Hlavní obsah
Názory a úvahy

Mladí jsou líní, jen koukají do mobilu a nepracují? Ukažte mi je

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Adobe Stock

Že jsou dnešní mladí lidé líní a mají ruce dozadu, jakmile přijde na práci, je oblíbené a stále dokola omílané téma v diskuzích a v hospodách u piva. Jaká je ale realita? Z mé zkušenosti odlišná.

Článek

Když slyším, že dnešní mladí lidé se rádi nechávají živit, nic nedělají, jen koukají do mobilu a práci se vyhýbají obloukem, štve mě to. Někde tady jsou zástupy takových mladých? Já říkám – ukažte mi je.

V mé rodině, okolí ani v mé sociální bublině žádné davy mladých povalečů nevidím. Já i můj manžel pracujeme, stejně jako ostatní členové rodiny. Stejně tak mí mladí přátelé, známí a kolegové, z nich nepracují jen ty ženy, které doma pečují o svá malá miminka. Najdou se mezi nimi výjimky, mladí lidé, co se nechávají živit partnerem nebo vydělávají peníze na černo, jsou ale naprostou výjimkou a spočítám je na prstech půlky jedné ruky. Stejně tak ale vidím takové výjimky i ve střední generaci i mezi staršími, jsou zkrátka všude.

Moje zkušenost je spíš opačná. Naopak mezi lidmi mého věku a mladšími vidím ty, kteří pracují poctivě a často více, než by bylo zdrávo. Zažila jsem práci v korporátu, kde se razilo pravidlo, jsou mladí, tak ať makají, co to jde. V překladu to znamenalo vyždímat z mladých zaměstnanců maximum. Objevovaly se narážky, že „když nemusím za dětmi ani nepečuju o staré rodiče, tak můžu zůstat v práci déle, nebo pracovat ve dnech volna a ten projekt dodělat.“ Jsem přece mladá, mám jednoduchý život a doma na mě nikdo nečeká.

A když jsem si nechtěla nechat nainstalovat do mobilu firemní e-mailovou aplikaci, abych mohla na maily odpovídat i v devět večer a o víkendech, měla jsem problém.

My na tom mobilu často pracujeme

Nejraději slyším ještě dovětek – nemají čas pracovat, protože pořád koukají do mobilu!

Jak už jsem nakousla, čím dál tím víc pracovních úkolů, komunikace, a dokonce kalendáře se přesunuly do online světa a telefon se pro řadu z nás stal pracovním nástrojem. Na pracovních pozicích po nás zaměstnavatelé chtějí čím dál tím širší paletu dovedností a hodně z nich odbavujeme rychle ze svého telefonu.

Věděli jste, že například reportér dělal dříve jen obsah, ale kvůli zeštíhlování redakcí, propouštění a zrychlenému online přenášení informací dnes často vytváří redakční obsah, ale také si fotí, natáčí a stříhá videa a v malých redakcích někdy i obsah publikuje a promuje na sociálních sítích?

Jasně, nepracujeme na telefonu pořád, hodně času na něm taky prokrastinujeme. Ano, ta chytrá krabička je zdrojem levného dopaminu, způsobuje závislost a je to velký problém. Ale když se podíváte v metru nebo tramvaji, k obrazovce jsou přilepení dnes už všichni – mladí, lidé ve středním věku, a i čím dál tím víc seniorek a seniorů si hrají na mobilu hry nebo čtou zprávy.

Práce se sama neudělala

Takže prohlášení o líných mladých považuju za zcestné. Není to jen mýtus, který se omílá v hospodách od stolu bez ohledu na realitu a v diskuzích na internetu ho živí trollové, aby proti sobě poštvali mladou a starší generaci? Za mě ano.

Když se podíváte kolem sebe, kolik líných mladých lidí skutečně vidíte? Ano, ta servírka, co vám přinesla jídlo, nebo žena na poště, co vám vydala balíček, skladník v Lidlu, co pro vás ráno zavezl pečivo, redaktorka, co píše články, které čtete, to jsou taky lidi, a ta práce se sama neudělala.

Zdroj informací:

Anketa

Vidíte kolem sebe líné mladé lidi, kteří nepracují?
Ne, je to mýtus, mladí jsou pracovití a šikovní.
51,6 %
Ano, žádné pracovité mladé lidi neznám.
9,7 %
Záleží to člověk od člověka, nejde to zobecnit.
35,5 %
Nemám na to názor.
3,2 %
Celkem hlasovalo 31 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz