Hlavní obsah
Finance

Proč je důležitý Index odpovědného úvěrování vyhlašovaný Člověkem v tísni?

Foto: Seznam.cz

Půjčku si někdy vzalo sedm Čechů z deseti, takže s poskytovateli úvěrů má zkušenost většina z nás. I když se tedy jedná o běžnou záležitost, stále u nás bohužel panují obrovské rozdíly v podmínkách i přístupu k zákazníkovi.

Článek

Jsem proto rád, že organizace Člověk v tísni pravidelně vydává Index odpovědného úvěrování, který výrazně pomáhá kultivovat trh, a díky kterému jsme se posunuli kupředu. První Index vydal Člověk v tísni už před patnácti lety a od začátku nastavuje zrcadlo nebankovním i bankovním společnostem.

Na základě čtrnácti různých parametrů nezávislí odborníci porovnávají finanční produkty společností, které v Česku poskytují úvěry na základě licence od České národní banky. Existují i poskytovatelé úvěrů mimo systém a dozor ČNB, ale na to, abychom se od nich drželi dál, nepotřebujeme nezbytně nutně kritéria Člověka v tísni. To by měla být zřejmá věc pro všechny.

Index vychází dvakrát ročně, proto lidé mají vždy aktuální informace o poměrech na trhu poskytovatelů úvěrů. Jako obrovské plus považuji fakt, že Člověku v tísni nejde o skandalizaci jednotlivých společností, ale o to, aby se prostředí neustále kultivovalo.

Index totiž nikoho prvoplánově nepeskuje. Naopak díky možnostem splnit jednotlivá kritéria motivuje jednotlivé poskytovatele k vyšší férovosti služeb a postupu výše v žebříčku, jehož čelo je velmi často pro společnosti zárukou dobře odvedené práce.

Na základě pravidelného hodnocení mohou společnosti získat od jedné do pěti hvězdiček, což je podobné jako třeba u hodnocení hotelů a restaurací. Pokud dostane společnost v hodnocení alespoň čtyři hvězdičky, je to pro ni známka toho, že nejde o výsledek samozřejmý, ale o jasný proklientský přístup.

Zmíněných čtrnáct hodnocených parametrů můžeme rozdělit do tří okruhů. První z nich zahrnuje náklady na úvěr,kolik bude stát případné prodloužení o tři měsíce a jaké náklady jsou spojeny při neschopnosti splácet. Právě náklady při neschopnosti splácet mají ve výsledném hodnocení mezi parametry prvního okruhu nejvyšší váhu.

Druhý okruh hodnotí transparentnost celého procesu, protože rozsah a přehlednost smluv jsou často u jednotlivých poskytovatelů úvěrů velmi odlišné. Bohužel stále existují společnosti, u kterých se zákazníci dozví nepříjemné detaily až těsně před uzavřením smlouvy. I kvůli tomu, že nemají často úmyslně dostatečně srozumitelné webové stránky.

Neznamená to sice hned nutně nějakou past, ale když jde o peníze, žádnému zákazníkovi nemůže vyhovovat hra na schovávanou. Pokud by se vám případně proces půjčování nezdál, je vždy lepší poradit se s rodinou, kamarády, nebo si právě vyhledat informace třeba od Člověka v tísni.

Třetí okruh se zaměřuje na klientskou vstřícnost a odpovědné úvěrování, u kterého se hodnotí, zda společnosti dostatečně posuzují schopnost žadatele splatit půjčku. Poskytovatelé úvěrů mají totiž povinnost prověřit bonitu klientů z veřejných zdrojů, úvěrových registrů a v některých případech si mohou ověřit informace také u zaměstnavatele.

Prověření klienta je ochranou pro něj i pro poskytovatele úvěru. Férová společnost nikdy nechce předlužit člověka, naopak nastaví takové podmínky, aby lidé zvládli splatit půjčku. Případné problémy jsou vždy zdlouhavé a nákladné pro všechny. Každý, kdo to v oblasti úvěrů myslí seriózně, o takový vývoj půjčky nestojí.

Člověk v tísni ve svém vyhodnocování úvěrových společností na trhu pracuje s modelovou půjčkou v hodnotě 50 tisíc korun. Ty nejlépe hodnocené společnosti nabízí 50tisícovou půjčku za 3 až 5 tisíc korun, jenže existují i společnosti, u kterých za stejnou půjčku zaplatíte dokonce až desetinásobné, a ještě vyšší částky. O tom, jak se podobně nevýhodným půjčkám vyhnout, jsem se rozepsal minule zde.

U takových společností si velmi často půjčují lidé, kteří mají negativní záznam v úvěrových registrech, a proto nedosáhnou na půjčku u seriózního poskytovatele. Je to bohužel velmi často začarovaný kruh… A to se nebavíme o nelegálních poskytovatelích, kteří jsou zcela mimo jakýkoliv dohled.

V oboru poskytovatelů úvěrů se pohybuji čtvrtstoletí, takže dobře vím, jak Index odpovědného úvěrování za patnáct let činnosti dokázal zlepšit podmínky pro klienty a také jak motivoval rozhodování jednotlivých poskytovatelů, aby zlepšili služby a přístup ke klientům.

A jsem hrdý na to, že pracuji právě pro Home Credit. V podzimním hodnocení Indexu odpovědného úvěrování se naše firma umístila na prvním místě společně se dvěma bankami: Air Bank a Českou spořitelnou. Podrobné výsledky Indexu najdete zde.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz