jak to u mladých dívek bývá, chtěla jsem se předvést nejen před spolužáky, ale především hezkými traktoristy. A tak jsem místo jednoho kbelíku naplněného bramborami nosila rovnou dva, než jsem si ošklivě hnula se zády a z brigády jsem byla ze zdravotních důvodů vyřazena. Což mě samozřejmě hodně mrzelo.

Sportem k trvalé invaliditě

Po třicítce jsem se začala aktivně věnovat sportu, především běhu. Běhala jsem takřka všude. I po městském asfaltu. Chodila jsem i na aerobic, až jsem si nakonec oddělala kolena, což se projevilo zvláště nyní ve starším věku. Před lety jsem měla úraz a koleno zůstalo navždy poznamenané. Bohužel to dopadlo tak, že nemohu dvanáct hodin v kuse sedět, ale ani celou pracovní dobu stát. Snažím se alespoň cvičit jógu a chodit na procházky nebo do bazénu. Voda částečně kloubům ulehčí, na čas zmizí otok. Přímo zázrak dokáže také vířivka nebo parní kabina.

Trh práce ustrnul v předsudcích

Bohužel, stále žijeme v době ageismu, kdy se především starší lidé potýkají s předsudky. Zvláště na padesátnici mnozí personalisté koukají, jakoby právě opustila pravěkou jeskyni. Odepsala jsem na pár pracovních nabídek, dokonce potenciálnímu zaměstnavateli zavolala i paní z úřadu práce, že posílá dvě ženy a firma dostane dotace v rámci projektu EU věk není překážkou. Všechny dané podmínky jsme splňovaly. Do týdne přišla odpověď, že byl vybrán uchazeč, lépe vyhovující daným podmínkám.

Inzerát z konce ledna běží na pracovním serveru dál jen s tím, že byl obměněn slovem, přijmeme mladé slečny. Myslím, že tímto už by měla být uvedená společnost ze strany úředníků potrestaná, za klamavý inzerát. A také vrácení peníz za dopravu lidem, kteří projeli peníze jen proto, aby si z nich někdo vystřelil. Zvláště, jedná-li se o ženy z úřadu práce, které musejí obracet takřka každou korunu. Buď firma skutečně hledá pouze barbíny s mozkem umělé inteligence, nebo nikoho a personalisté si pozvané lidi jen testují. Takovéto jednání ze strany firem by mělo být nepřípustné. Na západě od našich hranic by tato společnost dávno skončila.

Plat/důchod 30 000 čistého se dá považovat za více než slušný

Po těchto zkušenostech musím říci, že tou nejohroženější skupinou jsou právě lidé v předdůchodovém věku. Nechápu, jak někdo nemůže vyžít s důchodem nebo příjmem 30 000 čistého. Já jsem si v době nejvyšší inflace musela vystačit z částkou pod hranicí chudoby. A bohužel jsem byla nucena použít peníze, které jsem si našetřila na lázně, čímž zase bude trpět zdraví. Mnozí před důchodci jsou na tom ještě hůř. Zvláště lidé osamělí. Žila jsem skromně a vařila jsem si jídla, jaká mi připravovala moje babička. Snad mám velké štěstí, že příliš nejím maso. Spoustu nových věcí jsem se ale naučila. Podle návodu a ukázky na internetu jsem se dokázala hezky ostříhat. Mnozí nechápali, jak si mohu dovolit kadeřníka.

Se skromností jsem v sobě objevila skryté nadání

Prohrabala jsem šatník a poupravila některé kousky tak, že šaty vypadají jako z butiku. Chodila jsem po slevách a jídlo jsem různě kombinovala. Mnohé maminky samoživitelky to dělají také tak, nic jiného jim nezbývá. Za byt platím 6 200 a přednost měly samozřejmě všechny nenažrané složenky, i kdyby na chleba nebylo. Nemusím mít kaviár ani tatarák, k večeři postačila topinka a zázvorový čaj. Začala jsem praktikovat pravidelný půst, tak jak to dělávaly naše babičky a začala jsem se cítit mnohem lépe. Na dovolené jsem byla naposledy před deseti lety. Jinak spíše výlety po Česku. U nás je také hezky, a já jsem nejraději v přírodě.

Tím, že lidé chtějí stále víc a společnost žije v nadbytku zahlcena různým harampádím a toxiny, poškozují především planetu a své vlastní zdraví. Naši předci si vystačili s málem, a většina se dožila požehnaného věku. Dnes lidé mají takřka vše na co si vzpomenou, alespoň do nástupu covidu tomu tak bylo, ale začínají brzy umírat nebo onemocní. Za mnohé civilizační nemoci může též nezřízené obžerství. A také stojí nemalé peníze celou společnost. Vyrazila jsem po dlouhé době před víkendem do Kauflandu a nestačila jsem se divit. Přetékající košíky z poloviny naplněné sladkostmi, masem a alkoholem.

Jak budeme žít dál. Z pracovního trhu postupně část lidí vytlačí AI

Budoucnost dnešních padesátníků a starších je mnohem nejistější než ta, jakou měli nalajnovanou jejich rodiče. Věk do důchodu se těmto lidem prodloužil, avšak s nástupem umělé inteligence, digitalizace a robotizace budou tito lidé na trhu práce spíše nadbyteční. Už nyní namísto čtyř pokladních na směně stačí dvě a zbytek obstarají samoobslužné pokladny. Zboží chodí doplňovat brigádníci na dohody a úřady práce si nevědí rady s generací 50+. Tak jako tak, nakonec dospějeme k rovnostářství. Důchody se s nástupem silných ročníků a AI budou spíše snižovat. Může být dokonce zaveden nepodmíněný příjem s podmínkou odpracovat alespoň 15, 20 hodin v týdnu, jako je tomu u dohod.

AI může vyřešit nedostatek pečovatelů

Lidé tak budou pracovat méně hodin. Namísto 12 hodin třeba jen 5 hodin. Tím se práce rozdělí mezi více lidí a v sociálních službách a zdravotnictví, kde je podstav, to zvládnou i starší lidé. Nástup robotizace jim práci značně ulehčí. V blízké budoucnosti zcela určitě tu nejintimnější hygienu nebo krmení částečně zastane robot. Návrat důchodců do práce, jak uvádí Marian Jurečka nedává smysl v době, kdy část lidské práce zastane AI, digitalizace, robotizace. Doba montoven časem v Česku také patrně skončí. A tím, jak bude práce méně, starých lidí bude naopak přibývat, budou důchody patrně nižší a více se přibližovat. Rozdíly jako je tomu dnes až tak velké asi nebudou.

Jak se žije pracujícím za západní ceny a východní platy

Lidé, kterým nestačí plat 20 000 - 30 000 čistého a víc zvláště v seniorském věku žijí v deziluzi. Měli by si uvědomit, že tato dávka je v čistém, neplatí si ani zdravotní pojištění, jak je běžné v zemích EU. Dnes je, a to i v Praze nejčastěji nabízena mzda v hrubém 21 000 - 30 000 Kč. Ani státní zaměstnanci s minimální praxí si nemohou příliš vyskakovat. Plat je určen tabulkově a často nad úrovní minimální mzdy. V menších městech je nabízena především minimální mzda 18 900 hrubého. Aby bylo na vyšší důchody, musely by zdejší platy být stejné jako na západě, Německo, Rakousko za stejnou práci. Tím by se samozřejmě zvýšily i odvody.

Politici vidí rok 2050, ale nevidí dnešek

Myslím, že na druhé straně politici lidi straší. Starší generace budou vymírat, a to včetně Husákových dětí, kterým bude, kdo se požehnaného věku kolem roku 2050 dožije +-85 let. Nikde není psáno, kolika let se tato generace vůbec dožije. Tito lidé žijí ve zcela jiných podmínkách, věk odchodu do důchodu se jim prodloužil o deset let. Mnozí jsou fyzicky opotřebovaní. Reálný je ještě tak výhled na deset let dopředu, dál už ne. Stát se může cokoliv, co vše změní. Válka, pandemie, nedostatek léků, klimatické změny, AI.

https://mesec.cz/clanky/platy-statni-zamestnanci

https://blesk.cz/minimalni mzda

https://skutecnost.cz/rubriky/ finance/ co-je

https.//penize.cz/starobni-duchod/445030

https.//e15/duchody-2024

Anketa

Jak vysoký příjem si myslíte, že vám zajistí důstojný a kvalitní život. Příjem udán v čistém.
16 500-20 000. Příliš si vyskakovat asi nebudu, ale uskromním se. Dovolená v Česku, maso 2* týdně, omezím výdaje a koníčky. Asi nic neušetřím.
8,1 %
21 000-30 000 Záleží na regionu, ve kterém žiji. Dopřeji si dovolenou u moře, občas zajdu do restaurace, něco málo se pokusím ušetřit na stáří, zvážím své koníčky a bydlení.
50,8 %
30 000 a více. Příliš se omezovat nebudu. Exotika, dobré jídlo a pití, zabezpečím se trochu na stáří, hypotéka. Raději vlastní bydlení než drahý pronájem.
41,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 236 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz