Článek
Klíčovou změnou je částečná integrace kompetencí ochrany přírody do státní stavební správy. Stavební úřady se nově mají stát orgány ochrany přírody. Mantra zní : “ Toto řešení má zajistit zachování standardu ochrany při současném zjednodušení povolovacích procesů." Proč tomu ksakru nevěřím? Stavební úřady mají převzít posuzování splnění podmínek ochrany přírody a krajiny v rámci řízení o povolení záměru, pokud se záměr nenachází ve zvláště chráněném území, evropsky významné lokalitě, ptačí oblasti nebo vojenském újezdu. Posuzují tak zásahy do významných krajinných prvků, povolují kácení dřevin či ukládají náhradní výsadbu, vyhodnocují vliv na krajinný ráz a vydávají výjimky u památných stromů a zvláště chráněných druhů. To jsou všechno podmínky, které stavební úřad dosud přebíral od skutečných orgánů ochrany přírody a s jejich naplňováním, respektive zakomponováním do stavebního povolení mívaly mnohé stavební úřad problém. Ted ho mít nebudou, problém bude mít příroda. Je to jako by si policie sama vydávala povolení k domovní prohlídce. Právní stát se od policejního liší zejména v tomto detailu - v policejním státě mohou policisté vtrhnout kdykoli a kamkoliv, v právním jen tam, kde jim povolí státní zástupce.
U nejcennějších druhů bude i nadále stavební úřad rozhodovat na základě závazného stanoviska nebo vyjádření Agentury ochrany přírody a krajiny ČR. Podle novely se souhlasy a povolení stávají součástí výrokové části rozhodnutí o povolení záměru, nikoli samostatnými rozhodnutími. Ruší se například souhlasy orgánů ochrany přírody k povolování staveb nebo ke kolaudaci ve zvláště chráněných územích. Zavádí se princip, že v zastavitelném území, které bylo vymezeno v územně plánovací dokumentaci v souladu se stanoviskem orgánu ochrany přírody, se upouští od posuzování krajinného rázu Pro záměry ve zvláště chráněných územích, evropsky významných lokalitách nebo ptačích oblastech, vydává orgán ochrany přírody (namísto dosavadního společného rozhodnutí) společné závazné stanovisko. Možná ještě nejsme v policejním státě, ale bližme se ke státu „stavebnímu“. Stavba je svatý grál a musí se povolit, ať už jde o smysluplnou věc či úplný nesmysl.
Další mantra zni : Druhová ochrana prochází revizí, která má zajistit vysokou úroveň ochrany a posílit předvídatelnost využití území. Ani tomu nevěřím. Dosavadní ochrana na úrovni všech jedinců se jeví novým zákonodárcům jako nadbytečná a obtížně splnitelná, zejména u druhů s vysokou populační dynamikou (např. hmyz). Klíčový bude proto nově stav biotopů (prostředí) a místních populací. Má dojít ke změně označení kategorií z kriticky ohrožené, silně ohrožené a ohrožené na číselné (I, II a III), které lépe reflektují rozdílné právní režimy ochrany, nikoliv jen míru ohrožení.
I. kategorie: Zahrnuje nejvíce ohrožené druhy; vyžaduje nejpřísnější ochranu každého jedince před škodlivými zásahy.
II. kategorie: Vyžaduje ochranu jedinců, ale zavádí pravidlo, že nezáměrné zásahy v rámci běžného lesnického a zemědělského obhospodařování nejsou považovány za škodlivé, pokud nedojde k ohrožení místní populace nebo zničení biotopu.
III. kategorie: Zaměřuje se na ochranu biotopů a místní populace; ochrana každého jedince není nutná. Odebírání jedinců je dovoleno, pokud neohrozí místní populaci (s výjimkou komerčního prodeje).
Důvody a podmínky pro povolení výjimek mají být sjednoceny pro evropsky významné a národně chráněné druhy, což snižuje administrativní náročnost. Ruší se paušální podmínka prokazování „převahy jiného veřejného zájmu“ tam, kde je neadekvátní. Jako odborné východisko pro praktickou aktivní péči o vzácné a ohrožené druhy se navrhuje využívat pravidelně aktualizované Červené seznamy ohrožených druhů a biotopů ČR. Agentura ochrany přírody a krajiny ČR bude zákonem zakotvena jako odborný garant jejich vydávání.
Milí čmeláčci, už si nebudete zpívat: „Na políčku v jetelíčku, tam kde potok pramení, dobře je nám po tělíčku, zákonem jsme chráněni.“ Máte utrum. Přednost mají motoristé, přijíždějící zprava.





