Hlavní obsah
Lidé a společnost

Pepřový sprej je zbraň a je třeba s ním umět zacházet. Roky jsem to dělala špatně

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Naštvaná Češka

Správné použití pepřového spreje.

Pepřák považuju za dobrý způsob obrany, protože ho lze použít v případě nouze z větší vzdálenosti a je v ČR legální. Na kurzu, kde jsem se učila, jak ho správně používat, jsem se dozvěděla překvapivé věci.

Článek

Na kurzu jsem se dozvěděla dost zajímavých věcí. Třeba to, že pepřák člověku na různě dlouhou dobu znemožní vidění a bolí to, u každého člověka je to individuální, ale pak to přejde, nezpůsobí trvalé následky. Pálivá látka je silným výtažkem z papriček a oči ji po nějaké době slzami vyplaví. A můžeme ho použít z poměrně velké vzdálenosti. Je proto užitečné ho použít v situaci, kdy nás někdo napadne anebo už vidíme, že se schyluje k útoku na nás, a my máme větší šanci utéct a ochránit se, ještě než se agresor přiblíží na dosah a k útoku dojde.

Ale taky jsem zjistila pro mě šokující věc, a to, že pepřák, který jsem roky nosila v kapse, a svírala ho vícekrát v ruce při průchodu temnými uličkami, mi byl úplně k ničemu. Díky bohu, že jsem se za ty roky nedostala do situace, kdybych ho musela použít.

Měla jsem ho totiž už dávno po expiraci, což znamená, že plyn, který vyhání pálivou látku z nádobky, byl pravděpodobně už vyprchaný a po stisknutí spouště by se nic nestalo.

Já jsem ale navíc celou dobu držela palec na pojistce, vůbec jsem totiž nevěděla, že konstrukce pojistku má a palec se vkládá dovnitř pod ni. Teprve tam je třeba spoušť stisknout a pepřák začne stříkat.

Takže jsem přišla po kurzu domů a hodila jsem svůj pepřák rovnou do koše.

Co vědět před použitím

Sama sobě do minulosti bych vzkázala:

  • Zkontroluj si, co z konstrukce tvého pepřáku je pojistka a co musíš fyzicky zmáčknout, aby začal stříkat proud pálivého gelu a kam se ten palec vlastně vkládá, aby to stříkalo.
  • Kontroluj si pravidelně datum expirace a ber ji vážně, když projde, kup si nový.
  • Zjisti si, zda máš gelový nebo jiný druh pepřáku, jak se chová proud účinné pálivé látky – jak daleko dosáhne, jaký rádius zasáhne, zda se kapičky budou vznášet ve vzduchu, nebo padají k zemi jako u gelového.
  • Nečekej, až se dostaneš do nepříjemné situace, a osahej si používání svého pepřáku předem. Nejlépe si kup jeden ostrý s pálivou látkou a jeden cvičný úplně stejného druhu bez pálivé látky (na ostrém používání zkoušet nejde, protože pepřový sprej je na jedno použití – jakmile ho jednou vyzkoušíš, prorazí se lahvička s plynem, který pálivou látku vyhání ven, a může pomalu unikat, což znamená, že při druhém použití už nemusí stříkat, bohužel ale cvičné pepřáky všichni výrobci nenabízí). A nejdřív si ho ozkoušej alespoň někde v lese (pokud nemáš cvičný a koupíš si dva totožné ostré, tak určitě na místě, kam nechodí psi a lidi). Ideálně ale někde se zkušenými instruktory, kteří ti pomohou nacvičit reálné situace, se kterými se v praxi napadení lidé setkávají.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:
Pepřový sprej

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz