Článek
Vzpomínáte na ty chvíle, kdy jste seděli s uchem u repráku a čekali, až moderátor v rádiu pustí předem avizovanou píseň? Jakmile zazněla první nota, rychle jste zmáčkli dva poslední knoflíky na „dvojčeti“ a spustili tak nahrávání. A pak rychle stopnout, vrátit a načasovat tak, aby další píseň navazovala co nejblíž té předchozí. Někdo dělal mezi písničkami pauzy, někdo nahrával jednu za druhou.
Kazety se pak pouštěly pořád dokola. Na zadní stranu se pečlivě psaly názvy písní a nejhorší, co se mohlo stát, bylo, že si člověk kus pásky omylem přemazal. Nedejbože, pokud to smazal někdo jiný.
A jak jste s hrůzou v očích vytahovali z přehrávače zamotanou pásku! Pokud se přetrhla, nezbylo než ji podlepit. Přesnost celé operace by záviděl i kdejaký chirurg.
Přetáčení kazet byla kapitola sama o sobě. Ideálně šestihrannou propiskou, ale když nebyla po ruce, zvládl to i malíček. Malíčkem to však trvalo neskutečně dlouho, takže jste se pak stejně museli zvednout a pro tu propisku si dojít, ale stejně jste to pokaždé aspoň zkusili. Doslova cítíte ty zoubky, jak se zařezávaly do posledního článku prstu i přesto, že tu kazetu jste ručně nepřetáčeli dobrých dvacet let.
A co teprve odposlouchávání textů. Seděli jste s tužkou a papírem a přepisovali slovo od slova, abyste pak mohli celou písničku zpívat spolu se zpěvákem či oblíbenou kapelou. Přepisovalo se samozřejmě foneticky, poněvadž naše angličtina byla tehdy mizerná. A u některých z nás možná nejen tehdy.
A pak ty víkendy, kdy se v sobotu dopoledne ozvalo z televize pověstné „Čágo belo, šílenci!“ a Tereza Pergnerová odstartovala hitparádu Eso. To bývala jedna pecka za druhou. Backstreet Boys, Kelly Family, Prodigy. Hudba ale nezněla pouze z hitparád. Často nás doprovázela i u seriálů.
Pokud je vám dnes kolem čtyřiceti, určitě si to pamatujete stejně živě jako já. Tak si pojďme připomenout pár hitů, které nám tehdy dělaly společnost, ať už jsme chtěli nebo ne.
1. I’m Always Here / Pobřežní hlídka (1989–2001)
Nemusíte vidět ani videoklip, stačí slyšet první tóny a hned vás píseň vtáhne do dob, kdy jste seděli přilepení k obrazovce a hltali každou epizodu Pobřežní hlídky. Úvodní píseň nazpíval Jimi Jamison, bývalý zpěvák skupiny Survivor. Píseň se jmenuje „I’m Always Here“, avšak mnozí si ji pamatují jako „I’ll Be Ready“. Taky jste si jako malí celou dobu mysleli, že to zpívá ženská?
2. Mio Nemico (Můj nepřítel) / Princezna Fantaghiro (1991-1996)
„Mio Nemico“ vznikla jako závěrečná píseň k prvnímu dílu minisérie Princezny Fantaghiro (1991). Hudbu složil Amedeo Minghi, text napsal Pasquale Panella a nazpívala ji Rossana Casale. Právě díky použití v titulcích se stala emotivní tečkou každé epizody a jedním z nejrozpoznatelnějších motivů celé ságy. Stačí si na youtube zadat Mio Nemico Rossana Casale, a jakmile se odtrhnete od uhrančivých očí Alessandry Martines, která si zahrála hlavní roli, pak si možná i všimnete, kolik českých herců se v této italské sérii mihlo. Natáčelo se u nás na Bouzově, na hradě Pernštejn, v parku zámku Lednice, i na zámku Bojnice na Slovensku. Mezi českými herci se objevila Kateřina Brožová, Jan Kraus, Filip Renč, Aňa Geislerová i spousta dalších. Taky byste si tu sérii potřebovali sjet ještě jednou, abyste tam všechny ty naše herce poznali, poněvadž jako malí jste neměli ponětí o tom, na koho přesně se to díváte?
3. Love and Marriage / Ženatý se závazky (1987–1997)
Píseň „Love and Marriage“ uvedl Frank Sinatra (*12. 12. 1915 – †14. 5. 1998) už v roce 1955. Tvůrci seriálu Ženatý se závazky si tuto Sinatrovu klasiku vypůjčili v roce 1987. Taky jste píseň znali jako svý boty, ale vůbec vás nenapadlo, že ji zpívá ten stejný charismatický hlas, co nazpíval njú jórk njú jórk?
4. Second Time Around / Krok za krokem (1991-1997)
Znělka rodinného seriálu Krok za krokem se jmenuje „Second Time Around“, napsali ji Jesse Frederick & Bennett Salvay a nazpívali Jesse Frederick a Teresa James přímo pro seriál. Video k úvodní znělce se natáčelo v americkém zábavním parku v Kalifornii.
5. The Eyes of a Ranger / Walker, Texas Ranger (1993-2000)
Chuck Norris (Cordell Walker) chtěl, aby úvodní píseň „The Eyes of a Ranger“ nazpíval Randy Travis, ovšem v CBS mu řekli, že buď ji nazpívá on sám, nebo ji do seriálu nedají. Nahrávání úvodní písně trvalo dvanáct hodin. V některých částech Chuck Norris text písně recituje, neboť nebyl schopen dané pasáže vyzpívat. Osobně ale myslím, že to vůbec nebylo na škodu. To, že tu úvodní znělku zpívá sám Chuck Norris, jsem zjistila až při psaní tohoto článku. Vy jste to věděli?
6. Esmeralda (1997)
Esmeralda, Rosalinda i Kassandra. Telenovely, před kterými nebylo, kam utéct, poněvadž úvodní znělky hrály do ulice ze všech otevřených oken. Úvodní píseň Esmeraldy nazpíval Javier Rodríguez a vznikla přímo pro mexickou telenovelu. Zajímavostí je, že představitelku Fatimy hrála herečka Laura Zapata. Její sestra je mexická herečka a zpěvačka Thalía. Přesně ta, která si zahrála hlavní roli v telenovele Rosalinda. Sice už si napamatujeme, kdo přesně že to ta Fatima byla, ale to, že byla pomyslnou spojkou ve dvou nejsledovanějších telenovelách, zní samo o sobě zajímavě. Natalia Oreiro je sice jako Divoký anděl s přehledem převálcovala všechny, nicméně jako vzpomínka na čas strávený s mamkami či babičkami u televize to funguje skvěle, poněvadž nebylo dlouholeté manželky, která by na to tehdy nekoukala.
7. I Don’t Want to Wait / Dawsonův svět (1998-2002)
Píseň „I Don’t Want to Wait“ se do seriálu Dawsonův svět dostala náhodou. Tvůrce Kevin Williamson byl fanouškem zpěvačky Pauly Cole a požádal o možnost použít její píseň až poté, co nedostal svolení k užití písně „Hand in My Pocket“ od Alanis Morissette. Byl to tehdy nezvyklý krok, vzít již existující píseň a dát ji jako úvodní znělku seriálu. Přiznám se, že kdybych neznala seriál, o samotné písni bych nejspíš neměla nejmenší ponětí, ačkoliv videoklip k písni je vskutku zajímavý.
8. Any Way the Wind Blows / Vražedné pobřeží (1991-1992)
Úvodní píseň Vražedného pobřeží s názvem „Any Way the Wind Blows“ zpívá Errol Blackwood. Právě tenhle karibský nádech seriál okamžitě přepíná do dovolenkové nálady, kdy vidíte po pláži pobíhat rozevlátou košili Nicka Slaughtera.
9. Vodopády / Chaozz (1999)
Avšak nejen seriály utvářely naše dětství. První domácí hip-hopová hitovka, u které jste znali text od začátku do konce, a která ve vás jednoznačně vyvolá vlnu nostalgie, byly, jsou a navždy budou Vodopády od Chaozzu. Sice si nepamatujete, co jste měli včera k obědu, ale „Každej den na tomhle světě něco vzniká, když muž a žena chtěj tady něco nechat…“ vystřihnete, i kdyby vás o půlnoci v noci vzbudili. Nevím sice, proč nikdo nedocení genialitu všech textů, ať už šlo o Chaozz, Syndrom Snopp (Znamení apokalypsy) nebo Bow wave a všechny jejich počiny od Policejní kamery, přes Pašeráckou až po píseň BoreCzech, nicméně pokud jste cokoliv z toho znali a pustíte si to po letech znovu, jste zpátky v minulosti rychleji než Michael J. Fox v Návratu do budoucnosti.
10. Hrobař / Premier (1993)
Mezi další vracečky by se dal řadit Hrobař od kapely Premier (1993), Ode To My Family od The Cranberries (1994), videoklip k písni Sen od Lucie (1994) nebo klidně i píseň Gumídci méďové (1993), kterou tak dokonale nazpíval Karel Černoch. Je však jasné, že každý si zavzpomíná u něčeho jiného.
Rozhodně ale doporučuju si výše uvedené písně postupně dohledat a pustit. Pokud se mi aspoň trochu podařilo přimět vás při jejich poslechu nostalgicky zavzpomínat na staré časy, pak tento článek splnil svůj účel.
Bylo něco z toho i vaše srdcovka?
https://www.csfd.cz/film/70809-zenaty-se-zavazky/prehled/
https://www.csfd.cz/hledat/?q=princezna+fantaghiro
https://www.csfd.cz/film/91515-esmeralda/zajimavosti/
https://www.csfd.cz/film/70079-vrazedne-pobrezi/prehled/
https://www.songfacts.com/facts/paula-cole/i-dont-want-to-wait
https://www.csfd.cz/film/69775-krok-za-krokem/prehled/
https://www.csfd.cz/film/71194-walker-texas-ranger/prehled/