Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Řidiči tramvají si budou na konečné zastávce střídat směnu s roboty

Foto: Ödeldödel / Pixabay

Doba, kdy v Plzni uvidíme tramvaje bez řidičů, je sice ještě daleko, ale už dnes jsou v některých situacích schopny se prakticky obejít bez obsluhy.

Článek

Vědci z ČVUT a Západočeské univerzity si dali za úkol zvýšit bezpečnost provozu, snížit riziko nehod a zajistit plynulejší provoz. Pomoci k tomu má nová technologie, kterou vymysleli ve svých laboratořích.

Překážka už je jen legislativní, nikoliv technická

Ve vozovně Slovany odborníci právě provádí pokusy se samořídícím systémem na jedné ze starších plzeňských tramvají, se kterým by měl být vůz schopen zcela autonomního provozu. Podle Tomáše Krajníka z ČVUT je ale v současné době vyloučeno, aby do ulic vyjela tramvaj bez řidiče. Ne proto, že by zcela autonomní vůz nedokázal bezpečně projet městem, ale kvůli legislativě. Ta v současné době nedovoluje provozovat na pozemních komunikacích vozy bez obsluhy, proto jsou také veškeré pokusy prováděny ve vozovně na Slovanech. „V evropské i české legislativě už dochází k nějakému postupu – bude povolená částečná autonomie na některých úsecích. Ale je potřeba ukázat, že tyto metody jsou už zavedené, staré, a v robotice se běžně používají,“ poznamenává Krajník.

Co se ale pravděpodobně brzy stane běžnou praxí, je autonomní popojíždění tramvají na konečné stanici. Dnes je situace taková, že poté, co z tramvaje v konečné stanici vystoupí všichni cestující, řidič s ní popojede do kolejové smyčky a zahájí povinnou přestávku, která však není vždy úplně klidná. „Třeba na lince 4 máme dvouminutový interval v ranní špičce, když jedou školáci, a vy musíte popojíždět v té smyčce tak, aby další vozy zase mohly přijet do výstupní zastávky,“ popisuje technik Plzeňského městského dopravního podniku, Jiří Trnka. „Kdyby tam řidič přijel, řekl ‚mám 10 minut pauzu‘ a zůstal stát tam, kde stojí, tak máte za chvilku tramvaje až k Plzeňce.“

Řidiči si konečně opravdu odpočinou

Vědci proto zkouší řídit tramvaj počítačem a dopřát tak řidičům jejich zasloužený klid. Pokud se podaří dostat systém do tramvají, dopravci by mohli v budoucnu ušetřit nemalé peníze. Za řidiče by totiž během povinné přestávky mohl řídit robot.

Nový systém dokáže díky senzorům a přesně zmapovanému okolí stanice rozpoznat překážky a adaptovat se na změny. Při případném vkročení chodce do cesty, tramvaj okamžitě zastaví a ve chvíli, kdy je prostor opět volný, pokračuje v jízdě.

„V Plzni máme bohatou tradici v inovacích v dopravě. V rámci tohoto projektu jsme měli možnost spolupracovat s kolegy z FEL ČVUT, přičemž my jsme do této spolupráce přinesli tu praktickou část. Je skvělé, že dokážeme přenést výsledky z akademické sféry do reálného světa,“ uvedl Pavel Turjanica z FEL ZČU.

Skvělé na celém systému je také to, že se dá bez problémů nainstalovat do jakékoliv stávající tramvaje a není proto nutné pořizovat zcela nové autonomní vozy.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz