Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Jak umělá inteligence ovlivňuje vzdělávání

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Vygenerováno s pomocí ChatGPT

Generativní umělá inteligence (AI) představuje úžasný nástroj, a to i ve vzdělávání. Mnozí žáci a studenti ji denně používají, protože nabízí rychlou a efektivní pomoc. Má však rizika, která stojí za pozornost.

Článek

Z vlastní zkušenosti vysokoškolského pedagoga na Masarykově univerzitě vím, že AI zvládá některé úkoly na úrovni nadprůměrného studenta. Například při analýze velkého množství dat, jako jsou výroční zprávy firem, dokáže AI nejen zrychlit zpracování, ale často i najít souvislosti, které by člověk přehlédl. Na druhou stranu, studenti někdy AI využívají mechanicky, například k přeformulování svého textu, aniž by si ujasnili, co chtějí sdělit.

AI je užitečný nástroj, ale otázka zní: pomáhá vždy při vzdělávání? Určitě ne.

Tři paradoxy využití AI

V eseji publikované v Journal of Management Education autoři Valcea, Hamdani a Wang popisují tři paradoxy, které ilustrují možné negativní dopady AI na vzdělávání. Každý z nich vychází ze stejného principu: AI nabízí okamžité výhody, ale dlouhodobě může poškodit naše učení.

Paradox odbornosti. AI exceluje v procesech, jako je zapamatování, porozumění, aplikace nebo analýza znalostí. Pokud ale student nechává AI provádět tyto kroky místo sebe, brání tím vlastnímu učení. Problém ještě prohlubuje to, že AI v základních úkolech často překonává začínající studenty, čímž je odrazuje od vlastního úsilí. Ovšem bez skutečného zapamatování a pochopení se znalosti rychle ztrácí a student je později nedokáže aplikovat – ani s pomocí AI. Jednoduše si nevzpomene, co by po ní měl vlastně požadovat.

Paradox inovace. AI podporuje kreativitu, ale pouze v rámci existujících nápadů. Lidská kreativita vychází z práce s omezenými informacemi – právě toto omezení nutí hledat originální řešení. Pokud nám AI poskytne veškeré podklady, můžeme skončit u pouhého přebírání starých nápadů místo vytváření nových.

Paradox rovnosti. AI umožňuje i nováčkům dosáhnout výsledků, které dříve odpovídaly expertům. Zní to pozitivně, ale brání to rozvoji dovedností, které experti získali dlouholetou prací. Lidé, kteří spoléhají na AI, se mohou stát snadno nahraditelnými, zatímco ti, kteří AI využívají jako doplněk, posílí svou odbornost a efektivitu. A dost možná místo zaučování nováčků pro některé jednodušší úkoly příště využijí přímo AI.

Jak s paradoxy pracovat?

Tyto paradoxy představují výzvu pro každého, kdo se učí nebo učí ostatní. Řešení je jednoduché: využívat AI tak, aby rozšiřovala naše kompetence, ne je nahrazovala. Dodržování však může být oříšek.

Co tedy doporučit?

Nenechte AI dělat vše za vás. Pokud je vaším cílem rozvoj znalostí a kompetencí v určité oblasti, nepoužívejte AI jako zkratku nahrazující úsilí, ale jako nástroj, který vás podpoří při vaší vlastní práci. Je snadné podlehnout okamžité efektivitě AI, ale klíčové je myslet na to, co chcete skutečně ovládnout a kde se chcete zlepšovat.

A pokud jste rodiče či učitelé, pomáhejte s rozeznáním toho, kdy AI učení opravdu pomáhá, a kdy už škodí.

Stejně jako sociální sítě proměnily způsob, jakým komunikujeme, AI zásadně ovlivní, jak se vzděláváme. Budoucnost závisí na tom, jak se s tím každý z nás vyrovná.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám