Hlavní obsah
Lidé a společnost

Zapnu modrej maják a objedu kolonu. Pokuta za jeho neoprávněné použití je směšná

Foto: https://pixabay.com/cs/photos/technika-policie-st%C5%99echu-auta-2500010/

Čekáte dlouhé hodiny v koloně na dálnici a ve zpětném zrcátku zpozorujete modrý maják. Uvolníte cestu najetím ke krajnici a necháte ho projet. Kolem vás ale projede podivně vypadající auto s majákem za čelním sklem a partou teenagerů.

Článek

Každému řidiči se už jistě stala situace, kdy během čekání v koloně musel pustit projíždějící sanitku či jiné vozidlo ze skupiny IZS. Pravidlo pro vytvoření uličky na víceproudové silnici pro zajištění bezpečného průjezdu vozidla je jednoduché. Jako pomůcka nám může posloužit ruka (levá dlaní vzhůru, pravá dlaní dolů). Palec značí vždy levý pruh. Všechny ostatní prsty symbolizují druhý, třetí, popřípadě čtvrtý pruh. Prostor mezi palcem a ostatním prsty ruky je pomyslná ulička pro průjezd vozidla IZS. Názorný příklad viz obrázek.

Foto: Michal Strych

Pomůcka pro určení bezpečnostní uličky pro průjezd vozidel IZS

Vozy IZS lehce poznáte. Některé, převážně ty policejní, bývají neoznačené. Zpravidla ale mají modré výstražné světlo v masce chladiče a za čelním sklem. Někdy ale s modrým majákem můžete potkat i auto, které byste si jako policejní zrovna nepředstavovali. A možná ani policejní není. Možná vůbec nepatři ke složce IZS. Může se jednat o někoho, kdo si modrý maják pořídil jen proto, aby v okolí vzbudil potřebu mu uvolnit cestu a vyhnul se tak dlouhému čekání v koloně.

Jeden můj známý, říkejme mu Martin (nepřál si být jmenován), dojíždí každý den za prací do Prahy. Díky ranní dopravní špičce stráví na cestě někdy i dvě hodiny. Díky tomu přichází často do kanceláře se zpožděním a musí pracovat po pozdního odpoledne, aby dohnal to, co ztratil ráno. Přibližně před rokem si pořídil do auta za čelní sklo modrý maják, velmi podobný těm, které využívá policie. Při jednom takovém hektickém ránu zkusil maják zapnout a čekal, jak se ostatní řidiči zachovají. Začala se před ním tvořit ulička, kterou on mohl bez problémů projet. Do práce ten den dorazil v rekordně krátkém čase. Od té doby si takto pomáhá několikrát do měsíce vždy, když se před Prahou vytvoří dlouhá a stojící kolona.

Ptal jsem se Martina, jestli nemá strach z pokuty. Odpověděl, že ani ne. Ten ušetřený čas mu za to stojí. Podle serveru 12bodu.cz, který informuje řidiče o možných postizích za nedodržení silničního zákona, je maximální možná výše blokové pokuty na místě 2000 Kč. V případě, že se případ dostane ke správnímu řízení, vyšplhá se pokuta do maximální výše 2 500 Kč. Navíc se v případě tohoto přestupku neodečítají řidiči žádné body.

Přestože se mi Martinovo zneužívání modrého majáku nelíbí, rozumím mu. Pokud díky němu ušetří několik hodin týdně, které může strávit produktivněji než čekáním v autě, je jeho jednání pochopitelné. Současná infrastruktura v Praze není přizpůsobena k tak velkému množství vozů, které po ni denně projedou. Nemůžeme se tedy divit, že se občas objeví někdo, kdo se snaží si cestu trochu ulehčit.

https://www.12bodu.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz