Hlavní obsah
Názory a úvahy

Tykání cizích lidí je dlouhodobý nešvar vietnamských večerek i novinka na sociálních sítích

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay.com

V dnešní době není třeba lpět na krasomluvě z doby první republiky. Ale kultura vykání by rozhodně mizet neměla.

Článek

Pro mě osobně je tykání kohokoliv vůči cizímu člověku nepochopitelné. Bez ohledu na věk, společenské postavení nebo cokoliv jiného. Patřím věkem do střední generace a dávám si pozor, abych vykal i dospívající mládeži. Sám si totiž ještě dobře pamatuji, jak mě v mých sedmnácti vytáčelo, když mi někdo tykal. A všichni učitelé na střední nám vykali. A my jim samozřejmě též.

Typicky se setkávám s nedomluveným a neslušným tykáním nejen v naší místní vietnamské večerce. Ač nemám rád generalizování, lze jednoduše za roky života vypozorovat, kdo je typický tykač. Bývá to muž staršího věku a nevalného neupraveného zevnějšku, který evidentně nepobral mnoho vzdělání a rozvinutých mozkových dispozic. Často si přijde nakoupit v řekněme pohodlném oblečení, ze kterého lezou pivní záhyby a bodrým pozdravem „Čaaaau“ houkne na obsluhu za pokladnou. A ne, nejsou to kámoši, obsluha odvětí dobrý den a útrpně tykání snáší. Bohužel jsem nikdy nezaslechl, že by se vůči takovému zákazníkovi prodavač ohradil. Jednou jsem to již nevydržel a ohradil jsem se já. Výsledkem samozřejmě dle očekávání nebyla konstruktivní diskuze a pochopení, ale sprška buranství a nadávek. S některými lidmi prostě nemá cenu se do ničeho pouštět. Zbytečná ztráta času a energie.

Člověk si zvykne na leccos, a tak už tykání ve večerkách neřeším. A musím naštěstí zmínit, že se s ním setkávám méně než dřív. Co je ale pro mne celkem nepříjemnou novinkou, je rozmach tykání na sociálních sítích, a to zejména u mladé generace. Všiml jsem si toho asi před rokem a když jsem se vůči pár tykačům vyhradil, bylo mi jimi sděleno, že je to na sítích a v diskuzích běžným standardem a ať zklidním hormon.

No, určitě nezklidním. Jestli to souvisí s mladými hojně využívanou angličtinou, kde se netyká/nevyká, nevím, ale hádám, že ano. Nikdo mi to nevysvětlil. Ale spíš mi přijde, když si někdo online ulevuje nebo vyloženě hejtuje, tak k tomu vykání úplně nepasuje. A bylo by tedy vhodné, kdyby se lidé na sítích umravnili a nevyužívali svoji anonymitu a svoje potíže k hulvátským projevům, se kterými se tykání pojí. Protože je pro mě opravdu mimo mísu, když někam napíši slušně svůj názor a někdo mladý mi sprostě a s tykáním zareaguje.

Z mého a snad nejen mého pohledu je vykání vyjádřením respektu a ohledu k cizímu člověku. Tykání v těchto případech beru jako projev neslušnosti, buranství a despektu k druhým lidem. Máte to podobně, nebo se uchylujete k tykání? Podělte se s námi bez diskuze do diskuze. Ale poprosím slušně a ohleduplně a nejlépe s vykáním. Děkuji.

Anketa

Tykáte cizím lidem na sociálních sítích / v diskuzích?
Ano a je mi více než 30 let
6,9 %
Ano a je mi méně než 30 let
0 %
Ne a je mi více než 30 let
86,2 %
Ne a je mi méně než 30 let
6,9 %
Celkem hlasovalo 29 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz