Článek
Znáte takový ten pocit, když se o něco sebevíc snažíte, ale vysněného cíle nakonec přes veškeré vynaložené úsilí stejně nedosáhnete? Možná jste trpěli syndromem mrtvého koně. Přiznat si to, je totiž prvním krokem k úspěchu.
Teorie mrtvého koně
Syndrom mrtvého koně je satirická metafora, která naznačuje, jak se snaží někteří lidí řešit neřešitelné problémy. Namísto toho, aby přijali realitu, lpí na ospravedlňování svých činů.
Hlavní myšlenka je jednoduchá: Pokud si uvědomíte, že sedíte na mrtvém koni, nejrozumnější je sesednout. Právě na mrtvém koni se nejlépe ilustruje tato bizarní, avšak velmi častá realita. Když kůň nejde dál, koupím mu nové sedlo, zlepším stravu, vyměním jezdce, změním ošetřovatele atd. Přitom nevidím, že kůň je dávno mrtvý a ani sebelepší péče mu nepomůže.
Teorie má poukázat na to, jak mnoho lidí a organizací popírá realitu, plýtvá časem, svými zdroji a snahou o neefektivní řešení, namísto toho, aby už na začátku označili problém a uznali, že nemá řešení a je lepší se věnovat něčemu jinému.
Příklad ze života
Představte si firmu na výrobu cédéček. Před dvaceti lety ji založil jistý pan Novák, který vycítil příležitost a chopil se jí. Jeho podnikání vzkvétalo, CD nosiče šly na odbyt a on se těšil ze stále rostoucích zisků. S rozvojem streamovacích služeb, jako jsou Spotify a Netflix, však prodeje zaznamenaly hluboký pokles. A když lidé začaly namísto přenosných nosičů využívat k ukládání dat cloudová úložiště, přestala cédéčka dávat smysl. Pan Novák ale vlastní drahé výrobní stroje, které ani zdaleka nejsou za prahem své životnosti. Rozjíždí nákladnou marketingovou kampaň, zaměstná krizové manažery a snaží se svá CD prodat, kde to jen jde. Přes všechny vynaložené náklady prodeje stále klesají, pan Novák si ale nehodlá připustit, že sedí na tzv. mrtvém koni. Doba pokročila a CD nosiče si kupují už jen konzervativní lidé, nebo nostalgici. Není nic, co by dokázalo firmě pana Nováka zvednout zisky, proto je jakákoliv snaha o oživení jen vyhazováním peněz.
Syndrom mrtvého koně ale nemusíme nutně hledat jen v podnikatelské sféře. Například takové manželství, ve němž dochází k nevěře, by se také dalo označit za mrtvého koně. Pár se může ze všech sil snažit vztah zachránit, ale pokud k nevěře nadále dochází, k rozvodu jednou stejně dojde. Proč ho tedy neukončit hned?
Řídili se jí už Indiáni
Teorii o syndromu mrtvého koně převzal obchodní svět od indiánů kmene Dakota. Přestože působí jako karikatura, zobrazuje až příliš přesně chování některých skupin. Ukazuje připoutanost k myšlenkám a slepotu k samozřejmému. Investování do neúčinných prostředků je častým problémem mnoha organizací, které se zdráhají zbavit někdy až toxickým projektů.
Důvodem toho, proč se v praxi můžeme tak často setkat se syndromem mrtvého koně, může být například následování myšlenky někoho, kdo má autoritu a komu se neodvažujeme odporovat. Často se také děje, jako v našem příkladu s cédéčky, že se snažíme držet úspěšných nápadů, jejichž účinnost ale už dávno vypršela.
Je nezbytné stále analyzovat sebe sama, ale i projekty, na kterých pracujeme. Pokud totiž zjistíme, že sedíme na mrtvém koni, je nejlepší okamžitě sesednout.
Zdroj: Education evidence