Článek
Aerolinky byly vždy tvrdým byznysem – a v posledních desetiletích se to jen zhoršilo. Podle studie Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) mezi lety 1996 a 2021 neexistuje jediný rok, kdy by aerolinky jako odvětví vykázaly zisk, který by pokryl náklady na financování. Co to znamená? Investoři, včetně států, na aerolinkách tratí – nejen dlouhodobě, ale v každém jednotlivém roce. A není to jen otázka pandemie, finanční krize nebo 11. září. Platí to i pro roky ekonomického boomu. Zkrátka za 25 let sledovaných studií se aerolinky jako celek nedokázaly uživit.
Rostoucí konkurence, klesající šance
Jaké jsou příčiny? Významnou roli hraje rostoucí konkurence a klesající možnosti odlišení se od jiných aerolinek. Liberalizace otevřela dříve chráněné trasy novým konkurentům. Snadnější financování přes leasing odstranilo vysoké vstupní náklady a usnadnilo vznik nových hráčů. Nízkonákladové aerolinky svými cenami změnily létání v komoditu, kde je loajalita zákazníků téměř nulová. A tak dále.
My, zákazníci, jsme na tom vydělali: létáme levněji do více destinací. Ale pro aerolinky, zvláště ty, které nesou zátěž zastaralého byznys modelu, je tato kombinace zničující. Mohly ČSA v rukou lepšího vlastníka přežít a dnes být středně velkou evropskou aerolinkou typu LOT nebo Finnair? Teoreticky ano, ale prokázalo se, že by to nemohlo být ve státních rukou. A české vlády měly roky na to najít vhodného kupce a nelze říct, že by se nesnažily. Ale když už ČSA přešly do soukromých rukou, bylo příliš pozdě.
Budeme létat „s cizími“ – ale levně
Jestli vás mrzí, že už nepoletíte „s vlastními“, možná vás uklidní, že ani ta zahraniční aerolinka, která vás přepravuje, nemusí svým vlastníkům dělat zrovna radost. Současnost přinesla nostalgii po padlých ČSA, ale také možnost létat levněji po Evropě i za oceán. Když se ohlédneme do doby největšího rozkvětu ČSA, většina z nás by tehdy letadlem letěla jednou za život – pokud vůbec.
Opravdu bychom byli ochotni se k tomu vrátit?