Hlavní obsah
Zdraví

Linka 155: kdy volat a proč nežádat sanitku. Vědomé zneužití se trestá, recept na vánočku je vrchol

Foto: Pixabay.com

Ilustrační foto.

Mnohdy voláme linku 155, když nemusíme a žádný život není v ohrožení a mnohdy ji nevoláme, i když je to skutečně nutné. I tak ale platí pravidlo číslo jedna: pokud si nejste jistí, zda volat, či nikoliv, volejte. A nikdy se nebojte nebo nestyďte.

Článek

V jakých případech volat linku 155? V první řadě je nejdůležitější vypíchnout, pokud si nejste jakkoliv jisti, jestli se jedná o stav k volání nutný, či nikoliv, tak linku 155 volejte vždy. Nikdo vám nebude nadávat ani vás trestat, když nepůjde o situaci, která si vyžaduje pomoc operátora či příjezd sanitky. Je to v pořádku a leccos se vyřeší jen po telefonu bez nutnosti vyslat na místo pomoc.

Přesto existuje soupis stavů, při kterých telefonní číslo 155 vytočte ihned a bez váhání. Doporučuje se také, pokud je to možné, volat přes mobilní aplikaci Záchranka, která za vás rychle předá mnoho důležitých údajů, také lokalizaci problému a šetří čas.

Volejte tedy vždy, pokud sami zakoušíte nebo jste svědky těchto příznaků nebo situací:

Příznaky

  • Zjevné poruchy vědomí nebo stav bezvědomí.
  • Náhlá dušnost, dušení a jiné viditelné poruchy dýchání.
  • Nově objevené ochrnutí jedné nebo více částí těla a křeče.
  • Tlak a / nebo bolesti na hrudi.
  • Vysoký krevní tlak s přidruženými příznaky, jako je pocit tlaku na hrudi, dušnost nebo motání hlavy.
  • Vážná zranění, silné krvácení a velké rány.
  • Cizí těleso v těle, obzvláště v oblastech trupu, břicha nebo stehen.
  • Výrazné náhlé zhoršení stavu chronicky nemocného.
  • Všechny situace, kdy jsou podle vašeho dojmu ohroženo dýchání a funkce oběhového systému.

Situace

  • Zavalený nebo zasypaný člověk.
  • Topení se, tonutí ve vodě.
  • Popáleniny, poleptání.
  • Silná alergická reakce.
  • Dopravní nehody se zraněním.
  • Pády z výšek.
  • Všechny zvláštní situace, u nichž nelze vyloučit akutní ohrožení základních životních funkcí.
  • Nečekané změny v chování a jednání osoby, která ohrožuje sama sebe nebo svoje okolí.

Pokud operátor situaci vyhodnotí tak, že je nutný příjezd záchranářů, pomozte jim k rychlejšímu zásahu následovně (tedy pokud nemusíte resuscitovat):

  • Zajistěte přístupovou cestu bez překážek a omezení a co nejvíce světla.
  • Nachystejte pacientovy doklady a léky, případně lékařskou dokumentaci, co máte k dispozici.
  • V případě otravy nachystejte všechny potenciální obaly od léčiv, potravin, nápojů a jiných látek, které mohl poškozený požít.
  • Odstraňte z dosahu domácí zvířata, která by mohla záchranáře v lepším případě omezit, v horším napadnout či pokousat.

Kdy naopak linku 155 nevytáčet? Samozřejmostí je neprovozovat vědomé zneužívání času a kapacit operátorů, např. vymýšlení si nehody, kam se pošle sanitka a nikdo tam není, jakékoliv vtipkování a dotazy mimo nebo zkoušení, jestli linka funguje. Mluvčí pražské záchranky Jana Poštová dokonce zmiňuje i případ, kdy se před Vánoci na operátory linky 155 dovolal člověk, který se ptal, v jaké formě a jakým způsobem zapracovat vejce do vánočky. Naše legislativa na zlomyslné zneužití linky schválně a s plným vědomím naštěstí pamatuje a umožňuje pokutovat daného člověka až do výše 200 000 korun českých.

Častým důvodem volání si o sanitku je pouhý transport do nemocnice nebo k ošetřujícímu lékaři. Pokud bezpečně víte, že potřebujete jen převézt a nejste v ohrožení života, vždy využijte některý ze všech jiných dostupných dopravních prostředků, pokud je to jen trochu možné a nikoliv sanitku. Vaše auto, auto rodinného příslušníka či přítele, poproste souseda, zavolejte si taxi nebo jeďte MHD. Jinak se jedná o zneužívání převozu a sanita pak může chybět tam, kde by byla zrovna akutně potřeba. A i když operátor vyhodnotí, že sanitku nepotřebujete a nepošle ji, opět jste jej připravili o cenný čas, který mohl jinde věnovat záchraně života.

Linku nevolejte ani v následujících případech (ovšem nadřazeno je vždy pravidlo „Když nemám jistotu, tak volám“). Jsou jimi obtíže s průjmy (které nejsou doprovázeny vážnými příznaky, uvedenými v pasáži, kdy naopak číslo 155 volat), horečky nad 38 stupňů Celsia, které se řeší léky na bázi paracetamolu, ibuprofenu nebo studenými zábaly, zvýšený krevní tlak, který není opět doprovázen výše popsanými vážnými příznaky a ani když vás bolí hlava, klouby nebo zuby.

Nezdržujte také celý proces tím, že se budete domáhat výjezdu sanitky. Vy nejste nikdy v žádném případě ti, co rozhodují o výjezdu pomoci. Vždy je to operátor na druhé straně, který jako jediný situaci vyhodnotí a buď k vám sanitku pošle nebo ne. Lidí, kteří se domáhají automaticky sanitky, je mnoho, třeba i při zvýšené teplotě a leckdy zcela zbytečně. Myslete na to, že kapacity operátorů linky a sanitních vozů jsou omezené a že zatímco vy zbytečně linku blokujete, může někomu unikat drahocenný krátký čas na nutnou pomoc. Sdělte tedy především stručně základní údaje (vaše jméno, adresa nebo lokalizace problému, co se stalo, komu a případně kolika osobám apod.) a vše ostatní si operátor od vás vyptá.

Vždy je rozhodně ku prospěchu, pokud se lidé aktivně o problematiku první pomoci zajímají a vzdělávají se samostudiem či ještě lépe pravidelnými kurzy první pomoci. Ty naštěstí mnozí zaměstnavatelé poskytují svým pracovníkům zdarma a pokud ne, nic vám nebrání se na takový kurz objednat soukromě. Částka nebývá nijak závratná a v dnešní době existují už i propracované a levnější online verze.

Pokud byste se ale vyskytli u případu kolapsu nebo zranění jiné osoby, který vyžaduje váš rychlý zásah a jste první pomocí zcela nepolíbení, vůbec se nebojte, nestyďte a nezdráhejte linku 155 vytočit. Teoreticky nepotřebujete vědět vůbec nic. Na lince pracují zkušení profesionálové v oboru, kteří počítají s každou variantou volajícího. Dokážou si vás usměrnit, doptat se jednoduše na vše potřebné k vyhodnocení situace a následného postupu a s dobrým úmyslem si vás zmanipulují tak, abyste byli schopní udělat co je třeba, než bude případně vyslán a než dorazí sanitní vůz.

Vůbec nejhorší je totiž neudělat nic. Mnohdy rozhodují první minuty a pokud dáte od pomoci z jakéhokoliv důvodu ruce pryč, umírají zbytečně lidé. Však si představte, že jednoho dne může jít o život vám. Chcete být v tu chvíli v přítomnosti člověka, který nebude jednat? Jistě, že nikoliv.

Související článek:

Anketa

Volali jste již někdy o pomoc na linku 155?
Ano, opakovaně
9,1 %
Ano, párkrát
46,7 %
Ano, jednou
27 %
Ne
17,2 %
Celkem hlasovalo 806 čtenářů.

Tento článek je obecně vzdělávací. Nenahrazuje odbornou radu operátora linky 155 ani lékařskou radu a nezohledňuje individuální stav a přístup. Konkrétní doporučení vyhledejte u kvalifikovaného zdravotníka.

Použité zdroje:

https://youtu.be/afVIFmVi-Jk?si=xp99Vd8efMxVi_Hx

https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/domaci/zachranari-eviduji-desitky-banalnich-dotazu-kazdy-den-lide-volaji-na-linku-155-i-kvuli-zvysene-teplo-60503

https://zachrannasluzba.cz/kdy-a-jak-volat-zzs/

https://www.zzsjmk.cz/kdy-volat-zachrannou-sluzbu

https://www.nskz.cz/aktuality/blog/kdy-volat-a-nevolat-sanitku-782

https://policie.gov.cz/clanek/aa-251990.aspx

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz