Článek
Starší část populace si jistě vzpomene na pevné telefonní linky takřka v každé domácnosti. S pevnými linkami byla spojena také legendární tlustá kniha, známá jako „Zlaté stránky“, obsahující všechna čísla pevných linek. Ke každému číslu bylo rovněž přiřazeno jméno dané osoby a její přesná adresa. S nástupem mobilních telefonů postupně ustoupily pevné linky i s legendárními Zlatými stránkami.
Zvláště starší osoby však mohou mít problémy s přizpůsobením se složitým mobilním telefonům, a proto si stále ponechávají staré pevné linky. Jedná se ale o značný problém. Kdybychom si sehnali staré Zlaté stránky a pokoušeli se postupně vytáčet jedno číslo za druhým, většina z nich již nebude platná. Nicméně pokud bychom se přeci jen dovolali, je skoro stoprocentní šance, že se jedná o osobu seniorního věku. O této osobě, aniž bychom se na to ptali, máme k dispozici také celé jméno i adresu jejího bydliště. Bohužel na tento problém narazili i zkušení podvodníci a využili příležitosti k vymyšlení geniální taktiky, jak vylákat stovky tisíc korun od důvěřivých seniorů.
Této taktice se obecně přezdívá „Falešný vnuk“ a od ostatních podvodů se podstatně liší. Většina předchozích podvodů se zaměřovala na získání přihlašovacích údajů nebo citlivých informací k platební kartě. Avšak senioři, kteří používají pevné linky kvůli složitosti mobilních telefonů, pravděpodobně nemají zřízené internetové bankovnictví a platební karty používají jen zřídka, nebo vůbec. Jediný způsob, jak tedy získat peníze od těchto seniorů, je prostřednictvím hotovosti. Senioři tak nejen riskují ztrátu svých úspor, ale také ohrožují svou bezpečnost, protože se musí setkat s podvodníkem osobně. Aby tato taktika vůbec vyšla, musejí mít podvodníci velké štěstí, protože do sebe musí zapadnout velké množství faktorů, jinak z podvodu okamžitě sejde. Všechny tyto faktory si následně podrobně projdeme na konkrétní příkladu.
Představme si situaci, ve které jsme postarší žena žijící sama a máme jediného vnuka jménem Tomáš. Jednoho dne nám zazvoní telefon pevné linky a ze sluchátka se ozve naléhavým hlasem.
„Ahoj babi, to jsem já. Babi, potřebuji nutně pomoct.“
„Ahoj, to jsi ty Tomášku?“ pověděli jsme.
„Ano babi, to jsem já Tomáš. Babi, jsem teď v Praze a mám tu nějaké problémy a potřebuji nutně půjčit peníze,“ odpověděl opět naléhavě vnuk.
„A co se stalo Tomášku, pověz mi to!“
„Babi, já teď nemůžu moc mluvit, prosím potřebuji půjčit peníze. Až dorazím domů, tak ti všechno povím,“ reaguje Tomáš.
„Tomášku a kolik potřebuješ půjčit?“ zeptali jsme se.
„Babi, budu potřebovat půl milionu, jinak mě nepustí domů, prosím…“ odpověděl zoufale Tomáš.
„Kdo tě drží, co se děje, řekni mi to prosím,“ zeptali jsme se zděšeně.
„Babi, prosím, hlavně nikomu nevolej, já ti to vysvětlím, až přijedu k tobě. Prosím, potřebuji půjčit ty peníze, můžeš mi prosím pomoct?“ řekl důrazně Tomáš.
„Ale Tomáši, já tolik peněz u sebe nemám. Já zavolám tvojí mámě a poradím se, jak bychom ti mohly pomoct.“
„Babi nikomu nevolej, tak jdi do banky a vyber peníze, on pro ně někdo přijede“ odpověděl ještě naléhavěji Tomáš.
„Ale Tomášku, já tolik peněz v bance nemám,“ pověděli jsme.
„Babi, já vím, že máš. Prosím, pomoz mi. Já ti je jednou vrátím, slibuju,“ řekl zoufale Tomáš.
„Dobře, Tomášku, já jdu tedy vybrat peníze do banky. Za chvilku se vrátím.“ řekli jsme Tomášovi.
„Dobře. Babi, prosím hlavně nikomu nevolej, nevolej ani mně prosím, jinak budu mít další problémy. Já ti pak zavolám zpátky sám, až se vrátíš domů,“ odpověděl Tomáš velice důrazně.
„Dobře Tomášku, nikomu volat nebudu, za chvilku budu zpátky,“ odpověděli jsme a zavěsili.
Následně bychom navštívili banku a vybrali své úspory, které bychom pak podle instrukcí během dalšího telefonického hovoru předali cizí osobě čekající před naším domem. To, že nám vlastně nevolal náš vnuk, bychom zjistili až několik hodin poté, protože se vnuk vůbec neukázal a neozval se, jak slíbil.
Podvodníci jsou při tomto podvodu velice přesvědčiví a mají bohaté zkušenosti s manipulací důvěřivých osob. Abychom tomuto podvodu včas zabránili, zaměříme se na určité chyby, kterých jsme se během konverzace dopustili. Za prvé, oslovili jsme volající osobu jménem, ačkoliv jsme si nebyli jistí, zda nám tato osoba skutečně volá. Tím jsme podvodníkům vyzradili jméno našeho pravého vnuka. Za druhé, po skončení hovoru jsme nikomu nezatelefonovali. Ačkoliv jsme to vnukovi slíbili, měli bychom si situaci vždy ověřit, popřípadě se s někým poradit. Za třetí, předali jsme peníze cizí osobě. Nikdy nemůžeme předat peníze osobě, kterou jsme nikdy neviděli.
Ačkoliv se jedná o velmi složitou a frustrující situaci, která by se mohla v určitých případech opravdu stát, je vhodné zavolat na linku 158 a situaci oznámit policii. Policie má s takovými případy bohaté zkušenosti a vždy nám poradí, jak se v těchto situacích správně zachovat. Kromě falešných vnuků se podvodníci mohou také vydávat za zastupující osoby, jako jsou například ošetřující lékaři, právníci nebo jiné důvěryhodné autority.
Poznámka: některé informace ochraňující podvodníky před dopadením byly záměrně vynechány.