Hlavní obsah
Názory a úvahy

Z návrhu blokovat nevyžádané hovory se stala malá domů pro podnikatelský spolek

Foto: Pixabay

Hospodářská komora si skrze návrh čtyř poslanců chce prolobbovat, aby si všichni podnikatelé, kteří mají souhlas s marketingovým oslovováním po telefonu, tato čísla musela uchovávat právě u ní. Prý to pomůže proti nevyžádaným hovorům. Ne.

Článek

Jedná se o pozměňovací návrh o elektronických komunikacích, najdete jej třeba tady u pana poslance Zuny.

Co by měl zákon zřídit? Informační systém, který by provozovala Hospodářská komora, a kde by lidé mohli uložit své číslo a k tomu informaci, že nesouhlasí s marketingovým oslovováním. K tomu by zde ale firmy musely uložit svá čísla, u kterých mají dle GDPR souhlas s takovým oslovováním, včetně informace, pro jaký obor zboží či služeb takový souhlas mají.

A každý, kdo by následně chtěl oslovovat telefonní čísla za účelem přímého marketingu, by se musel nejprve dotázat do této databáze, zda dané číslo má uvedeno souhlas či nesouhlas pro takové oslovování. Za vyřízení takových dotazů by komora samozřejmě účtovala poplatky.

Vedle příjmu z poplatků je samozřejmě taková databáze kontaktů včetně informace, pro jaký obor je souhlas platný, zlatý důl pro kohokoli, kdo by jej chtěl zneužít.

Předkladatelé se ohání tím, že opatření by pomohlo snížit nevyžádané marketingové hovory a že se inspirovali na Slovensku. Ano, nevyžádané hovory jsou opruz a na Slovensku podobný systém existuje. Je ale v mnohém jiný.

Předně, na Slovensku systém provozuje státní úřad a nikoli lobbistický spolek. A hlavně, slovenská databáze obsahuje pouze nesouhlasy. Tzn. čísla do něj vkládají lidé, uvedou svůj nesouhlas a firmy, pokud je chtějí marketingové oslovit, si dotazem do databáze ověří jejich stav.

V žádném případě není potřeba na Slovensku sdělovat čísla, pro které má firma souhlas s oslovováním, tedy ta mnohem cennější, ani informace pro jaké zboží a služby ten souhlas je. Zde platí obecné povinnosti vyplývající z GDPR.

A navíc, na Slovensku zavedli povinnost uskutečnit marketingové hovory z předčíslí 0888, čímž každý člověk okamžitě zjistí, že mu volá marketingové číslo a může se rozhodnout jej vzít nebo ne. Takové opatření, které je naopak velmi účinné, český návrh neobsahuje.

Velmi slabá argumentace je také v tom, že prý nyní v telemarketingu působí firmy mimo EU, které nedodržují naše zákony. Nechápu, jak nečestná firma, která nedodržuje zákony nyní, je začne dodržovat, pokud budou platit přísnější? Dopadne to jen na ty poctivé.

Hospodářská komora, pod vedením nechvalně známého člena ODS Zdenka Zajíčka, se proslavila před rokem návrhem, že by ji poplatek měli platit všichni podnikatelé, bez ohledu na to zda jsou členy, prostě proto.

Čeština nemá vhodný překlad pojmu „crony capitalism“. Tahle kauza je ale jeho přesným příkladem: kdy byznys vydělává nikoli proto, že je nejlepší na trhu, ale díky vazbám na stát, ovlivňování regulačního prostředí nebo korupce.

Až zase bude mít někdo z ODS kecy o „přebujelé regulaci“, tak jim ukažte tohle. A taky nechápu, proč tohle ti lidé z Hospodářské komory, kteří podnikají poctivě, vlastně podporují? Nevíte?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz