Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nenechte si radit od lidí, kteří nejsou tam, kde byste chtěli být vy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay - TheDigitalArtist

Dostali jste někdy radu, která vám nepomohla, či naopak uškodila? Člověk, který vám radil to nemusel myslet zle. Jednoduše možná jen neměl zkušenosti.

Článek

Každý z nás dostal jistě za svůj život stovky rad o tom, co má a nemá dělat. Začíná to v dětství, kdy se nás snaží rodiče nasměrovat tak, aby byl náš život co nejjednodušší. Dostáváme rady o tom, s kým se bavit, jaké kroužky navštěvovat, jakou střední školu si vybrat a tak dále. V době, kdy jsme živeni rodiči, nemáme v rozhodování moc na výběr a ani není důvod vzdorovat.

Čím jsme ale starší, tím sílí náš vlastní názor a naše představa o tom, čím bychom chtěli být a kam směřujeme. Říká se, že dobrá rada nad zlato, ale ne každá rada je dobrá. Jak ale rozlišit, která rada nás posune dopředu? Bez zkušeností se rozhodujeme těžce, ale určité vodítko by tu přeci jen mohlo být. Kdysi jsem dostal radu, kterou se snažím řídit do dnes. Ta rada zní: „Nenechte si radit od lidí, kteří nejsou tam kde byste chtěli být vy.“. A dává to smysl. Budete si nechávat radit v podnikání od někoho, kdo nikdy nepodnikal? Asi ne. Stejně tak rada o investicích a ukládání peněz nebude mít příliš velkou váhu od někoho, kdo žije od výplaty k výplatě.

Nejlepší rady do podnikání vám dá někdo, kdo objevil díru na trhu a z nuly vybudoval megalomanskou firmu. Dobrým příkladem je Simona Kijonková, která je nyní již bývalou majitelkou Zásilkovny. Dokázala vybudovat úspěšnou firmu expandující do zahraničí a stala se během několika letem nejrychlejší a nejlevnější volbou pro doručování zásilek.

V kariérním růstu by vám nejlépe poradil někdo, kdo se vyšplhal z nejnižších pozic na nejvyšší manažerské. Výborným příkladem může být Thomas Schäfer, který od roku 1991 studoval a paralelně pracoval pro Daimler, dosáhl dvou vysokoškolských titulů a následně pracoval na nižších vedoucích pozicích. Jeho kroky vedly až do Škoda Auto v Mladé Boleslavi, kde se stal v roce 2020 předsedou představenstva.

Příkladů bych mohl jmenovat spousty. Výše zmíněné osoby jsou extrémně úspěšné, ale s jistotou máte i ve svém okolí někoho úspěšného, ke komu byste mohli přijít pro radu. Vzpomínám si na několik případů, kdy mi byly předsouvány rady lidí, kteří naopak nebyli tam, kde bych chtěl být. Jednalo se třeba o koupi telefonu. Nejsem typ člověka, co by potřeboval mít nejnovější model nejpropagovanější značky. Zajímaly mě hlavně parametry. V jednom průzkumu jsem se dočetl, že nejdražší telefony vlastní nejchudší lidé. Přitom za cenu střední třídy nejdražší značky koupíte TOP model jiné průměrné značky s mnohem lepšími parametry. Důvodem je prý ovlivnitelnost reklamou a jakási potřeba ukázat, že se má dotyčný lépe, než se ve skutečnosti má. A právě od takových lidí mi přicházely nejpovrchnější rady ke koupi těch nejdražších telefonů. Nedal jsem ale na ně a na reklamu a začal sledovat, jakými telefony jsou vybavení moji úspěšnější přátelé. Nakonec jsem vybral telefon, za v dané kategorii řekněme bezkonkurenční cenu, s bezkonkurenčními parametry. Podobně jsem postupoval i v případě koupi auta a zvolil střední cestu. Po letech mohu říct, že to byla správná volba.

Dalším příkladem, který stojí za zmínku a jistě jste se s něčím podobným setkali také, jsou rady o hubnutí. Nejvtipnější jsou rady o hubnutí od někoho, kdo by sám potřeboval zhubnout. Pokud jste někdy byli v posilovně, jistě jste narazili na někoho, kdo má extrémně nesymetrické tělo, respektive svaly na těle. Vzpomínám si, jak jsem při jedné z mých prvních návštěv posilovny narazil na člověka, který měl silnou potřebu mi říkat, jak mám posilovat. Jeho rady jsem nebral příliš vážně, protože jsem jako on rozhodně vypadat nechtěl. Nohy měl jako dvě špagety a ramena jako by si do nich nacpal volejbalový míče. Plán jsem si nakonec sestavil s někým, kdo vypadal tak, jak bych jednou chtěl vypadat i já.

Rady o pěstování zeleniny si také neberete od někoho, kdo nikdy neměl zahradu, nebo ji má zpustošenou. Poradit si necháte od někoho, kdo má zahradu plnou bujarých rostlin a nádherných plodů. Stejně to je ve všech odvětvích.

Nezaměřujte se ale na rady od jednoho člověka. Dobrý podnikatel může být špatný zahradník. Abyste byli co nejlepší, sbírejte doporučení od profíků v oboru, v jakém se chcete zdokonalit.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz