Článek
Na celý volební program se můžete podívat zde.
Vzdělání je investicí do budoucnosti národa. Chceme školství, které vychovává vzdělané, samostatně myslící a zodpovědné občany, hrdé na svou zemi. Prosazujeme návrat ke zdravému rozumu ve školství: podporu kvalitní výuky, úctu k učitelům a zapojení rodičů do školního života. Školy mají předávat znalosti a hodnoty, ne být experimentálním polem sociálních inženýrů. Naším cílem je co nejlépe vzdělaná mladá generace, připravená uspět ve 21. století a zároveň si vážit své země a jejích tradic.
- Důraz na základní znalosti a dovednosti: Na základních a středních školách zajistíme, že hlavní pozornost bude věnována skutečně klíčovým znalostem a dovednostem: čtenářské a finanční gramotnosti, matematice, přírodním vědám, poznání českých i světových dějin a osvojování cizích jazyků. Budeme dbát na kontinuitu učiva – radikální změny rámcových vzdělávacích programů musí být dobře ověřené praxí, aby žáci získali solidní základy.
- Konec školských experimentů: Zastavíme zavádění neověřených novot, které narušují stabilitu vzdělávacího systému. Nepodpoříme plošné nahrazování klasických známek výhradně slovním hodnocením ani další unáhlené pokusy měnit způsob výuky bez důkazů o jejich efektivitě. Naopak budeme podporovat osvědčené metody a pořádek ve školách. Učební osnovy budou postaveny na znalostech a dovednostech využitelných v životě, nikoli na ideologických programech.
- Inkluze s rozumem: Přehodnotíme některé prvky tzv. inkluze ve školách. Společné vzdělávání dětí s různými potřebami může mít přínosy, ale nesmí se dít na úkor kvality výuky pro všechny. Budeme trvat na tom, že děti s těžkým postižením dostanou takovou péči, která jim nejlépe poslouží – někdy to může být i specializovaná třída či škola mimo hlavní proud. Inkluzi ano, ale s individuálním přístupem: každé dítě má právo na vzdělání odpovídající jeho možnostem, avšak ostatní děti nesmí strádat. Školám dáme možnost rozhodovat podle nejlepšího zájmu žáka i kolektivu.
- Návrat kázně a autority učitele: Vrátíme do škol respekt k učitelům a posílíme jejich pravomoci při udržování kázně. Prosadíme novelu školského zákona, která posílí postavení pedagogů: učitel musí mít oporu vedení školy i zřizovatele, pokud ze třídy vykáže agresivního nebo hrubě narušujícího žáka. Ve školách s většími problémy zavedeme funkci speciálního školního ombudsmana či asistenta pro řešení kázně – odborník, který pomůže učitelům řešit konflikty s problémovými žáky a komunikaci s jejich rodiči. Obnovíme ve školách kulturu slušnosti: žákovská práva musí být vyvážena povinnostmi a učitel požívá statusu veřejné autority, kterou společnost respektuje.
- Individualizace výuky – péče o nadané i slabší: Školy musí rozvíjet potenciál každého žáka. Podpoříme vznik speciálních programů pro mimořádně nadané děti (např. rozšíření nabídky víceletých gymnázií, specializované třídy nebo kroužky) i lepší péči o děti s handicapem. Zajistíme financování školních psychologů a speciálních pedagogů tak, aby každá škola měla přístup k těmto odborníkům podle potřeby. Navýšíme kapacity pedagogicko-psychologických poraden pro včasnou diagnostiku problémů u dětí. Žádné dítě by nemělo propadnout sítem – nadané podchytíme, slabším nabídneme doučování či asistenty.
- Různorodost vzdělávacích cest: Prosazujeme pestřejší vzdělávací ekosystém. Vedle kvalitních státních škol budeme podporovat také školy soukromé a církevní, domácí vzdělávání a ověřené alternativní vzdělávací metody. Zreformujeme financování regionálního školství tak, aby veřejné prostředky „šly za žákem“ – podporovaly každé dítě bez ohledu na zvolenou školu. Inspirujeme se systémem vzdělávacích poukazů: peníze z rozpočtu budou následovat žáka, ať studuje na státní či nestátní škole. To podpoří zdravou konkurenci, která zvyšuje kvalitu. Současně ovšem zpřísníme akreditační podmínky pro školy, aby nevznikaly nekvalitní ústavy či „továrny na diplomy“. Nebojíme se ani nepopulárních kroků – zavedeme systém pravidelného hodnocení škol a výsledků. Ty dobré podpoříme, ty dlouhodobě selhávající buď výrazně napravíme, nebo v krajním případě zavřeme.
- Podpora učňů a polytechnického vzdělávání: Obnovíme prestiž odborných škol a řemesel. Budeme motivovat více žáků, aby se hlásili do učňovských a technických oborů, které jsou pro ekonomiku nezbytné. Ve spolupráci s profesními svazy a firmami zavedeme prvky duálního vzdělávání po vzoru Německa či Rakouska – učni a studenti budou moci získat více praktických zkušeností přímo ve firmách. Zmodernizujeme vybavení odborných škol, investujeme do dílen, laboratoří a školicích center. Zajistíme stipendijní programy pro učně v nedostatkových oborech a daňově zvýhodníme firmy, které se aktivně zapojí do výchovy nových řemeslníků. Chceme, aby se zručnost a technická odbornost opět těšily společenskému uznání a mladí lidé viděli v řemesle perspektivní a atraktivní kariéru.
Shrnutí: Vzdělávací systém potřebuje návrat k normálu. Vrátíme do škol klid na práci, stabilitu a respekt. Učitelům dáme pravomoci i uznání, které si zaslouží; žákům poskytneme kvalitní znalosti a dovednosti pro život. Nebojíme se různorodých cest ve vzdělávání ani zdravé konkurence – důležitý je výsledek, kterým má být co nejlépe vzdělaná mladá generace, připravená uspět v moderní ekonomice a zároveň si vědomá svých kořenů. Školství nesmí být bojištěm politických experimentů, ale pevnou oporou společnosti.
Autor: Koruna Česká (monarchistická strana Čech, Moravy a Slezska)