Článek
Na celý návrh se můžete podívat zde.
Regentství je ústavní mechanismus, který zajišťuje zastoupení panovníka, pokud ten nemůže dočasně nebo trvale vykonávat svůj úřad. I monarcha je jen člověk a mohou nastat okolnosti, kdy není schopen vládnout – od nezletilosti přes nemoc až po dobrovolné odstoupení z části povinností. Návrh nové ústavy tyto situace jasně vymezuje a určuje, jak má regentství fungovat, aby stát nadále plynule fungoval a zároveň byla respektována práva panovníka.
Kdy nastává regentství: Podle návrhu ústavy jsou tři hlavní scénáře, kdy se ustanoví regent:
- Nezpůsobilost panovníka: Pokud parlament (obě jeho komory) ústavní většinou rozhodne, že panovník je nezpůsobilý vykonávat svůj úřad (např. kvůli vážné dlouhodobé duševní či tělesné nemoci, nebo pokud hrubě porušuje ústavu), je výkon úřadu panovníka předán regentovi. Panovník sice nadále zůstává titulárně králem (s všemi poctami a privilegii), ale fakticky jeho pravomoci vykonává regent. (Panovník se může proti výroku o nezpůsobilosti bránit u Ústavního soudu – i tady je tedy pojistka pro případ, že by snad parlament označil krále za nezpůsobilého nespravedlivě.)
- Nezletilý panovník: Pokud na trůn nastoupí dědic, který je mladší než zákonem stanovený věk pro panování (např. mladší 18 let), stává se automaticky regentem jeho nejbližší dospělý dědic (následník v pořadí). Regent vládne do doby, než panovník dosáhne plnoletosti, pak mu předá vládu. To je tradiční institut ochrany nezletilého krále – například pokud by trůn připadl dítěti, jeho strýc či matka by mohla být regentem. Obdobně se postupuje, pokud by panovník byl trvale nezpůsobilý a přesto by formálně nastoupil (např. těžce postižený dědic) – opět regent zajistí vládu jménem takového panovníka. Regentem je tedy buď nejbližší příbuzný v linii nástupnictví, který sám je způsobilý (není-li, tak další v pořadí).
- Dobrovolné jmenování regenta panovníkem: Panovník se může sám rozhodnout jmenovat regenta – buď dočasně, například pokud ví, že bude po nějakou dobu indisponován (zdravotní zákrok), nebo dokonce trvale, pokud si uvědomuje, že již nezvládne v plné míře úřad vykonávat. Musí o tom předem uvědomit Státní radu. Tato varianta dává panovníkovi určitý prostor delegovat povinnosti, když cítí, že je to v zájmu země. Regentem může jmenovat člena dynastie podle svého uvážení (typicky opět dědice, ale není tím vázán) a může i vymezit rozsah jeho kompetencí – například si může výslovně ponechat určité pravomoci, které bude nadále vykonávat osobně, a zbytek předat regentovi. Panovník takto jmenovaného regenta může kdykoli odvolat nebo změnit rozsah jeho pravomocí, opět po konzultaci ve Státní radě. Tato varianta umožňuje flexibilitu – panovník může ubírat či přidávat regentovi úkoly podle toho, jak se mění jeho vlastní síly či okolnosti.
K tomu je ještě zvláštní situace: Panovník může předem určit regenta pro svého dědice pro případ, že je zřejmé, že dědic trůnu bude při nástupu nezletilý nebo nezpůsobilý. Tím panovník může zajistit hladké předání vlády po své smrti – například král vidí, že jeho syn je ještě dítě, tak určí, že v případě jeho úmrtí bude regentem třeba jeho manželka či bratr, dokud syn nedospěje. Není přitom vázán striktním pořadím, může vybrat jakéhokoli člena dynastie, kterému důvěřuje. Tím se předchází mocenským bojům o regentství a zajišťuje se předvídatelnost nástupnictví i v komplikovaných situacích.
Výkon regentství: Osoba regenta přebírá veškeré pravomoci panovníka s několika výjimkami a omezeními:
- Pokud regent vetuje zákon a Poslanecká sněmovna jeho veto přehlasuje (101 poslanci), regent nemůže uplatnit druhé veto a musí zákon podepsat. Regent tedy nemá právo absolutně zadržet zákon – na rozdíl od řádného panovníka. To je logické, protože regent je jen dočasný zástupce a neměl by činit nevratná rozhodnutí proti vůli volených zástupců.
- Regent nemá právo vetovat ústavní zákony (jakmile parlament takový zákon schválí, rovnou by se svolal konvent a ústavní změna se potvrdila, regent do toho nezasahuje) a nemůže vetovat ani zákonná opatření Senátu. Opět, ústavní věci a zákonná opatření Senátu (který funguje při rozpuštění Sněmovny) jsou mimo hru regenta – ten má udržovat chod státu, ne blokovat strategické změny.
- Regent nemůže vydávat organické zákony o dynastii. Nemůže tedy měnit pravidla nástupnictví atd.
Pokud by se regent zpronevěřil či stal neschopným, parlament jej může odvolat podobně jako panovníka (ústavní většinou při prokázané nezpůsobilosti). Pak nastoupí jako regent další osoba v pořadí nástupnictví.
Regentství trvá, dokud trvá důvod – tedy například dokud panovník zůstává nezpůsobilý, nebo do dosažení plnoletosti panovníka, případně dokud panovník sám regentství neodvolá (ve variantě 3). Jakmile odpadne důvod, regentství končí a panovník opět plně vykonává svůj úřad. Pokud byl panovník zbaven výkonu úřadu pro nezpůsobilost, může se domáhat obnovení svých pravomocí – každoročně může požádat parlament o nové posouzení, a pokud parlament uzná, že už je způsobilý, regentství končí. Toto rozhodnutí je opět napadnutelné u ÚS. Tato ustanovení chrání panovníka před trvalým odsunutím, pokud by se jeho stav zlepšil nebo byl špatně posouzen.
Proč je regentství důležité: Institut regenta zaručuje, že žádná situace neochromí vedení státu. V republikánském systému pro to máme obdoby (když prezident nemůže úřadovat, zastupuje ho předseda parlamentu či vlády), v monarchii je tradičním řešením regent. Občané se tedy nemusí bát, že by nastal zmatek, pokud panovník třeba onemocní – ústava jasně říká, kdo a jak převezme pravomoci. Zároveň jsou pečlivě nastaveny brzdy a rovnováhy, aby regent jako nevolený zástupce nevoleného panovníka nemohl překročit svůj mandát.
Pro legitimitu monarchie je klíčové, že i v době regentství je panovník stále formálně hlavou státu – regent vládne jménem panovníka, nikoli svým vlastním. Tím je zachována dynastická posloupnost a autorita trůnu, byť vykonávaná jinou osobou jakožto zástupcem. Občané mohou vnímat regenta jako garanta, že stát jede dál podle zajetých kolejí, a přitom vědí, že jakmile to půjde, vrátí se na trůn právoplatný panovník (nebo nastoupí jiný podle nástupnického řádu).
Autor: Koruna Česká (monarchistická strana Čech, Moravy a Slezska)