Článek
V každém městě či obci se najdou typické postavy, které se stanou místními ikonami. Ať už se jedná o slavné politiky, učitele nebo jinak významné osobnosti, vždy mají své přednosti a také negativa. Takoví lidé bývají velmi často terčem posměchu a obav. Mezi takovou skupinu lidí patří i senioři v čepicích, kteří jsou často označováni za nejhorší řidiče. Údajně totiž starší řidiči jezdí jen sporadicky, často jen jednou za dva týdny, což jim brání v udržování dobrých řidičských schopností, které jsou v dnešním provozu naprosto nezbytné.
Senioři v čepicích jsou postrachem silnic
Podle některých lidí, ale také diskuzí na sociálních sítí, mají senioři za volantem omezený postřeh a jsou pomalejší v reakcích na dynamicky se měnící situace na silnici. Hlavně neumí pohotově zareagovat na nečekané situace, na které je někdy jen stěží připraven mladý a zdatný řidič. Navíc, jak se říká, mnozí z nich si myslí, že jsou na cestách bezchybní, a že během svého života nabrali takové životní zkušenosti, které jim stačí k tomu, aby i v pokročilém věku mohli řídit osobní automobil.
Jenže během těchto debat je třeba být skutečně opatrný a zároveň ohleduplný. Stereotypizace může být nejen nespravedlivá, ale i škodlivá. Ne všichni senioři jsou špatnými řidiči a ne každý senior v čepici za volantem představuje riziko pro okolí. Důležité je posuzovat řidiče individuálně, bez předsudků založených na věku či vzhledu.
Není to jen o věku
Řidičské dovednosti mohou klesat nejen s věkem, což je biologická realita, ale také zdravotním stavem. Rozhodně to však neznamená, že každý starší řidič je hrozbou na silnici. Mnoho seniorů pravidelně navštěvuje lékaře a odborníky, aby se podrobili posouzení své schopnosti řídit, a mnozí z nich jsou na silnicích stejně bezpeční nebo dokonce bezpečnější než mnoho jejich mladších protějšků. Především je třeba se zamyslet nad tím, jak společnost přistupuje k otázce stárnutí a řízení. Opravdu je třeba tyto lidi nějakým způsobem omezovat a neustále ukazovat jako možnou hrozbu? Nikoliv.