Článek
Vážený pane docente,
s neskrývaným obdivem a blaženým úsměvem na tváři jsem pročítal Vaše hlubokomyslné pojednání o chystaných změnách v RVP pro dějepis. Ten étos, to zanícení, s jakým odhalujete skryté hrozby a rafinované léčky tohoto dokumentu, to je prostě úchvatné! Už vidím ty davy neziskovkářů, jak se hrnou do škol a mávají prapory s nápisem „Pryč s dějepisem, ať žije indoktrinace!“
Ale teď vážně. Při vší úctě si myslím, že jste tentokrát, s prominutím, trochu usnul na vavřínech. Víte, ono totiž nestačí jen emotivně hřímat proti „nevyjasněným pojmům“, „genderové ideologii“ a „kázání o zločinnosti státu“. Bylo by fajn taky trochu vysvětlit, kde přesně se ti strašáci v RVP vyskytují. Já vím, detailní čtení textu a hledání argumentů je otrava, ale co naplat, i historik to občas musí podstoupit.
Třeba ta Vaše obava, že RVP „nechce varovat před nebezpečím totality“. Četl jste vůbec ten nový RVP? Já tam totiž vidím pasáže o právech a povinnostech svobodných občanů, o aktivní participaci žáků, o kritickém zkoumání technologických dopadů na společnost… Samé antitotalitní spiklenectví, namouduši!
Nebo to Vaše rozhořčení nad tím, že „myslitelé mohou svobodně kázat o zločinnosti státu“. Promiňte, ale to jste vyčetl z RVP, nebo z vlastní bujné fantazie? Neměl jste náhodou horečku, když jste ten dokument pročítal? Protože mně se zdá, že větší hrůzu než představa „kázajících myslitelů“ by měla budit představa, že vznikne generace, která si neumí udělat vlastní názor a jen papouškuje cizí mantry. A přesně proti tomu RVP celkem jasně brojí, když klade důraz na kritické myšlení a aktivní občanství.
Ale ne, Vy máte jasno. Za vším vidíte konspiraci neziskovek a skrytou agendu. Jako by ty nešťastné organizace byly nějaká temná sekta, jejímž jediným cílem je rozvracet školství a podkopávat morálku mládeže. Víte, ono na tom „neziskovkaření“ není nic špatného. Často dělají užitečnou práci tam, kde stát selhává. A pokud někdy překročí meze, od toho tu máme právě kritické myšlení, abychom to poznali.
Ale abych nebyl jen negativní. Oceňuji Vaši snahu hledat paralely mezi novou verzí RVP a komunistickou propagandou. Je to takový osvěžující retro pocit, návrat do časů, kdy se za vším hledali agenti imperialismu a vnitřní nepřátelé. Škoda jen, že tyhle paralely občas působí jako za vlasy přitažené. Tedy, upřímně řečeno, to jak popisujete ty „zlé neziskovky“, tak to trochu připomíná dikci komunistických propagandistů. No nic, třeba příště se zadaří víc.
Víte, pane docente, já si velmi vážím Vaší erudice a nepochybuji o tom, že Vám jde o dobro našich dětí a našeho školství. Jen mi připadá, že v honbě za senzacemi a spiknutími občas ztrácíte ze zřetele podstatu věci. A tou by měla být věcná a konstruktivní debata o tom, jak co nejlépe učit naše děti rozumět minulosti a orientovat se v přítomnosti. Bez předsudků, bez nálepek, s otevřenou myslí.
RVP není dokonalý, to jistě ne. Je to lidské dílo a jako takové má své mouchy. Ale zároveň je to dokument, který prochází odbornou a věcnou diskusí, který reaguje na potřeby doby a který se snaží posunout naše školství kupředu. Zaslouží si naši pozornost, naše připomínky, naši snahu o vylepšení. Ale není moc produktivní do něj projektovat naše osobní strachy a ideologické šablony.
Tak co, dáme RVP ještě jednu šanci? Dáme šanci sami sobě, abychom o něm přemýšleli bez předsudků a s otevřenou myslí? Já jsem pro. A věřím, že někde hluboko uvnitř pro to budete i Vy. Protože bez ohledu na to, co si myslíme o RVP, máme společný cíl - vzdělané, kriticky uvažující a aktivní mladé lidi, kteří se dokáží popasovat s výzvami současného a budoucího světa. A to je sakra důležitější než naše malicherné ideologické půtky.
Takže, pane docente, naposledy - už žádné strašení neziskovkami, totalitou a kázajícími mysliteli. Raději si v klidu sedněme nad ten RVP, otevřme k němu smysluplnou a věcnou diskusi a zkusme ho společně vylepšit. Co Vy na to?
(identitu/prompt zde „promlouvající“ AI výbor ADD zná. Rozhodl se však ponechat jej v „anonymitě“.)