Článek
Pro lepší představu mu říkejme „Karel“. Až do doby, kdy „Karel“ svůj slib plní nebo hanebně selže, vstupujeme do neznámých a nevyzpytatelných vod pravděpodobnosti a víry. Představme si hypotetickou situaci, kdy máme 3 věci - Boha, Karla a víru. Jako prvního vezměme Boha. Mnozí se na něj obrací, byť jeho existence prokázaná není. Jeho nehmotná podstata nám poskytuje jak naději, tak i otázky, které se neodvážíme položit.
Klinické studie prokazují, že věřící je každý, koho chytnou zuby. Karel - existuje, avšak jeho prokázaná přítomnost nám nezaručuje, že mu můžeme plně věřit. I když je jeho existence nezpochybnitelná, jeho úmysly a schopnosti jsou vždy zahaleny rouškou nejistoty. A pak tu máme veličinu víry, která protíná oba body – jak Karla, tak Boha.
Ve světě, kde se setkáváme s nehmotným, se nacházíme v napjaté rovnováze mezi vírou v neprokázaného Boha a pochybnostmi vůči prokázanému Karlovi. Ačkoli můžeme prokázat existenci Karla, otázka jeho spolehlivosti nás stále pronásleduje. Zatímco víra nám dává naději, že věci mají svůj smysl. Proto podstata víry v Boha a nevíry v Karla je, že obě veličiny mají své opodstatnění a samotná víra je proměnná.
A teď ta neodolatelná proměnná - víra. Když se rozhlédneme kolem sebe, uvědomíme si, že existuje paradox. Víra v to, že Karel selže, je jistější než víra v Boha, protože když do Karla vkládáme svou důvěru, už předem víme, že „Karel je takový“ - takže když zklame, aspoň nás to nepřekvapí a můžeme si říct: „Jen jsem to čekal, Karel je Karel.“ Na rozdíl od Boha, který může zklamat jakkoli, a pak se musíme vypořádat s tím, že naše víra v něj je naší vědomou volbou. Paradoxem je, že někdy je větší jistota ve věcech, o kterých víme, že nejsou tak jisté. Je to jako vsadit na to, že v dohledné době bude beyond meat chutnat jako opravdový kus krávy.
A na závěr nezbývá než shrnout do několika bodů:
Dnešní humanoidní bytost na území Čech (a samozřejmě i Moravy) o sobě hrdě prohlašuje, že je ateistického vyznání. Tedy aspoň do doby, než vás chytnou zuby, nebo když píchnete poblíž Přerova.
Rozdíl mezi Bohem a Karlem je vlastně ten, že pokud se naštvete na Karla, lze mu fyzicky ublížit.
Svezení v reálném Multiple vás rozhodně dostane dál než svezení v hypotetickém Porsche.
Použití opravdových prezervativů je prokazatelně lepší než víra v papírové. A také tím vzniká méně „Karlů“.
Existence „Karlů“ ve společnosti je jako vrstvy cibule. Čím více se dostáváte k jejich jádru, tím víc se vám chce brečet.
Vše uvedeno ve videu, kde mám prý sako jak Halina Pawlovská: Prokazatelný Karel (youtube.com)