Hlavní obsah
Obchod a průmysl

Věrnostní karty a „apky“? Akorát manipulace. Dejte mi pokoj, nejsem ovce, na mně nevyděláte

Foto: Pixabay.com

Ilustrační foto

Nákupní chování lidí výrazně mění věrnostní programy jednotlivých obchodníků. Pod rouškou slev a úspor se však skrývá složitý marketingový systém plný manipulace a ztráty svobody, který je ve finále prospěšný hlavně obchodníkovi. A v tom já nejedu.

Článek

Dnešní doba je všelijaká, společnost je rozpolcená a je neustále něčím a někým rozdělována. Jedno ale Čechy bezpečně spojuje. A to láska k věrnostním kartám a aplikacím všeho druhu, do všech možných i nemožných obchodů a služeb. Mě je to tedy z duše protivné a v tomto opravdu s vámi nejedu. Ale abych byl upřímný, věrnostní karty mám. Dvě. To mi bohatě stačí, jiné pro mne význam nemají, protože vidím do toho, co by mi způsobily. A pokusím se alespoň někoho z vás přesvědčit, když už karty z většiny nevyházet a aplikace nesmazat, tak je alespoň zredukovat na ty, které jsou vám opravdu k užitku. Což je naprosté minimum.

Ony tedy jsou k užitku všechny, ale rozhodně ne vám, jejich majitelům. V drtivé většině případů jsou přínosné akorát obchodníkům. A lidé to prostě nevidí, nedokážou si to v životním běhu ani uvědomit. V honu za každodenním konzumem a vším, co jistě nutně musí mít, tak akorát vnímají slastné pípnutí věrnosti při placení. To jim hezky do těla dodá dopamin a oni tak mají pocit štěstí, jak zase chytře ušetřili a jak je ten který obchod na ně moc hodný a stará se o jejich naditější peněženky.

Akorát že vůbec, vysvětlím později. Jak jsem uvedl, mám věrnostní karty pouze dvě. Jedna je do supermarketového řetězce, který v podstatě přestal dělat běžné akční ceny pro všechny a převedl slevy na věrnostní kartu. Já si z tohoto obchodu rád nechávám nákupy dovážet, protože má dobré ceny a trávit hodiny s vozíkem v obchodě a vše natřikrát tahat mě jaksi omrzelo. Korunou nesmrdím, ale Onassis nejsem a i já rád nakoupím zboží v akci (které potřebuji!), o tom žádná. Tento obchod to udělal tak mazaně, že mě k pořízení věrnostního programu v podstatě donutil násilím. Výjimka potvrzuje pravidlo a zde jsem podlehl. Ale zde bezpečně vím, že mám užitek hlavně já a ne obchodník.

Druhou kartičku využívám na benzinových pumpách jedné značky, kde pravidelně tankuji a důvěřuji kvalitě jejich automobilového životabudiče. Pořídil jsem ji proto, že tam kupuji pouze benzín a ten mám se slevou. A jiná lákadla a manipulanty tam tím pádem pro mne nejsou, čili opět výhoda hlavně pro mě a bezpečné prostředí.

A o to právě jde u většiny ostatních obchodů a služeb. Výhody na karty a aplikace sice zdánlivě získáte, ale je to vykoupené tolika negativy, že ve výsledku na nákupu vydělá zejména obchodník a vy buď málo, nebo vůbec nebo ještě proděláte. Věrnostní programy jsou čirou manipulací a nástrojem, abyste ve finále vysypali z peněženky více. Konkrétní příklady shrnuji níže:

  • Koupíte více, než chcete. Věrnostní pobídky vás zmanipulují a vy tak máte v košíku i věci, které vlastně nechcete a nepotřebujete. Čehož pak litujete a kolik toho vám leží doma ladem nebo to vyhazujete, že?
  • Některé obchody mají dražší zboží oproti konkurenci a zejména eshopům. Na věrnostní kartu sbíráte body a když ji máte plnou, dostanete třeba 20% slevu na celý další nákup. Stačí si to ale propočítat. Vy neušetříte nic nebo dokonce i tak tratíte a obchodník vás má v hrsti, protože jste v moci sbírání bodíků a roboticky tak chodíte jenom nebo zejména k němu. Sleva 20% na celý nákup je přeci tak lákavá a šetřící...
  • Sbíráte samolepky a za plnou kartu pak získáváte slevu na plyšáky, nádobí, nože a já nevím co všechno. Další příklad manipulace, jak vás obchodník donutí nakupovat u sebe a pak vám dá domnělou slevu, která ani slevou nebývá, na něco, co opět vlastně ani nepotřebujete. Já mám nože koupené už 15 let a fungují mi stále ostře. Protože jsem nekupoval levnou nekvalitu a nejel v samolepkách. Nepotřebuji se tedy každý rok pachtit se samolepkami na další sady a přecpávat si kuchyni nepotřebným zbožím. A ruku na srdce, nikdy jste bodíky ani lepící archy nepoztráceli? Nebo jste vítězoslavně dorazili do obchodu s nasbíranou kartou a bylo vám suše sděleno, že akce platila do vyprodání zásob a plyšáky či nože už nejsou skladem? Opět si z vás udělal obchodník dobrý den, by jste mu nasypali a za nic.
  • V obchodech s oblečením, ale nejen v nich, často podlehnete akcím 1+1 zdarma nebo jeden kus za plnou cenu, druhý za polovic. Mnohdy za nadsazené ceny a většinou druhou věc ani nutně nepotřebujete. Další tahák na peníze z vašich peněženek.
  • Upsáním se do věrnostních programů a aplikací poskytujete vědomě i nevědomě a navíc zdarma velké množství informací obchodníkovi, aby vás ještě lépe manipuloval. Vše se důkladně zpracovává a analyzuje, viz text dále.

Podtrženo, sečteno, věrnostní karty a aplikace mají dvě hlavní funkce. První je zmanipulovat a zmást vás tak, že nakoupíte nejen to, co svobodně chcete, ale i to, co potřebuje obchod prodat. Druhá je získat váš drahocenný čas a zejména množství informací o vás a vašem soukromí, které z vás obchodník dostane v podstatě bezplatně a využívá je k analýzám a dalším marketingovým doporučením, které z vás mají vytáhnout ještě více financí a tak pořád dokola.

Pracoval jsem tři roky v agentuře, která analyzuje data prodeje potravin a drogerie v České republice. Tvrdá data. Ne nákupní průzkum na tisícovce lidech, ale přesně to, co projede přes kasu. Včetně analýz věrnostních programů. Jediný cíl těchto analýz je nastavit prodejní a věrnostní procesy tak, aby obchodníkovi rostla tržba. Nic jiného. A tržba roste, když lidé více utrácejí. Jednoduché. Miliony čísel a desítky ukazatelů se dnes a denně analyzují, aby z vás výrobci a obchody vytáhly co nejvíce a vy to všechno zdarma poskytujete. Do podrobností nelze zacházet, to by nikdo nečetl. Jen abyste pochopili, jaká neskutečná mašinérie za tím stojí a jaký je její cíl. A ten rozhodně není, aby zákazník ušetřil. Byl jsem ještě mladý a hloupý a sbíral pracovní zkušenosti, ale po třech letech už jsem naštěstí natolik prokoukl, že jsem musel toto „lukrativní“ zaměstnání opustit. Bylo mi z toho všeho zle a ještě hůř mi bylo, když jsem si šel jako obyčejný občan nakoupit a místo klidu v hlavě mi okamžitě nabíhaly nepříjemné pracovní záležitosti a procesy a viděl jsem všechnu tu skrytou manipulaci v každém regále, takže jsem měl hlavu permanentně ve stresu a řekl si dost.

To všechno šílené analyzování a nastavování procesů probíhá v podstatě úplně zbytečně. Práce pro práci. Tím, že dnes věrnostní programy a aplikace nabízí všichni, tak nikdo vlastně není věrný nikomu. A to je nakonec dobře. Vy si dobře rozmyslete, s kým a kde šetříte či spíše nešetříte a rozeberte si třeba jeden měsíc všechny svoje nákupy. Pokud byste to udělali, dojde vám, že vás všechny ty slevy, kartičky, apky, bodíky a já nevím co všechno stojí dodatečné peníze a mnoho nepotřebností v domácnosti.

Ale hlavně, stojí vás to váš drahocenný čas, kdy minuty věnované připomínání, jak v kterém obchodě vlastně co funguje, nenápadně naskakují a v součtu tak trávíte v obchodech více času. A stojí to také můj čas, když se přede mnou na pokladně věčně někdo přehrabuje v milionu kartiček, vůbec neví, kde co má a jak to funguje a pak si ani ty domnělé slevy nevybírá, to je další věc a nesmysl toho všeho.

A ještě hlavněji, stojí vás to váš mozek a psychiku. V každodenním kolotoči v kumulaci měsíců a let znamená to vše kolem věrnosti obchodům velký nápor na hlavu. Neustále řešit, kam pro co na jakou kartičku a věrnostní nabídku a bodíky a samolepky a tohle a támhleto. A co ta manipulace, nevadí vám? Stávají se z vás ovce, které nenakupují svobodně, ale podle vtisknutých programů obchodníků a jejich marketérů a chodíte ne tam, kam chcete, ale kam jste nuceni…stojí vám to opravdu za těch pár kaček? To takto chcete opravdu žít? Já rozhodně ne. A věřte mi, že ačkoliv kartami a apkami neoplývám, nejsem představte si finančně zruinovaný. Nejsem ani boháč, co rozhazuje a může si dovolit plýtvat. Naopak, plýtvání svými „výhodnými“ nákupy podporujete vy. A celým tímhle stylem životy si zaděláváte na psychické obtíže, jejichž řešení vás bude stát nemalé peníze. Takže i z tohoto úhlu pohledu neušetříte vůbec nic ani v dlouhodobém horizontu.

Já se do té mašinérie vtáhnout nenechal a věřím, že nejsem jediný. Nakupuji prostě neovlivněn a s čistou hlavou, s rozmyslem, bez přehnaného konzumenství, hromadění a stavění štěstí na materiálnu. Nepřemýšlím, kde mám jakou kartu, nebo jestli to je apka a jak to funguje. Nesmysl. A peněz mám dost, ačkoliv nemám ani průměrný plat. Protože nejedu v tomhle systému jako většina z vás, kdy ušetříte pár kaček nebo nic, ale pořád si kupujete tuny krámů, značkový hadry a každý rok nový model chytrého telefonu. A půlku života jen přemýšlíte nad těmito věcmi. Omezte množství kupovaných věcí, v akci kupujte jen to, co opravdu a svobodně chcete a u věrnostních programů se dobře zamyslete, co vám individuálně opravdu přinese úsporu, když už jste tedy na sebe obchodníkovi vyzvonili všechno možné.

Já pár kaček na věrnostních programech sice nešetřím, ale mám klidné nenáročné nákupy za minimum času, zbyde mi tak mnoho chvil na život jako takový a neutrácím horentní sumy za nové hadry, elektroniku a konzum všeho druhu. Utrácím za kulturu a cestování, což mysl krásně osvěžuje a osvobozuje a navrací nám lehkost bytí. Zkuste to taky. Změňte nákupní návyky a uvidíte tu změnu k lepšímu. Zredukujte nebo rovnou vyhoďte všechny ty nesmyslný a oblbující karty a apky. Nebo se nad tím vším alespoň krátce zamyslete. Držím vám palce.

Už předem vím, že tímto článkem mnoho lidí rozezlím, budou si myslet, že je článek štvavý a že dělám z lidí ovce. Ty z vás ale dělají obchodníci, ne já. Já se pouze snažím vám pomoci se od toho všeho oprostit, osvobodit vaši mysl a přilepšit peněžence. Nikdy nic nepíšu za účelem lidi popudit. Pokud jste to ale celé nepochopili a dáte mi to „sežrat“ do diskuze, prosím, poslužte si. Ale jste to vy, kdo se chytil do pasti.

Anketa

Kolik vlastníte věrnostních karet nebo aplikací?
Více než 30
0 %
20 až 30
0 %
10 až 20
2,8 %
5 až 10
11,3 %
1 až 5
54,9 %
Žádnou
29,6 %
Nevím / Nemám přehled
1,4 %
Celkem hlasovalo 71 čtenářů.

Článek vyjadřuje subjektivní postoj a svobodný názor autora na dané téma.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz