Článek
Proti kojení na veřejnosti samozřejmě nic nenamítám, pokud probíhá decentním způsobem. Stejně tak nemám nic proti propagaci tohoto trendu, který není nijak nový. Jenže včera jsem na FB v sekci reels viděl něco, co se podobalo spíš pornografii než krmení dítěte.
Jak jsem zjistil po zhlédnutí dalších dvou videí, která se mi automaticky vygenerovala, běží teď na internetu jakási kampaň, která má zpopularizovat kojení kdekoliv (Brestfeed your baby anywhere). Domnívám se, že pokud tato kampaň bude probíhat dosavadní obscénní formou, výsledkem bude opak zamýšleného. Ba co hůř, ve skutečnosti možná ani vůbec nejde o kojení a třeba se to jako osvětová kampaň pouze tváří.
V prvním videu žena jede s nákupním vozíkem, na kterém sedí její minimálně tříletý syn, jenž se nedožaduje krmení a je naprosto klidný. Dítě již pravděpodobně umí chodit i mluvit a stačilo by ho tedy slovně upokojit, že jídlo bude brzy (pokud by ovšem mělo hlad, což tak rozhodně nevypadá). Spot je zinscenovaný a účelově kontroverzní. Žena se zastaví mezi regály, dráždivým způsobem vytáhne prso, aby ho viděl každý, a nastaví jej dítěti k puse. Předtím ještě ňadro stiskne a napřímí, aby vyniklo v celé své sexuálnosti. Malý kluk poté začne prs spíše ožužlávat a hrát si s ním, než že by sál mléko.
Nebyl jsem zdaleka sám, kdo se pozastavil nad zarážejícím sexuálním kontextem. V komentářích se to hemžilo údivem, rozpaky a nepříjemným překvapením. Jako provokace účinné, jako osvěta kontraproduktivní. Krom toho je tam samozřejmě i spousta pochvalných nebo oplzlých komentářů od nadržených chlapů, kteří by si to s kojencem rádi vyměnili.
V dalším videu leží zcela nahá žena v posteli v erotické poloze, popíjí kávu a její dítě si hraje s prsem a ožužlává jej. Takto sexuálně pojaté kojení evokuje spíše pedofilní pornografii. V třetím a posledním videu zhlédnete ženy také ve vyzývavých pózách a s dráždivými pohledy. Za mě opět zřejmý záměr vyvolat v divákovi sexuální fantazie a vzrušení.
V této souvislosti mě napadá, že „kampaň na podporu kojení na veřejnosti“ může být jen zastírací manévr. Ve skutečnosti může jít o něco jiného. A sice o pozornost, kterou na sebe chtějí takto kojící ženy strhnout. Z jakého důvodu? Buď jen z důvodu masáže jejich ega prostřednictvím lajků a obdivných komentářů, anebo existuje ještě jiná možnost: Dá se tím dobře vydělat.
Před lety rozpoutaly vášně kontroverzní reklamy firmy Benetton z tvůrčí dílny Oliviera Toscaniho, které se na rozdíl od ostatních nesoustředily na výrobek, ale na boření společenských tabu: Černá matka kojící bílé dítě, mnich líbající jeptišku či čerstvě narozené, zakrvácené dítě s pupeční šňůrou. Kampaň samozřejmě zabrala.
Matky exhibující v lechtivých videích se stejně jako Benetton snaží něco prodat. Jestli je to požadavek na vstřícnost a ohleduplnost ke kojení na veřejnosti, nebo jde v této podivné hře hlavně o to, jak na sebe přitáhnout pozornost a následně ji zobchodovat, na to si odpovězte sami.
Zdroj:
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/ekonomika/provokativni-reklama-a-pestre-barvy-to-je-benetton-205147