Článek
Na první pohled se může zdát, že nebankovní společnosti nemohou velkým bankám konkurovat, nicméně podle hodnocení Indexu odpovědného úvěrování od Člověka v tísni, o kterém jsem psal minule, právě nebankovní společnosti dokáží mnohdy nabídnout dokonce i lepší podmínky a ve zmíněném žebříčku velké banky porážejí.
Při sjednávání půjčky je potřeba, aby každý člověk věděl, do čeho jde. Kolik celkem za úvěr zaplatí. Tedy nejen výši úroků, ale také další poplatky například za sjednání úvěru, vedení úvěrového účtu, kolik ho bude stát případné prodloužení splatnosti nebo předčasné splacení, co se stane, když se opozdí se splátkou, jak a s kým má řešit nenadálé situace, jaké jsou případné sankce, zkrátka všechny případné výdaje, podmínky a lhůty, které s sebou nese každá půjčka.
Transparentnost celého procesu je základním parametrem, bez kterého férovou půjčku nelze uzavřít. Pokud zákazník dopředu ví, co dostane, velmi pravděpodobně se vrátí, což je základní předpoklad pro úspěšné podnikání. Pokud ale zjistí nepříjemné a na první pohled skryté smluvní dodatky, zcela jistě nebude spokojený. Ze své dlouholeté praxe bohužel znám i případy, kdy si lidé půjčili na první pohled za férových podmínek, ale nakonec je překvapily právě třeba extrémní náklady za prodloužení splatnosti. U úvěrů je potřeba znát všechno dopředu, protože člověk nikdy neví, co ho v životě potká. Přitom do nelehké ekonomické situace se může dostat každý z nás.
V Home Creditu máme také pravidlo, že máte vždy měsíc na rozmyšlenou, a to v tom slova smyslu, že nám můžete půjčené peníze do jednoho měsíce vrátit bez jakýchkoliv úroků nebo poplatků. A proč je to dobře? Dáváme vám prostor vyřešit situaci obratem –může se stát, že vám pomůže třeba rodina, kamarád. Prostě máte šanci si to ještě promyslet. Na trhu jsou ale také produkty, u kterých se za předčasné splacení účtují sankce.
Seriózní společnosti si navíc velmi pečlivě prověřují bonitu klientů. K tomu využívají veřejné zdroje a také údaje z úvěrových registrů. Jde o Nebankovní registr klientských informací (NRKI), Sdružení na ochranu leasingu a úvěrů spotřebitelům (SOLUS) a další zavedené zdroje. Je důležité uvědomit si, že férovým společnostem nejde o to půjčit každému, kdo požádá, nebo naopak si lustrovat klienty a jejich situaci jen tak. Kontrolou v registrech chrání společnost hlavně klienta, aby bezhlavě neupadl do problémů. Jednoznačně žádoucí variantou je, když člověk splatí svůj závazek včas a bez problémů. Jakýkoliv vstup do vymáhání je oboustranně problematický a není v zájmu ani jedné strany.
Zásad, o kterých píšu, se drží féroví poskytovatelé úvěrů. Společnostem, které čekají na zaváhání klientů, velmi často nejde o bezproblémový proces. Proto je potřeba každou žádost o úvěr posuzovat velmi pečlivě.
Vzhledem ke zrychlené době se hodí mít pomocníka, který vám pomůže s kontrolou financí. Tuto roli může zastávat třeba mobilní aplikace, ve které najdete všechny potřebné informace. Ihned po přihlášení do aplikace se vám ukáže váš aktuální stav i termín splátky, kterou vyřídíte na pár kliknutí nebo pomocí QR kódu. Aplikace je od toho, aby vám co nejvíce zjednodušila život. Férová společnost nečeká, že člověk přehlédne splátku, naopak klienta upozorní a navrhne termín, aby bylo možné splatit závazek bez sankcí.
V případě, že raději řešíte situace s člověkem, je dobře, když má společnost zavedenou infolinku, kam se opravdu dovoláte, a na které vám vždy poradí. Pokud se úvěrová společnost řídí podobnými zásadami, dopředu víte, že to s vámi myslí dobře.