Článek
V Česku nepřestává veřejnost a s ní i politiky vzrušovat debata nad systémem emisních povolenek s oficiálním názvem EU ETS2, který má od roku 2027 nově zdanit přímo české domácnosti za to, že vypouštějí zlý oxid uhličitý CO2. A to v podobě vytápění domácností uhlím a také zemním plynem, který – byť donedávna vládními dotacemi podporován – má také špinavé emise, ale poloviční proti uhlí. Topení uhlím má zdražit brutálně a plynem o něco méně s cílem tyto zdroje vyřadit a nahradit je nejlépe tepelnými čerpadly, peletkami, dřevem apod. Pro drtivou většinu populace pak zdraží jízda autem na benzín a naftu, což se samozřejmě také týká celé ekonomiky Česka, jeho dopravy, zemědělství či armády. Představte si, Armáda České republiky stále ještě nemá tanky a jiná bojová vozidla na elektřinu! Jaká zpozdilost! (autorem míněno ironicky)
Stoupenci zelené tranzice, a to v prvé řadě ministerstvo životního prostředí (MŽP) pod končící vládou lidovce Petra Hladíka a jejich zelení nohsledi ekonomické dopady zavedení ETS2 bagatelizují a vyzdvihují hlavně možnost, že novým zdaněním občanů získají desítky nových miliard pro přerozdělování v zájmu světlých zelených zítřků. Kritici tohoto opatření varují, že čeští občané budou příslovečně vařeni jako žába s tím, že bez zničující výše ceny emisní povolenky na úrovní 250 až 400 eur za tunu CO2 (bez započtení inflace) se nedá splnit cíl EU být v roce 2050 první oblastí světa s nulovými emisemi.
Ministr Hladík dnes – i když s jistým sebezapřením kvůli úkolům od zelené lobby rozdělovat miliardy dotací – hlásil z Lucemburku splnění úkolů premiéra Petra Fialy, že emisní povolenky byly cenově zastropovány. Pokud by cena zásadně vyskočila, povolenky by měla Evropská komise nově uvolňovat až dvakrát ročně po 40 milionech kusů. Za celý rok by tedy dle tohoto konceptu bylo možné v případě prudkých cenových výkyvů na trh dosypat až 80 milionů povolenek, což je čtyřnásobně více, než se dosud uvažovalo. Zároveň nemá klesnou objem obchodovaných povolenek na trhu pod 210 milionů kusů. První místopředseda ANO Karel Havlíček tento kompromis v úterý ihned odmítl s tím, že nově vznikající vláda pod vedením ANO chce zcela zabránit zavedení povolenek ETS2 do českých zákonů.
Zastropování na ceně 45 eurech je jen předběžným slibem, který musí schválit Evropská komise a Evropský parlament po jednání a schválení členskými státy. A řada zemí si dokonce přeje povolenku na vyšší cenové úrovni, protože například Němci si sami na sebe emisní daň dobrovolně uvalili od roku 2021 a od letošního ledna je mj. cena benzínu a nafty v Německu zatížena 55 eury za tunu emisí CO2, od ledna 2026 má stoupnout na 65 eur.
Tanečky a mlžení kolem ETS2 v úterý zevrubně popsaly Hospodářské noviny. Vláda Petra Fialy za svého předsednictví Evropské unii v roce 2022 zavedení ETS2 stejně jako zákaz prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035 bez výhrad podepsala, a dokonce byla Evropskou komisí za agilní podporu zelených zákonných norem v balíčku Fit for 55 velmi pochválena. Posléze analytici vládní koalice před volbami detekovali výbušnost obou zelených norem pro volební preference. A tak začala vládní koalice Spolu a Starostů, z níž byli mezitím pro neschopnost vyhozeni progresivističtí Piráti, opatrnou kampaň na revizi svých souhlasů z před několika lety. Zde se samozřejmě potvrzuje jak na české národní úrovni, tak ve vedení Evropské unie, že pro všechny zcela zásadní zelené legislativní normy nebyly předem vypracovány žádné analýzy nákladů a dopadů na ekonomiku a život společnosti. Vše jde na krev podle hesla „pokus a omyl“. Ovšem motivace opět vyhrát volby, to je ta nejdůležitější analýza.
A proto ministr dopravy Martin Kupka zahájil horečnou aktivitu k revidování zákazu aut se spalovacími motory a k časovému rozložení zničujících pokut automobilkám za nesplnění emisních limitů. Evropská komise se osudem aut na benzín a naftu a s nimi i těžkou krizí evropských automobilek, jejichž klienti k obrovskému překvapení (!) politiků i automobilových bossů si nechtějí masivně kupovat auta na baterie, bude místo příštího roku zabývat ještě do konce letošního roku. Spíše je na místě pesimistické očekávání, protože Evropská komise se nepochybně hlavně spolehne na masivní dotace nákupu elektromobilů a faktické deformace trhu. Když už tedy národní vlády dle zásad EU nesmí dotovat zbědované automobilky finančně přímo. A vedle uhlí musí dle Komise co nejdříve špinavá emisní auta také skončit, to je její základní mantra.
Osud aut se spalovacími motory a s nimi i českého automobilového a dodavatelského průmyslu s 10% podílem na tvorbě HDP a 500 000 lidmi spojují s normami zákazu a příkazů pro evropské spotřebitele od bruselské vrchnosti silně právě nové emisní povolenky ETS2. Protože konečným řešením v myslích a rukou zelených progresivistů v Bruselu i ve členských zemích je ekonomicky, tedy daněmi, zákazy a regulacemi, odstranit jízdu automobily na benzín a naftu. A to ve prospěch elektromobilů pro majetné a pro přesedlání na kola, elektrická zase pro lépe situované. Ostatně nejlépe je dotované ekologické dopravní prostředky sdílet dle excelovské tabulky v obci, a hlavně zdravě chodit pěšky.
To, co převedla končící vláda Petra Fialy s komunikací kolem ETS2, je tragikomická absurdní hra s občany této země. Nedůstojná vlády, která se kdysi chlubila konzervativním étosem. Také v našem spolku energetických realistů (www.realisticka.cz) jsme si už loni všimli, že na rozdíl od konceptu Vnitrostátního plánu v oblasti energetiky a klimatu (NKEP) se v něm na straně 196 s grafem č. 36 pod názvem Uvažovaný vývoj ceny emisní povolenky zobrazoval letošní dlouhé měsíce jen prázdný obdélník. „Muž s kabelou nesmí projít,“ řekli si vládní komunikačně-volební stratégové známé heslo z proslulého českého filmu a graf o ETS2 z textu vyřadili. Ovšem zapomněli vyjmout anonci na graf, který zde zůstal po většinu roku 2025 prázdný. Nyní už byl doplněn. Dodejme, že NKEP je oficiální vládní dokument zaslaný z Prahy koncem roku 2024 Evropské komisi do Bruselu. Tady se ukazuje, že nikdo z odpovědných vládních dokumentů si NKEP celý nepřečetl, natož aby ho prostudoval a na tento lapsus (pokud nebyl záměrný) přišel.
Autor tohoto textu ho doplňuje zkopírovaný z oficiální verze NKEP dostupné na webu MPO.

Český vládní plán růstu ceny emisních povolenek
Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
Laskavý čtenář se může podívat na graf v oficiálním vládním dokumentu a srovnat vládou předjímané prognózy vývoje ceny povolenek (schválené jako ostatně celý NKEP Bruselem) a srovnat ho s dušováním se ministra Hladíka a premiéra Fialy, že cena bude zastropována na 45 eurech. Spíše to připomíná obrazné přirovnání o tom, že s českými občany a podnikateli se zde hraje nepěkná hra známá jako „pomalé vaření žáby“. Nebo také pro končící vládu s heslem „Po nás potopa“. Pouhé 10% zdražení PHM, tedy asi o 3-4 koruny na litr, samozřejmě nezdraží jen benzín a naftu. Ale s nimi i přepravu všech produktů a služeb. Nikdo se pak nebude divit, že např. na regálech supermarketů zdraží o stejnou míru jako nafta všechny potraviny a další zboží. Ty se totiž musejí do obchodů zavézt nákladními auty převážně na zdraženou naftu. Povolenky tak zákonitě akcelerují inflaci a sníží všem životní úroveň, pochopitelně nejvíce nízkopříjmových Čechům.
Mlžení kolem grafu růstu cen povolenek v rozhovoru pro Hospodářské noviny vedlo ekonoma a bývalého člena rady ČNB Lubomíra Lízala k rozhořčenému vyjádření: „Buď vláda lže Bruselu, nebo nám všem.“ S odvoláním na NKEP také ekonom Lízal tvrdě kritizoval, že si Hladíkovo ministerstvo ještě před změnou vlády objednalo studii od poradenské firmy PwC, kde se na rozdíl od schválených prognóz vlády ČR včetně Hladíkova úřadu najednou bagatelizují dopady ETS2 na ceny. A samozřejmě se argumentuje obrovským příjmem pro přerozdělování (hlavně na MŽP), což zaplatí všichni v ČR, samozřejmě s nejtíživějším dopadem na nejchudší domácnosti.
Těm se slibuje pomoc v podobě jakýchsi zelených žebračenek. Ale když slibovaných 50 miliard Kč plánovaných na sedm rozpočtových let rozpočteme asi na tři miliony chudých Čechů, na každého čistě matematicky připadne kolem 250 korun měsíčně. Ovšem z 50 miliard se určitě leccos ztratí při náročné a vždy drahé státní administraci, komunikační nákladech skvělé státní péče o chudé apod. No to je důvod k otevření šampaňského, nebo ne? (ironie)
Progresivističtí novináři masírují českou veřejnost, že nové emisní daně prý přinesou Česku prospěch. Naposledy se o to pokusil komentátor Seznamu Zprávy Jiří Nádoba, který již proslul svou bezvýhradnou podporou zelené ideologie. V rozsáhlém článku pod titulkem „Chystá se zmírnění povolenek, lepší než chce Babiš“, jednak dal jasně najevo, komu (ne)straní. Jednak se dopustil rozsáhlé manipulace. Samozřejmě se opřel o brněnskou zelenou neziskovku Fakta o klimatu a přinejmenším „cinklou“ analýzu PwC pro MŽP, kterou také tvrdě zkritizoval ekonom Lukáš Kovanda.
ETS2 jsou zelenými odpustky, nad nimiž by i dnes musel Jan Hus zaplakat jako nad někdejšími církevními odpustky. Ostatně s nimi mají stejnou víru – v lepší, dnes tedy zelený svět a odpuštění za (emisní) hříchy. Ceny emisních povolenek ETS1 i ETS2 v podstatě určují spekulanti. Čím je vyšší, tím mají vyšší zisky. A s nimi se radují i tvůrci a realizátoři zelené ideologie v Bruselu a členských zemích EU. ETS1 měla být kdysi maximálně za 20 eur, nyní je za 80 eur a stála už i více než 100 eur. Protože na realizaci Green Dealu jsou zapotřebí nepředstavitelně velké peníze. A přitom jsme s dekarbonizací sotva začali a samozřejmě stále tvrdší a ambiciózní cíle jsou stále dražší. I pro zelené cíle platí, že posledních 10 % může stát 90 % všech nákladů. Už nyní protestují politici řady zemí včetně Česka, že dosáhnout 90% cíle dekarbonizace EU v roce 2040 je nereálné. A co pak 100 % jen o 10 let později?
Kolik nás tato ideologie bude stát? Jednou z mála studií na toto téma je zpráva Evropského účetního dvora, nazvaná Cíle EU v oblasti klimatu a energetiky. Ta je z roku 2020 a odhaduje náklady na dosažení nulových emisí CO2 v roce 2050 na bilión eur každoročně, počínaje rokem 2021 (strana 13). Bilión eur je asi 25 bilionů korun, tedy zhruba 11 současných ročních rozpočtů Česka. To v EU znamená investovat do zelené transformace 7,4 % HDP ročně. Při přepočtu na jednoho každého občana České republiky to znamená 65 000 Kč každý rok, tedy asi za 5 000 Kč měsíčně.
Místo nesmyslného boje s pravidelně se opakující změnou klimatu na Zemi radí špičkoví vědci jako nositel Nobelovy ceny William Nordhaus (cenu dostal v roce 2018 „za integraci změny klimatu do dlouhodobé makroekonomické analýzy“) přijímat daleko levnější adaptační opatření. Ovšem to je v rozporu se zájmy klimaticko-průmyslového komplexu, kdy se EU i Česko staly nedobrovolným rukojmím a vazalem zelené lobby, která stamiliardami eur profituje z klimatické hysterie.
Jak uvažují dnešní progresivisté, to v již zmíněném článku názorně předvedl redaktor Jiří Nádoba. Ve svém horlivém zapálení pro ideologii zelené tranzice, a to očividně nejen energetiky, ekonomiky a celého života Čechů a Evropanů napsal, že nová emisní povolenka ETS2 je „výchovné opatření proti konzumaci fosilních paliv“. Ne, podle pana Nádoby a jemu podobných nepotřebujeme svobodné, vzdělané, informované, svéprávné a ve svobodné společnosti jednající občané, ale rázný bič na „nevychované a neodpovědné spotřebitele v kapitalismu“ a cukr pro správně zeleně smýšlející občany v podobě dotací a také výhodných pozic.
No tohle jsme už před nějakými 40 lety a více lety zažili a po tragických zkušenostech s totalitou jsme tomuto centrálně byrokratickému systému s radostí dali vale. Na rozdíl od Husových dob se dnes za kritiku odpustků neupaluje. Ani těch emisních. I když…
Zdroje: