Hlavní obsah
Jídlo a pití

Ne každý trik pomůže od slz při krájení cibule

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay.com

Včera jsem připravoval celkem slušnou porci guláše. Bylo potřeba nakrájet osm kilo cibule. Běžně slzy při krájení neřeším, ale u takového množství jsem si řekl, že by stálo za to si pár slz odpustit.

Článek

Sedl jsem k internetu a začal hledat rady, jak si ulevit od pálení očí při krájení cibule. Několik tipů jsem vyzkoušel a okamžitě zavrhl. Jiné k mému překvapení předčily očekávání.

Plavecké brýle

Na různých e-shopech se dají v řádech stokorun koupit brýle na krájení cibule. Pokud však nejste vášnivým kráječem cibulí, investovat do nich je asi zbytečné. Prakticky stejnou funkci zastanou plavecké brýle. Dokonale utěsní oko a cibule vás nemá šanci rozplakat. Tato varianta je sice účinná, ale po krátké době začíná být nepohodlná. Navíc pokud si chcete na okamžik od brýlí ulevit, musíte odejít do jiné místnosti, aby se prostor pod nimi nekontaminoval.

Vlhký ubrousek

Vlhký ubrousek položený vedle prkénka, na kterém krájíte cibuli prý natáhne pachy a vás tak ochrání od pálení očí. Možná jsem něco dělal špatně. Možná byl můj ubrousek příliš vlhký, nebo málo mokrý. Každopádně jsem rozdíl nepocítil.

Mrazák

Cibule uložená na dvacet minut do mrazáku, prý po nakrojení nevylučuje dráždivé látky. Věřím, že pokud bych cibuli nechal v mrazáku tři hodiny, určitě by žádné látky nevylučovala, ale také bych ji asi běžným nožem nenakrájel. Po dvaceti minutách jsem však žádný efekt nezaznamenal.

Mikrovlnka, nebo trouba

Ohřátá cibule by podle jednoho z návodů také neměla dráždit. Zkusil jsem tedy dát cibuli do trouby. Zaznamenal jsem přesně opačný efekt, než bylo psáno. Měl jsem pocit, jako by se na mě cibule naštvala a chtěla mi nahřívání v troubě oplatit.

Další cibuli jsem pak zkusil nahřát v mikrovlnce. Je pravda, že mě při jejím nakrojení oči nepálily. Nebyla však ale ani poživatelná.

Digestoř

Netuším, jak tento tip realizovat. Měli byste podle něj krájet cibuli pod zapnutou digestoří a nechat výpary okamžitě odsávat. Předpokládám, že nemám kuchyň atypickou, když mám digestoř přibližně metr nad varnou deskou. Nenašel jsem způsob, jak se s prkénkem dostat do takové blízkosti, aby mělo odsávání na krájení nějaký efekt. Pokud se vám to podaří, napište mi tip pod komentář.

Krájet rychle

Tip pro nakrájení jedné cibule. Pro větší množství asi nevyužitelné. Při několikakilovém množství by měl nejspíše i profesionální kuchař problém vše stihnout nakrájet, než se výpary dostanou k očím.

Žvýkat chleba

Nikde jsem se nedočetl, co se vlastně má během žvýkání dít za proces. Prý je to babská fungující pomůcka. Neměl jsem zrovna doma chleba, takže budu rád, když mi do komentářů napíšete, jestli tento tip funguje.

Kontaktní čočky

Tento tip jsem si nikde nepřečetl, ale osobně ho využívám nejčastěji, jelikož nosím brýle a střídám je s čočkami. Čočky nosím třetím rokem. Jednoho dne jsem si během krájení cibule všiml, že mě ani po půlhodině nepálí oči. Ověřil jsem si tuto zkušenost s dalšími, co nosí čočky a můj poznatek mi potvrdili. Je fakt, že tento způsob ochrany očí nemůžou aplikovat okamžitě všichni, kdo ale čočky má a nosí, doporučil bych mu mít je nasazeny právě při krájení cibule.

Máte nějaké další zaručené tipy?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz