Článek
Vy zíráte, my zíráme a pan Vajíčko
Snad první porevoluční reklamou, která se všem vryla do paměti, byla komerční upoutávka na prací prášek se stupidním sloganem: „Vy zíráte, my zíráme… - zářivě bílé prádlo.“ Lidé si o tom tenkrát vykládali jak o zjevení, nicméně z dnešního pohledu jde o dost tuctový výtvor, jehož popularitu pravděpodobně způsobila kapitalistická „exploze kreativity“ v porovnání s trapnými socialistickými reklamami, které uváděl „pan Vajíčko“. Aby i mladí věděli, která bije, jednu takovou si připomeneme: Medvěd sleze z kamene, sedne si a udiveně se ptá: „A kde je vlastně brácha?“ A hlas z televize mu odpoví: „Šel pro med do Jednoty.“ Načež se na obrazovce objeví sklenice medu. Většina socialistických reklam byla tak blbých, až je to krásné a k smíchu.
Aby váš motor skvěle šel
Ale otočme list v učebnici reklamního dějepisu a podívejme se do devadesátkového kapitalismu. Z tohoto období nemohu nevypíchnout reklamu na palivo (nebo možná oleje) jisté značky. Kromě skvělého reklamního sloganu zde máme i příběh s výbornou pointou, což moc českých (a možná ani zahraničních) reklam nemá. O co jde? Policejní skvadra čeká na auto s jedoucím zločincem. Policajt přiloží ucho k silnici a řekne, že neslyší motor. Po chvíli zásah ruší, jeho kolegové odstraňují zátaras a skládají zbraně, když v tom kolem nich prosviští vůz, který chtěli zastavit. Následuje slogan: „Aby váš motor skvěle šel“, jen to „šel“ je psáno trochu jinak. Tuto reklamu, myslím, točil Jan Svěrák.
Chytrá barva žije nejdéle
Jestli nějaké reklamě náleží titul kultovní, pak je to bez diskuze reklama na chytrou barvu. Dnes už by se něco takového asi natočit, respektive odvysílat, nedalo. Ten spot byl totiž hrubě nekorektní, nicméně ho všichni milovali a dodnes na něj vzpomínají a baví se jím na YouTube. Příběh reklamy je úplně obyčejný, ale závěrečná cynická hláška hlavního hrdiny vás zbourá. Jaroslav natírá plot na červeno a naléhá na něj tchýně, proč to nenatřel modrou, že by se jí to víc líbilo modrou. „Jaroslave, až to budeš natírat příště, musíš to vzít modrou!“ Načež Jaroslav v klidu opáčí: „Maminko, až to budu natírat příště, VY už tady nebudete.“
Kulaté sušenky nikdy nejíš sám
Tuhle starou reklamu se mi bohužel nepodařilo dohledat, ale pamětníci mi ji jistě dosvědčí. V psychoterapeutickém kroužku sedí pacient David, který je závislý na jistých kulatých sušenkách, a snaží se z toho dostat. Zprvu to vypadá nadějně, ale brzy zjišťujeme, že léčba je naprosto neúspěšná. Nakonec se tam snad o ty sušenky i nějak poperou a je z toho velká scéna. Pro mě další nezapomenutelná a velmi vydařená reklama.
Dáte si fofolu?
Toto byl obrovský hit a mně bylo neskutečně líto, když série spotů s pejskem-filutou skončila. Mimochodem, Fofolák byl velmi slavný už před reklamou na oblíbenou černou limonádu. Jeho majitelka ho našla kdesi ve škarpě a on prý byl tak krásně ošklivý, že ho nemohla nezachránit. Adoptovala ho a záhy na něm začala i vydělávat, když vystupoval v zahraničních reklamách a show. V naší reklamní sérii Fofolák vždy něco špatného provede, a pak se to pokaždé snaží vyžehlit tím, že nabídne limonádu. Roztomile šišlá, srandovně vypadá a vůbec je to takový sympatický kulišák. Tahle reklama se zadřela pod nehty. Vůbec nechápu, jak ji mohla kolegyně Poetessa opomenout.
Ahoj, já jsem Teri, nemáš ještě jednu?
Kromě výše uvedených mě kdysi zaujaly a pobavily i reklamní parodie v satirickém pořadu Česká soda pánů Čtvrtníčka, Šteindlera, Vávry a spol. Ten pořad by dnes už vůbec neprošel kvůli brutálnímu humoru, jenž byl často za hranou i na tehdejší dobu. Vybavuji si třeba parodii na reklamu na jeden tmavý bylinný destilát: Pánovi hoří byt, ale on si v klidu na pavlači vychutnává svůj oblíbený drink, protože „i muži mají své dny“. Nebo v jiné parodii si přijde k sousedce pro černou limonádu (se slovy: „Ahoj, já jsem Terry, nemáš ještě jednu?“) jednonohý maratonec Terry Fox namísto modelky Terezy Maxové.
Rádio na doživotí
Kromě reklam televizních existují samozřejmě i další: rádiové, internetové, novinové, různé letáky a jiné, anebo také billboardy. U posledně jmenovaných nemohu nezmínit reklamní poutač, na kterém je vysmátý Jiří Kajínek s obřími sluchátky na uších, a celé je to podtrženo úderným sloganem: Rádio na doživotí.
Za sebe bych řekl, že česká reklamní tvorba na tom v porovnání se zahraničím vůbec není špatně a že umíme udělat opravdu vtipné věci. Třeba takový Ivan Zachariáš je jedním z nejžádanějších reklamních režisérů na světě a za svou práci pro nejvýznamnější světové značky získal řadu prestižních ocenění.
Anketa
Zdroje:
https://www.csfd.cz/tvurce/15814-ivan-zacharias/prehled/
https://www.idnes.cz/finance/financni-radce/spickove-slogany-ktere-umi-proslavit-znacku.A130430_123410_podnikani_sov
https://www.idnes.cz/finance/financni-radce/spickove-slogany-ktere-umi-proslavit-znacku.A130430_123410_podnikani_sovtps://www.idnes.cz/finance/financni-radce/spickove-slogany-ktere-umi-proslavit-znacku.A130430_123410_podnikani_sov
https://youtu.be/TACTpR6ZuUg?feature=shared
https://youtu.be/TACTpR6ZuUg?feature=shared
https://youtu.be/yc_eF6PIWBo?feature=shared