Hlavní obsah
Cestování

Nový noční vlak z Prahy do Amsterdamu a Bruselu: moderní cestování, nebo zlý sen?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Michal Berg

Interiér nového lůžkového kupé vozů Siemens pro vlaky Nightjet.

Praha získává po mnoha letech nové noční spojení na západ, od března začne jezdit noční vlak European Sleeper do Amsterdamu a Bruselu. Kolik stojí, kdy jede a hlavně pro koho jsou v dnešní době vlastně noční vlaky?

Článek

Od tohoto týdne je možné kupovat jízdenky na noční vlak z Prahy do Amsterdamu a Bruselu, který od 25. března 2024 začne provozovat společnost European Sleeper.

Ceny jízdenek jsou nastaveny takto:

  • sedadlo 79 €
  • lehátko 109 € v kupé pro 6 osob, 129 € v kupé pro 4 osoby, 409 € celé kupé (ideální pro rodiny)
  • lůžko: 159 € v kupé pro 3. Lůžkové kupé je možné obsadit i jen jednou nebo dvěma osobami, pak je cena 199 / 239 €.

Jedná se o ceny pro jízdu Praha - Brusel, do Amsterdamu je jízdenka o 10 € nižší. Zmíněné ceny jsou nejlevnější nabídkou, bez možnosti zrušení jízdenky. Flexibilní tarify, kde je možné jízdenku vrátit, jsou dražší, a jízdenky je možné kupovat už teď.

Vedle samotné dopravy do Amsterdamu, Bruselu a dalších měst po trase, je vlak možné použít také pro návaznosti do Paříže nebo Londýna. Přípoj do Paříže vyjde na cca 35 €, do Londýna na zhruba 60.

Foto: European Sleeper

Jízdní řád nočního vlaku do Amsterdamu a Bruselu

Tolik základní informace. O nočních vlacích na svém blogu www.cestavlakem.cz píšu o mnoho let a pravidelně jimi jezdím na pracovní cesty i dovolené. Vždy se setkávám s komentáři a dotazy, ze kterých je jasné, že s nočními vlaky nemá mnoho lidí zkušeností, a někdo dokonce projevuje předsudky vůči tomuto způsobu cestování.

Tento text je tedy užitečný jak pro vás, kdo noční vlaky považujete za pomalou a trapnou nostalgii minulého století, která má vymřít, tak pro vlakové nadšence. A taky kohokoli mezi tím. Ukazuje, že pro mnoho konkrétních případů je cesta nočním vlakem naprosto racionálním rozhodnutím.

Předně: do Bruselu (ale i jinam, Brusel ale vede) jezdím už několik let velmi často, zkusil jsem různé kombinace a samozřejmě taky letadlo, takže píšu o vlastních zkušenostech, kterých mám dostatek. Je pravděpodobné, že pro lidi v jiné situaci, která se liší zejména podle toho kde bydlí, kvůli čemu cestují nebo jak mají nastaveny své osobní preference, může být jiná, ale přijde mi až úsměvné, když mi někdo vnucuje svůj pohled, že jezdím „zbytečně drahým a pomalým vlakem“ jen z „nostalgie“, „ideologie“ či jiných „absurdních“ důvodů. Naopak, i za současné ceny je pro mě tento způsob obvykle nejlepší kombinace osobních preferencí, ceny, času a pohodlí.

Cena

Častým dotazem je cena. Již několik let fungující noční vlak Vídeň – Brusel stojí od 99 euro za místo v lehátkovém kupé, a 129 – 179 euro za místo v lůžkovém kupé (za cestu jedním směrem). Cena záleží na tom, jak brzy před cestou jízdenku koupíte, jaká je poptávka atd. Vlak zatím jezdí jen třikrát týdně, některé dny jsou vyprodané více/dříve a tedy cena jde nahoru rychleji. (Rozdíl mezi lehátkovým a lůžkovým vozem je v pohodlí, podrobněji je to včetně dalších tipů pro jízdu nočními vlaky popsáno zde)

Já jsem za luxusní kupé se sprchou a záchodem zaplatil v létě 179 euro, protože jsem věděl že bude horko a sprcha tak přijde vhod. Bohužel jinak velmi moderní vídeňské nádraží veřejné sprchy nemá, což považuju za problém – podle mě by se měly veřejně dostupné sprchy stávat standardem veřejných budov jako jsou nádraží, protože to dělá cestování mnohem pohodlnější.

Doba jízdy

Vlak odjíždí z Vídně 20:13, do Bruselu dorazí druhý den chvíli před desátou. Měli jsme drobné zpoždění, do 20 minut. Dříve jezdil vlak jen do Kolína nad Rýnem, takže tam bylo potřeba ráno vystoupit a dojet klasickým IC do Bruselu, což bylo mnohem méně pohodlné. Přímý vlak je pohodlná záležitost, která vás vysadí v centru města.

Ubytovací služby

V lůžkovém voze dostanete lahvičku šumivého vína na dobrou noc a plnohodnotnou snídani, vyberete si ze šesti věcí z celého menu. Za mě to byl čaj, džus, housky, máslo, sýr, med. V kupé máte i ručník a sprchový gel, prostě klasická hotelová nabídka, je možné si objednat i další jídlo nebo pití z bistronabídky.

Foto: Michal Berg

Lůžkové kupé v nočním vlaku nigjet z Vídně do Bruselu.

Porovnání s leteckým spojením

Tu hotelovou část zdůrazňuju: mnoho lidí to vidí dost pragocentristicky a říká „proč bych se měl trmácet tolik hodin, když skočím ráno na letiště, a po hodině a půl letu jsem v Bruselu. V tom je ten háček: většina obyvatelstva jaksi nežije na letišti nebo v jeho blízkosti. Pro mě konkrétně jakýkoli let znamená cca 6 hodin na cestě navíc. Tři a půl hodiny cesty ze Vsetína do Prahy nebo Vídně, hodinu přesun z nádraží na letiště tak, aby tam byl člověk hodinu před odletem. Další rozdíl je také v tom, že u vlaku odpadají bezpečnostní kontroly a omezení v zavazadlech a další nepohodlí, spojené s provozem na letišti.

Navíc, pokud chci letět ranním letem do Bruselu, který létával dříve cca 6:15, nyní obvykle v 6:50, tak to znamená jet večer do Prahy, zde přespat v hotelu, vstávat cca ve čtyři, jet taxíkem na letiště (protože tak brzy ráno to MHD nebývá skoro možné) a dostat se do centra Bruselu v dost podobný čas, jako tam dojede ten vlak – za podobnou cenu, ale výrazně nevyspaný.

Pak už ta letenka, která pro zpáteční let stojí cca 5000 Kč, nevychází o tolik levnější. Hotel stojí dalších 70 euro v Praze a 100 v Bruselu, cesta na a z letiště dalších 10.

Případně mohu letět z Prahy nebo Vídně večer, ale to znamená využít dražší hotel v Bruselu, a samozřejmě musím z domu vyjet dřív, v podstatě v poledne, abych stihl večerní let.

Ekologický aspekt

Když jsme u letů, tak je na místě samozřejmě ekologický aspekt. Cesta nočním vlakem dle informace v palubním průvodci generuje 31× méně emisí než stejný let. Podle dostupných informací jedou celé rakouské dráhy na energii z obnovitelných zdrojů, v Německu pak všechny IC a EC vlaky (a tedy zřejmě i noční), obecně pak 61% spotřeby německých drah je z obnovitelných zdrojů. Pro člověka, který hodnotí svůj dopad na životní prostředí, je to další faktor pro rozhodování.

Zdravotní možnosti

Existuje skupina lidí, kteří nemohou nebo nechtějí létat z důvodů zdravotních omezení. To se týká jak lidí čerstvě po operacích, s mozkovou příhodou, jinými zdravotními komplikacemi nebo žen v pokročilém stadiu či při rizikovém těhotenství. Část lidí nelítá z důvodu psychických bariér s ním spojených, prostě jim létání nedělá dobře na psychiku.

Pohodlí ve vlaku

Další dotaz byl na pohodlí – někdo se ve vlaku nevyspí. S tím souhlasím, má to ale hodně detailů, na kterých záleží. Jednak je to otázka zvyku. Pokud jedete poprvé nebo velmi málo, je to samozřejmě jiný zážitek, než když je to pravidelný způsob spánku. Taky záleží na kvalitě – lůžka jsou větší než lehátka a tedy i pohodlnější.

Pak jsou rozdíly mezi dopravci a kvalitě jejich vagonů – rakouské dráhy a jejich nightjet je velmi pohodlný, stejně jako české vozy do Švýcarska. České dráhy při cestách na Slovensko trochu méně, Regiojet do Chorvatska pak ještě méně. Jaká je kvalita vozů a služeb v nich u European sleeper jsem zatím osobně nevyzkoušel.

V neposlední řadě má na kvalitu spánku vliv i kvalita kolejí a toho, jak jsou ztlumené otřesy a zvuky, což je samozřejmě v Německu a Rakousku lepší než třeba na Ukrajině. Klimatizace je pak v lůžkových vagonech do Bruselu standard.

Dotaz zazněl na to, jak se člověk cítí s cizími lidmi v kupé. Včera jsem jel sám, ale nikdy jsem s tím neměl problém. Pocitově i pokud tam spí další lidé, tak je to soukromí dost podobné, jako sedět několik centimetrů od souseda v letadle. Samozřejmě je možné si za samostatné kupé připlatit, pokud je tohle pro kohokoli zásadně důležité.

Noční vlak vs. vysokorychlostní vlak

Další dotaz byl na vysokorychlostní vlaky – ty mají samozřejmě svůj smysl a je potřeba je stavět, ale pro cestu do Bruselu to ještě dlouho nebude volba. Možná za 10–15 let budeme mít vysokorychlostní vlak z Ostravy do Prahy a pak z Prahy do Berlína a pak z Berlína někam na západ, takže se za 4-5 hodin do toho Bruselu dostanu. Spíš se toho ale dočká až moje dcera, nemluvě o ceně – vysokorychlostní vlaky nebudou stát z Prahy do Brna dvě kila, jako stojí jízdenka teď.

Někdo samozřejmě může argumentovat tím, že nízkonákladové linky létají do Belgie za ceny od 500 Kč. Když odmyslím to, že tato cena nereprezentuje externality, tedy negativní vliv na životní prostředí, tak i z hlediska poskytnutých služeb to není žádná konkurence. Kromě toho všeho, co je napsáno výše, je ještě potřeba říct, že to jsou lety na letiště Charleroi, které je od Bruselu asi hodinu autobusem a ten stojí 14 euro, a velikost zavazadla do letadla je taky omezená. Poskytnuté služby tedy nejsou srovnatelné.

Jaká noční spojení se chystají?

Noční vlaky čeká renesance, ten proces už je v běhu a každý rok se přidávají nové a nové linky. (Přičemž mnohé z nich byly v provozu dlouhé roky, až po cca roce 2010 je mnozí dopravci zejména díky neférové konkurenci nízkonákladových letenek a veřejných investic do lokálních letišť a dotacím na některé lety začaly rušit - více o tom v tomto historickém přehledu). Tohle se obrací, a jak státní dopravci, tak soukromé firmy jako European Sleeper hledají na trhu další příležitosti.

Rakouské dráhy jsou v tomto evropský lídr, ale společnost Regiojet je taky velmi aktivní a o prázdninových linkách do Chorvatska slyšel už každý. V zimě má zájem jezdit do Alp na lyže, a v plánu má další spoje, jak na Ukrajinu, tak třeba do Lublaně a Záhřebu. V posledních letech začaly jezdit noční spoj Berlín – Stockholm, rozšiřují se spoje mezi Itálií, Francií a Německem.

Další rozvoj čeká noční vlaky poté, co rakouské dráhy začnou používat supermoderní spací vozy od Siemensu, které mají dorazit s novým jízdním řádem letos v prosinci. Škoda jen, že na rozvoji nočních vlaků nijak neparticipují České dráhy.

Foto: Siemens

Interiér nového lůžkového vozu Siemens

Co je problémem dalšího rozšíření?

Přesto situace není úplně růžová – vlaky mají pořád znevýhodnění vůči letadlům, protože letadla neplatí stejné daně z paliva. To se snad mění, Evropská komise připravila první návrhy, jak to řešit. Problém je také v tom, že po celé Evropě je nedostatek starších spacích vozů, takže pokud se nějaké objeví, tak je o ně velký zájem. Nové pak jsou velmi drahé a trvá dost času je vyrobit, a návratnost investic je potom pro dopravce velmi dlouhá.

Proto rakouské dráhy v tomto podporuje stát, protože mají jasný záměr udělat cestování ekologičtější a noční vlaky jsou toho důležitou součástí.

A v neposlední řadě je potřeba na evropské úrovni zjednodušovat propojení dopravců a prodej jízdenek, aby byl tak jednoduchý, jako je to u letenek. Věci se zlepšujou, dokonce je už možné u nás koupit jízdenku na vlaky z Polska online, což bylo dlouho absurdně nemožné, ale pořád to není několik kliknutí, jako u letenek.

Noční vlaky budou stále důležitější

Už je to dlouhé jak cesta do Bruselu, tak na závěr: je možné, že pro vás cesta nočním vlakem není nejvýhodnější. Je ale spousta lidí, pro které je z mnoha důvodů preferovaná, a to jak osobních, tak čistě ekonomických při porovnání ceny, času a pohodlí cesty.

A protože nemáme jinou možnost než snižovat emise skleníkových plynů, a letadla na obnovitelné zdroje energie před sebou mají ještě dlouhou cestu (pokud vůbec), noční vlaky jsou pro cesty po Evropě v tuto chvíli jeden z hlavních nástrojů, jak emise z cest snižovat. Proto nepředstavují žádnou nostalgii z minulosti, ale velmi důležitou součást nejbližší budoucnosti.

Autor článku je spolupředsedou Strany zelených. Můžete mu napsat na michal.berg@zeleni.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz