Lidé a společnost

Orionův pás a skutečný věk pyramid. Orionská korelační teorie

Foto: Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0

Orionův pás a skutečný věk pyramid. Orionská korelační teorie

V 80. letech 20. století přišel výzkumník jménem Robert Bauval s návrhem, že existují podobnosti mezi rozložením tří pyramid komplexu v Gíze a mezi třemi hvězdami Orionova pásu v souhvězdí Orion. Robert Bauval v bestselleru The Orion Mystery rozšířil myšlenku, že „pyramidy byly vytvořeny, aby sloužily jako brána ke hvězdám.“ Jeho myšlenka se stala známá jako „orionská korelační teorie.“

V roce 1979 Robert Bauval čekal na letišti Heathrow v Londýně na odlet svého letadla na své pracoviště v Súdánu, koupil si knihu s názvem Sírius Mystery, kterou napsal Robert Temple. Kniha hovořila o víře afrického kmene Dogonů, který po tisíce let pořádá rituály spojené se simulací pohybu Síria, který je jednou z nejjasnějších hvězd na obloze a patří do skupiny známé jako Velký pes. Výsledkem této knihy bylo podrobné zaujetí Roberta Bauvala, které trvalo více než deset let. Nakonec přišel s teorií, která způsobila revoluci v egyptologii. Došel k závěru, že Egypt se svým Nilem a pyramidami je nebeským obrazem na Zemi.

Při jedné ze svých návštěv muzea se Robert zastavil před obrazem a stále se na něj díval. Malba znázorňovala pyramidy z vysoké perspektivy, asi 2 km daleko, přesto se zdají být velmi jasné díky své velikosti.

První otázka je proč jsou na obrázku tři pyramidy? Proč ne dvě, čtyři nebo pět?Odpověď egyptologů je, že pyramidy jsou hrobky králů čtvrté dynastie Staré říše, jejíž éra byla známá jako éra stavitelů pyramid v období přibližně 2500 př. n. l. Chufu, Khafre a Menkaure. Proto tři pyramidy.

Druhá otázka je, proč se třetí Menkaureova pyramida zdá menší než dvě sousední pyramidy? Chufuova pyramida je největší (146 metrů), následuje Khafre (136 metrů). Zajímavé ale je, že třetí pyramida je mnohem menší. Je vysoká 65 metrů, což je egyptology spojováno se sníženými náklady na stavbu. Robert však nebyl nakloněn výkladům egyptologů, že jde o hrobky různých velikostí stavěných podle ekonomické situace.

Třetí otázka je Proč se zdá, že Menkaureova pyramida proporčně nesouvisí s pyramidami Chufu a Khafre? Menkaureova pyramida totiž není umístěna ve stejné linii s předchozími dvěma pyramidami. Pokud nakreslíme čáru, která prochází středy pyramid Chufu a Khafre, najdeme ji daleko od Menkaure.

Poté Robertovi za jasné noci ukázal francouzský přítel skupinu tří hvězd na obloze. Představovaly čáru, ale nejmenší byla daleko od nich. Robert vzhlédl ke hvězdám a hlasitě vykřikl: „Hvězdy pásu Orion.“ Robert zjistil, že velikosti pyramid jsou ekvivalentní velikosti a svítivosti hvězd. A vzdálenosti a uspořádání mezi nimi jsou ekvivalentní vzdálenostem mezi hvězdami pásu Orion.

Bouval chtěl myšlenku prodiskutovat s mnoha egyptology, a tak to oslovil ředitele egyptologického oddělení v Britském muzeu, dr. Jamese. Jeho odpověď o několik týdnů později byla, že nejde o nic jiného než o náhodu. Bouval se nevzdal a zkusil to znovu se známým vědcem dr. Edwardsem, ředitelem Britského muzea. Edwards byl nápadem nadšený. Požádal ho, aby pokračoval, setkali se a dopisovali si. Robert se tedy s nadšením rozhodl rozšířit rozsah vyhledávání.

Egyptologové se domnívají, že pyramidy byly postaveny v roce 2450 př. n. l., někteří věří, že je to 2600 př. n. l. Ale proč zrovna toto období? Viděli, že hvězdný otvor v králově pokoji odkazuje na hvězdu Sirius v roce 2500 před naším letopočtem. Staří Egypťané uctívali hvězdu Sirius jako znamení příchodu potopy a dobra na zemi. Odtud vznikl ten nepatrný rozdíl v datování. Každý vědec si to spočítá po svém s papírem a perem. Někteří říkali, že k této shodě došlo v roce 2450 př. n. l. a někteří viděli, že to bylo 2600 př. n. l. Archeologické důkazy poskytnuté čtyřmi protáhlými šachtami ve Velké pyramidě, z nichž dvě byly namířeny na cirkumpolární hvězdy na severu a dvě další, které byly zarovnány směrem k Orionu a Siriusu na jihu.

Foto: Canva

Obloha nad Velkou pyramidou v roce 2600 př. n. l.

Když Robert začal tato čísla studovat, nenašel žádnou shodu mezi Orionovým pásem a pyramidami. Hvězdy Orionu zkrátka v těchto letech neodpovídají uspořádání pyramid. Koupil si tedy počítačový program s názvem SkyGlobe. Tento program dokáže zjistit umístění hvězd v průběhu času. Souřadnice hvězd se v průběhu let mění, protože hvězdy obíhají po drahách. Například, když nyní vyfotíte oblohu z konkrétního místa, pak o 100 let později na stejném místě znovu, uvidíte rozdíl ve tvaru hvězd.

Ale číslo, které se Robertovi objevilo na obrazovce, bylo překvapením. Program ukázal, že stáří pyramid bylo 10450 let před naším letopočtem. Experiment opakoval znovu a znovu s jinými programy a došel ke stejnému závěru. V roce 10450 př. n. l. došlo na obloze starověkého Egypta ke dvěma vzácným astronomickým událostem. Prvním je, že Mléčná dráha, která se rozprostírá od severu k jihu nebeské kupole, nabyla tvaru, který odpovídá severojižnímu toku údolí Nilu do té míry, že se zdála z náhorní plošiny v Gíze jakoby byl Nil kopií galaxie Mléčné dráhy. Druhým je, že západně od Mléčné dráhy dosáhly tři hvězdy Orionova pásu ve svém cyklu, který se opakuje jednou za 26000 let, svého nejbližšího bodu k Zemi.

Robert Bauval poprvé publikovali teorii na Oxfordské univerzitě jako vědeckou práci o stáří pyramid v roce 1989. Poté na ni navázal knihou „The Mystery of the Orion Belt.“ Jeho teorie vyvolala velký hluk ve vědeckých a archeologických kruzích. Noviny a mezinárodní tiskové agentury jako CNN a BBC na ni také upozornily. Jeho kniha se dostala do klasifikace nejprodávanější knihy v Anglii. Klasické egyptology to šokovalo a nudilo, celou teorii zcela odmítli.

Orionská korelační teorie uvádí, že starověcí lidé postavili pyramidy kolem roku 10500 př. n. l. Že tito lidé zmizeli z historie a že tu a tam jsou vidět jejich stopy. Podle této teorie nebyly pyramidy v Gíze postaveny Chufuem a Khafre nevytvořil svou dynastii a Sfingu, ale obě jsou mnohem starší. Zastánci této teorie tvrdí, že to může vysvětlovat, proč pyramidy v Gíze postrádají jakoukoli zmínku o čtvrté dynastii, nebo nepřítomnost jakékoli mumie faraona této čtvrté dynastie, ke které patří. Chufuova mumie nebyla objevena a Rachefova pyramida byla také prázdná, když do ní Belzoni v roce 1818 poprvé vstoupil. Podobně na tom byla i Menkaureova pyramida, kterou v moderní době poprvé otevřel plukovník Weiss v roce 1837. Weiss našel rakev prázdnou s výjimkou některých kostí, které po analýze pocházejí z křesťanské éry, tedy 2500 let po postavení pyramidy. Egyptologové, z nichž nejznámější je doktor Zahi Hawass, uvedli, že mumie byly vyrabovány, což vysvětluje, proč nebyly nalezeny.

Oficiální teorie Zahi Hawass: Zastánci této teorie tvrdí, že pyramidy postavili pouze Egypťané z dynastického období. A že jejich zázračnost a záhady ukazují na genialitu lidu a civilizace. Nejvýznamnějším zastáncem teorie je Dr. Zahi Hawass, který objevil hrobky pyramidových dělníků, kteří postavili pyramidy v Gíze. Tato skupina dodává, že všechny pochybnosti o této záležitosti jsou motivovány politickými úvahami a skeptickými postoji odvozenými z rasistických motivů a že se jedná o rasistické pokusy ukrást úsilí egyptského lidu, podobně jako jsou knihy plné literatury související s kořeny civilizace ukradené ve prospěch jiných národů, v rámci organizovaných operací ke krádeži historie. Zcela také odmítají jakýkoli vztah mezi pyramidami a hvězdami, nebo předdynastickými civilizacemi.

Oficiálním archeologům se nelíbí objev Roberta Bauvala ze dvou důvodů. Za prvé, je dobře známo, že egyptologové souhlasí s tím, že pyramidy jsou součástí náboženské víry související s uctíváním slunce, zvláště když to naznačuje jejich forma. Také egyptské náboženství se soustředilo na boha Ra, boha slunce, a pyramidy jsou jako odpalovací rampy, které vedou faraona na jeho cestě ke slunci, aby se připojil k Ra. Všechny pyramidy jsou postaveny na západ od údolí Nilu, tedy směrem k západu slunce, kde se nachází město mrtvých. Vše tedy nasvědčuje tomu, že pyramidy a jejich rituály jsou spojeny se sluncem. Pokud jde o Bouvalovu teorii, ta definitivně dokazuje, že pyramidy jsou spojeny s hvězdami a že stavitelé pyramid měli hvězdnou, nikoli sluneční víru. Tím se oslabuje teorie, že dynastičtí králové jsou staviteli pyramid.

Za druhé, egyptologové se shodují, že pyramidy byly postaveny v době prvních dynastií, což je přibližně 2500 let před naším letopočtem, zatímco Bouvalova teorie sahá až k pyramidám ve starověku, téměř 10 tisíc let před naším letopočtem. Robert Bauval tak svou teorií téměř zničil egyptologii napsanou v posledních 200 letech. Tisíce odkazů, brožur, dokumentů, nahrávek a výzkumů, které spojovaly pyramidy a Slunce a teorie stavebních systémů ve faraonském Egyptě, budou vymazány kromě otazníků, které budou vzneseny o dalších památkách, o nichž se věří, že mají vztahy se sluncem, jako jsou obelisky, sluneční lodě a chrámy.

Ale Robert byl tvrdohlavý do té míry, že neustoupil ze své teorie, a po této knize následovalo několik knih s podobnými tématy. Udělal desítky televizních rozhovorů a přednášel v různých oblastech světa o pyramidách a jejich vztahu k Orionu. Tato teorie poskytuje pro její věřící přesvědčivé vysvětlení některých jevů. Například inženýrské zázraky ve starověkém Egyptě v období bezprostředně po době kamenné, přítomnost velkých lodí v egyptské poušti, přírodní a vodní erozní faktory patrné na Sfinze a stopy vodní eroze na některých kamenech chrámu přiléhajících k Rachefově pyramidě.

Dnes je to v archeologii považováno za okrajovou myšlenku. Proč? Neexistuje žádný fyzický důkaz, který by prokázal úmyslnou korelaci. Polární hvězdy, včetně severní hvězdy, byly známé jako „nezničitelné hvězdy“ nebo „nezničitelné“. Egypťané spojili tyto neochvějné hvězdy se svou vírou v posmrtný život a mysleli si, že se tam k nim připojí jejich zesnulí faraoni. „Já (král) přejdu na tu stranu, na které jsou nezničitelné hvězdy, abych mohl být mezi nimi,“ uvádí se v jedné pasáži. Podobně byl důležitý pro starověkou egyptskou kulturu také Orion, protože jeho hvězdy představovaly Saha, otce egyptských bohů. Šachty by však pravděpodobně nebyly užitečné pro skutečné pozorování těchto objektů. Orientovali se totiž jen zhruba.

Je tedy jasné, že pyramidy mají nebeský význam a že byly postaveny s ohledem na mistrovství oblohy. Tyto myšlenky nejsou vůbec kontroverzní. Kontroverze pramení z představy, že každá ze tří pyramid byla specificky umístěna a orientována tak, aby reprezentovala Orionův pás. Když se podíváte na Bauvalovo překrytí umístění pyramid a hvězd Orionova pásu, určitě uvidíte podobnosti. Zarovnání však není dokonalé. Aby pyramidy získaly tvar Orionova pásu, musíte jednu obrátit. Takže pyramidy ve skutečnosti neodrážejí nebeské zarovnání způsobem, který je často prezentován.

Foto: https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Orion_Correlation_10,500_BC.png#mw-jump-to-license ...Hypnôs • CC BY-SA 4.0

Korelace mezi Velkými pyramidami v Gíze a Orionovým pásem, krátce před východem slunce o jarní rovnodennosti v roce 10500 př. n. l.

Zdroje:

The Book of the Pyramids Builders - Zahi Hawass.

A. Badawy, „The stellar destiny of pharaoh and the so called air shafts in Cheops pyramid.“

R. Bauval, „Cheops’ pyramid: a new dating using the latest astronomical data.“

R. Bauval, The Egypt Code (Century, London, 2006).

R. Bauval, and A. Gilbert, The Orion Mystery (Crown, London, 1994).

R. Bauval, and G. Hancock, Keeper of Genesis (Arrow, London, 1997).

J.A. Belmonte, „On the orientation of the Old Kingdom Egyptian pyramids.“

R. Faulkner, The ancient Egyptian pyramid texts (Oxford University Press, 1998).

M. Lehner, The complete pyramids (Thames and Hudson, London, 1999).

G. Magli, The power from the stars: introduction to Archaeoastronomy (Praxis Publishing LTD; London, 2007).

J. Wall, „The Star Alignment Hypothesis for the Great Pyramid Shafts“, Journal for the History of Astronomy (2007).

The Great Pyramid Puzzle Book – Antoine Boutros.