Hlavní obsah
Lidé a společnost

Korporáty se nám smějí do očí, když z boje za práva dělají výprodej

Foto: Depositphotos

Často se nejedná o snahu o změnu, ale prostý woke kapitalismus.

Žijeme v paradoxu. Obchody přetékají zbožím s feministickými hesly a duhami, přitom ty samé značky finančně podporují politiky a strany, které tyto snahy potlačují. Poznejte woke kapitalismus.

Článek

Korporátní feminismus. Jak jsme se dostali od hnutí k produktu?

V ideálním případě znamená korporátní feminismus, že společnost zahrnuje určité hodnoty do své firemní kultury. V současné postfeministické době se to často však děje jenom na povrchu. Navíc se tato rádoby firemní kultura redukuje na jednoduchá, ale nadějně vypadající hesla, jako je například „Girl Power“. Tento nápis je populární i na tričkách, jen si neuvědomujeme jeho hlubší význam. Dívčí síla totiž klade důraz na individuální úspěch a osobní sílu, opomíná však některé bariéry, které některé korporáty i společnosti nastavují.

Tento přístup detailněji zachycuje kultura Girlboss. Ta předkládá ideální vzor ambiciózní ženy, která je úspěšná v byznysu. Na jednu stranu je skvělé, že ukazuje, čeho všeho mohou ženy dosáhnout. Jenže ignoruje určité překážky, jako je třídní nerovnost i péče, kterou ženy poskytují rodině, právě ta je neplacená a často jim brání v kariérním postupu.

Foto: Depositphotos

Feminismus není jen o tričkách a milých slovech

Vše výše uvedené je zřejmé dlouhé roky, ale pak do hry vstupuje módní průmysl. Ten prodává trička s hesly, která podporují ženy, přičemž je často vyrábí ženy ve sweatshopech na globálním Jihu. Tam ženy čelí vykořisťování, nízkým mzdám, ale i násilí.

Dalším příkladem jsou velké korporace, které dávají na odiv svou podporu žen, ale zároveň čelí žalobám, protože systémově dávají ženám menší platy za stejnou práci. Právě gender pay gap, tedy platová nerovnost je překvapivě problémem globálním.

Tečkou za tím vším však je, že místo systémových změn tyto společnosti nabízejí například workshopy. Ty pak tento problém převádějí z politického na individuální selhání.

Nenechte se zaslepit duhovou fasádou, protože má trhliny

Paralelně dochází i k tzv. pinkwashingu. To je situace, kdy firmy a státy využívají symboliku LGBTQ+ k vylepšení své image. Tím pak zpravidla odvádějí pozornost od některých nekalých praktik.

Nejzřetelnější je tento trend během měsíce Pride. To se začnou značky halit do barvy duhy a vyjadřují na oko podporu. Podrobnější analýzy však v minulosti odhalily, že řada z těchto firem zároveň finančně podporuje politiky, kteří aktivně prosazují anti-LGBTQ+ legislativu. Hrají tak na obě strany. Jejich podpora nevychází z principů, ale je motivována jen zisky a minimalizací rizik. Navíc si tak připravují únikovou cestu, kterou využijí, pokud se jejich spojenectví stane obchodním rizikem. V tu chvíli tak šikovně korporace z tohoto vztahu ustoupí.

Jak a kdy vstupuje do hry komodifikace?

Ať už se zaměříme na korporátní feminismus nebo pinkwashing, oba fungují na stejném principu komodifikace. Tento princip má své kořeny v kritické teorii a označuje situaci, kdy politický symbol vytrhnete z historického kontextu, zbavíte jej radikálního obsahu a přeměníte jen na lifestylový produkt. Politický akt je tak nahrazen aktem spotřeby.

Komodifikace je však jádrem ještě širšího jevu, a to právě již zmíněného woke kapitalismu. Pojem woke kapitalismus označuje situaci, kdy korporace přijímají pokrokové postoje jen jako marketingovou strategii, která se zpravidla zaměřuje na mladší generaci spotřebitelů. Hlavním znakem woke kapitalismu je to, že musí být vidět, ale nemusí nic měnit.

Jak tedy odlišit symboly a skutečnou změnu?

Rozeznat, která gesta jsou jen poháněna ziskem, může být pro občana náročné. Je však nezbytné umět kriticky hodnotit woke kampaně, protože s komodifikací dochází k neutralizaci a depolitizaci těchto myšlenek. Než se nákupem tedy rozhodneme některý počin podpořit, měli bychom si položit několik základních otázek.

1. Kdo na tom skutečně vydělává? Jde zisk společnosti nebo transparentně nějakému hnutí? Když si na toto nedáte pozor, můžete mít sice na tričku heslo podpory, ale toto tričko je zároveň krokem zpět.

2. Je podpora celoroční? Zpozornět byste určitě měli, pokud se podpora váže jen k nějakému významnému datu nebo události. Společnosti, které to myslí vážně, podporují změny celoročně.

3. Je postoj organizace konzistentní? Mluví firma o posílení role žen ve společnosti, ale čelí žalobám za sexuální obtěžování nebo nerovné mzdové ohodnocení?

4. Odpovídají jejich činy slovům? Poslouchat, co firma říká, nestačí, zajímejte se i o to, koho podporují při volbách.

Je samozřejmé, že si asi nebudete googlit každou značku, když si budete chtít koupit nějakou drobnost. Pokud však chcete, aby váš krok nebyl jen pouhým nákupem, je vhodné se nad rozhodnutím na chvíli pozastavit.

Přeci jen skutečné změny nespočívají v symbolech, které si můžete koupit, ale v systémových změnách, o které je potřeba bojovat zezdola. A právě na to nesmíme zapomínat, protože revoluce se nekupuje, za tu se bojuje.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz