Článek
Jak snížit ceny elektřiny v Česku? Nový model cenotvorby přinese úspory až 7 000 Kč ročně pro domácnosti.
Ceny elektřiny v České republice patří k nejvyšším v Evropě. Současný systém, kdy je cena určována podle nejdražšího zdroje na trhu, většinou plynu, způsobuje, že domácnosti i firmy platí výrazně více, než kolik ve skutečnosti stojí výroba levné elektřiny z jaderných a uhlíkových elektráren. Proto navrhujeme zavést nový systém cenotvorby, který bude více odpovídat skutečným nákladům na výrobu.
V současnosti se cena elektřiny v ČR na burze pohybuje kolem 3 000 až 4 000 Kč za megawatthodinu (MWh), přičemž domácnosti zaplatí díky poplatkům a DPH až 5 500 až 6 500 Kč za MWh. Tento model, tzv. marginal pricing, znamená, že všichni výrobci dostanou zaplaceno podle ceny nejdražšího zdroje, často plynu, který je ale pouze malou částí celkové výroby (cca 5 %).
Náš návrh zavádí cost-based pricing, tedy cenotvorbu podle skutečných nákladů jednotlivých zdrojů energie. Například jaderné elektrárny, které vyrábějí cca 35 % elektřiny, mají náklady kolem 1 100 Kč/MWh, uhlí okolo 1 700 Kč/MWh a obnovitelné zdroje dokonce jen cca 600 Kč/MWh. Plyn, který je v současném systému rozhodující pro stanovení ceny, tvoří pouze cca 5 % výroby a jeho náklady jsou přes 2 500 Kč/MWh.
Přechodem na cost-based pricing by se průměrná cena elektřiny pro spotřebitele snížila na 3 500 až 3 800 Kč/MWh. To by znamenalo, že domácnosti s roční spotřebou 3 MWh ušetří až 7 000 Kč ročně. Průmyslové podniky, které často spotřebují stovky až tisíce megawatthodin, by mohly snížit své náklady výrazněji, což by zvýšilo jejich konkurenceschopnost nejen na domácím, ale i na evropském trhu.
Pro bezpečnost dodávek navrhujeme zavedení kapacitních plateb, které zajistí spravedlivé ohodnocení zdrojů schopných dodávat stabilní výkon, jako jsou jaderné a některé uhelné elektrárny. To pomůže udržet stabilitu sítě i při rostoucím podílu obnovitelných zdrojů.
Z legislativního hlediska by bylo potřeba upravit pravidla trhu s elektřinou tak, aby byl umožněn tento nový model cenotvorby, a zároveň zachovat systém ETS (emise) tak, aby bylo i nadále motivováno snižování emisí. Také je nutná větší transparentnost v nákladech výrobců, která by zabránila manipulacím a zajistila férové podmínky.
Na státní rozpočet má tato reforma krátkodobě mírný negativní až neutrální dopad, zejména kvůli snížení příjmů z některých poplatků a DPH. Dlouhodobě ale díky růstu průmyslu a úsporám domácností dojde k vyššímu HDP a stabilnějším veřejným financím.
Celkově jde o krok k spravedlivějším, transparentnějším a předvídatelnějším cenám elektřiny, které pomohou ochránit české domácnosti před energetickou chudobou a podpoří konkurenceschopnost průmyslu v globální ekonomice.
Dopady na domácnosti a průmysl
- Domácnosti: úspora až 7 000 Kč ročně na průměrnou spotřebu
- Průmysl: snížení výrobních nákladů až o 30 %, lepší konkurenceschopnost
- Státní rozpočet: krátkodobý pokles příjmů z DPH a poplatků, dlouhodobý růst HDP o 0,5–1,0 % ročně
- Stabilita trhu: zavedení kapacitních plateb pro udržení spolehlivosti
Zdroje: Český statistický úřad (ČSÚ) – údaje o průměrné spotřebě elektřiny, cenách a struktuře domácností a průmyslu.
- Energetický regulační úřad (ERÚ) – informace o cenotvorbě elektřiny, distribučních poplatcích a regulacích.
- Evropská komise – Evropský trh s emisními povolenkami (ETS) – oficiální dokumenty a reporty o fungování systému ETS a jeho dopadech.
- Agentura International Energy Agency (IEA) – statistiky a analýzy o výrobních nákladech energií v jednotlivých zdrojích.
- Česká asociace fotovoltaického průmyslu a OZE – data o nákladech a podílu obnovitelných zdrojů v ČR.
- Studie a zprávy renomovaných think-tanků a konzultantských firem (např. McKinsey, Deloitte) – analýzy tržních modelů a reformních návrhů v energetice.
- Zprávy a články z médií: E15, Hospodářské noviny, Energetika24.cz – aktuální trendy, diskuse a případové studie o cenách elektřiny v ČR a EU.
- Databáze Eurostat – srovnávací data o cenách elektřiny napříč EU.
- Zákon o podporovaných zdrojích energie a další česká legislativa – pro pochopení rámce právních možností a omezení.
- Autor