Hlavní obsah
Cestování

Poslední šance navštívit České moře, v roce 2028 o něj přijdeme

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay / EvgeniT

Že je Česká republika stát ve vnitrozemí, nemusí definitivně znamenat, že na jejím území nemůžeme vkročit do moře.

Článek

Jaký by to byl asi pocit, zajet si k moři do lokalit, kde budete stále místní a ne jen turista? S lehkou nadsázkou je to i dnes možné. Česká republika disponuje přístavem v Baltském moři, který má na základě smlouvy z roku 1926 v pronájmu. Přístav se nachází v Hamburku v městské části Veddel, což je přibližně 500 km od Českých hranic.

Je pravdou, že dovolená by tu nebyl zrovna taková, jak ji známe v podobě písčitých pláží a luxusních hotelů, ale zapřísáhlí vlastenci mohou mít alespoň pocit uspokojení z toho, že cestují do míst, kde vlaje česká vlajka.

Moře v pronájmu

Přístav v Hamburku patřil k jednomu ze dvou přístavů, které mohly české lodě využívat.V meziválečném období provozovala Československá republika také část přístavu v Německém Štětíně, který po válce připadl Polsku.

Česká republika není zdaleka jediným vnitrozemským státem, který disponuje přímořským přístavem. Aby nebyly z hlediska lodní přepravy znevýhodněny státy, které nedisponují přístupem k moři, vznikla tzv. Barcelonská úmluva, která měla zajistit volný přístup k moři všem státům Evropy. Konkrétně přístup Česka k Baltskému moři je řešen Versailleskou smlouvou o pronájmu přístavu v Hamburku, a to po dobu 99 let za částku lehce přesahující 2,7 milionu korun ročně. Tato doba brzy vyprší a to v roce 2028. Jestli nebude úmluva obnovena, ztratí Česká republika svůj jediný oficiální přístup k mezinárodním vodám.

Správce se často mění

Od roku 1992 byl hamburský přístav využíván Československou plavbou labskou. Po jejím krachu v roce 2001 se správy českých přístavů v Hamburku několikrát změnily. V roce 2015, kdy byl zjištěn chátrající stav, se objevily plány na rozsáhlou rekonstrukci, která by měla zlepšit jeho funkčnost a zvýšit kapacitu. Realizace tohoto projektu by měla být financována částkou 100 až 150 milionů korun a předpokládá spolupráci s firmou Eko Logistics.

Kam tedy na dovolenou?

Český přístav v Hamburku pravděpodobně nebude cílem vaší vysněné dovolené, pokud tedy nejste fanda do trajektů. Místo si ale rozhodně zaslouží určitou pozornost, jelikož je důležitým uzlem v logistice České republiky.

Zdroj: Wikipedia

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz