Článek
Pro někoho může být krizí tragická událost, např. úmrtí blízké osoby, pro jiného, že zapomněl při odjezdu do práce zamknout dveře od bytu. Všeobecně ovšem platí, že na začátku krize si uvědomujeme, že je něco špatně.
Podstatné pak je, jakým způsobem se dokážeme se situací vyrovnat, zda se nám nenabaluje jeden problém na druhý a zda takovou situaci zvládneme sami, nebo s pomocí rodiny, přátel, či odborníků. Krize má určité vývojové fáze, během nichž se člověk snaží najít prostředky, které by mu pomohly se s danou situací vyrovnat.
Pokud však nenajdeme uspokojivé řešení, může to znamenat upadnutí do beznaděje, deprese, často se objevují myšlenky na smrt, sebevraždu.
✅ Co je to krizová intervence?
Krizová intervence je technikou pro zvládnutí krize, se kterou se nedokážete vyrovnat svépomocí. Jedná se o odborný zásah do určitého procesu (krize), jehož účelem je tento proces ovlivnit, změnit. Člověk má přirozenou schopnost hledat sám cesty z krize, pokud však žádné řešení nenajde, je namístě obrátit se na profesionála.
✅ Krizoví interventi mohou pomoci zejména v těchto situacích:
🔹 smrt v rodině
🔹traumatické události
🔹tragické autonehody
🔹nepříznivý zdravotní stav
🔹ztráta zaměstnání
🔹bolestivý rozchod, rozvod
🔹neočekávaný konflikt
✅ Jak probíhá krizová intervence?
🔹Naslouchání – psycholog si vyslechne váš příběh, zajímá se o vaše pocity a jak danou krizi prožíváte, klade otázky, aby si vytvořil komplexní obraz situace.
🔹Zrcadlení – psycholog se snaží vžít do situace klienta, aby mohl lépe pochopit jeho jednání, prožívání, a tak si udržel vzájemný kontakt a důvěru.
🔹Parafráze – vše, co se psycholog dozví od klienta, převypráví svými slovy. Účelem je poukázat na možnosti, kterých si klient sám nevšiml, shrnout celou situaci.
🔹Kotvení – lidskou přirozeností je spoléhat se na jednu informaci (kotvu) a od té se pak odvíjet v dalším rozhodování. Psycholog vám pomůže nejlepší „kotvu“ najít a využít ji jak nejlépe to jde.
🔹Zhodnocení a návrh řešení
Cílem krizové intervence je pomoci zvládnout klientovi tíživou situaci nejlépe hned po prvním sezení.
Mnohdy stačí, že má klient možnost se otevřeně vypovídat, jindy je potřeba rozebrat problém více do hloubky. Každý člověk je jiný, proto je pro psychology důležitý individuální přístup ke klientovi.