Článek
Dříve sloužily kamenné bazary jako tradiční tržní místa, kde se obchodníci a zákazníci scházeli k výměně, prodeji nebo nákupu zboží. S příchodem internetu se většina bazarů přesunula z kamenných prodejen do online světa, tím se rozšířila nabídka použitého zboží a zlepšila se jejich dostupnost. Zboží si tak můžeme prohlédnout na fotografiích z pohodlí domova, stav zboží a další informace zjistíme z popisu inzerátu a v případě zájmu se obrátíme na uvedené telefonní číslo či emailovou adresu. Další významná změna se odehrála v metodě prodeje. Internetové bazary již nemusí zasahovat mezi prodejce a kupujícího, ale mohou využívat zveřejňování nabídek a poptávek spolu s dalšími doplňkovými službami k získání výdělku.
Rizika spojená s prodejem nebo nákupem na online bazarech jsou všeobecně známá, proto se raději zaměříme na poměrně novou a dost zákeřnou taktiku podvodníků. Tato taktika zpravidla cílí na prodejce použitého zboží, nikoli však na kupujícího. Představme si situaci, ve které chceme prodat na online bazaru zachovalou pohovku z obývacího pokoje. Pohovku nafotíme, založíme si inzerát na libovolném online bazaru, přidáme hezký popisek týkající se stavu pohovky, do kolonky údajů vyplníme jméno, telefon, email a inzerát zveřejníme. Druhý den nás kontaktuje první zájemce, který projevuje zájem o pohovku a rád by si ji od nás v případě dostupnosti koupil. Samozřejmě máme radost, že na inzerát odpověděl první zájemce rychle, tudíž se zájemcem navážeme konverzaci. On se po krátkém rozhovoru zmíní, že nemá čím pohovku odvézt, ale navrhuje nám možnost kurýrní služby s platbou předem. V tuto chvíli zkušený prodejce na internetových bazarech poznal, že se stal cílem podvodu a ukončuje se „zájemcem“ konverzaci.
My ale takové zkušenosti mít nemusíme, a tak v možném prodeji budeme pokračovat. Zájemce nám posílá odkaz na webové stránky kurýra, na nichž si sami vyřídíme odvoz i onu platbu předem. Typicky se jedná o známé kurýrní a doručovací služby, tudíž odkaz otevíráme a začínáme s vyplňováním našich údajů do připraveného formuláře. V první části formuláře požaduje dopravce vyplnit kolonky jména, adresy, času a místa vyzvednutí, telefonu a dalších údajů opatřených hvězdičkou - povinné údaje. Po vyplnění nás stránka přesměruje na platební formulář, ve kterém si máme vyplnit údaje pro obdržení platby předem od zájemce. V této fázi již obvykle zjišťujeme, že něco není v pořádku. Platební formulář po nás totiž požaduje vyplnit pole naší platební karty, popřípadě přihlašovací údaje k bankovnímu účtu. V tomto kroku máme poslední možnost vyhnout se podvodu, jelikož se jedná o falešné stránky dopravce. Všichni dopravci a kurýrní služby tuto možnost totiž vůbec nenabízejí, a i kdyby nabízeli, rozhodně by nepožadovali takto citlivé údaje. Pokud bychom tedy tato pole vyplnili a odeslali, dali bychom přístup ke svým účtům cizí osobě a ztratili bychom nad nimi kontrolu.
V bazarovém prostředí platí, že bychom měli trvat na osobním setkání jak při prodeji, tak při koupi bazarového zboží. Kupující si tak může v klidu zboží prohlédnout, ověřit si jeho funkci a v případě neshody koupi odmítnout. Prodejce zase získává peníze při prodeji přímo do ruky, bez zbytečného rizika.