Hlavní obsah
Názory a úvahy

Rádi se montujeme do věcí, do kterých je nám houby

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Adobe Stock

Pokaždé, když otevřu internet, mám procit, že Češi jsou přeborníci v radách cizím lidem. Všechno víme líp. Ale sami podle těch rad často neumíme žít.

Článek

Když sleduju na internetu fajn projekty nebo zajímavé lidi, anebo občas udělám tu chybu, že otevřu komentáře pod nějakým článkem, vždycky jsem překvapená. Divím se, že i na těch z mého pohledu nejpozitivnějších věcech dokážeme najít chyby.

Otravujeme nevyžádanými radami tvořivé lidi, kteří jsou zjevně v procesu, učí se něco nového a tak to logicky není ještě dokonalé. A ještě navíc si dovolíme z těch málo střípků na sociálních sítích, které o sobě zveřejní, posuzovat a hodnotit jejich soukromý život.

Narazila jsem na projekt Holka od Berounky. Dita je holka, která se po rozchodu pustila do renovace staré Sušárny u Berounky a bez předchozích znalostí ji prakticky sama celou zrekonstruovala. Přímo k chatě se nedá dojet autem, a tak v batůžku nanosila materiál a postupně celý domeček předělala. Teď je z ní obyvatelný útulný tiny house a vypadá na obrázcích parádně, včetně zahrady, kterou Dita „dává do pucu“ a osazuje původními odrůdami. Super počin, ne?

Nenapadlo by mě, že je možné na jejím profilu cokoliv kritizovat. Spletla jsem se. Nedávno v postu na Instagramu popisovala, že většina zpětné vazby na její projekty je pozitivní, ale vždycky, když dorazí něco hnusného, tak to píchne.

Paradoxně jí chodí nejvíc hejtů na osobní život, o kterém toho sdílí co nejméně a kterého se její projekty netýkají. A co v takových hejtech najdeme? Třeba to, že je jen jednou z generace singles, kterým nezáleží na trvalých vztazích, nedbají na kořeny, jsou pokrytečtí a sobečtí. Toť komentář jedné sledující. Ditu samozřejmě nezná a nic osobního o ní neví. Usoudila to jen z toho, že domeček je malý a nevidí tam prostor pro návštěvy a děti.

Na to přišla láskyplná odezva od Ditiny maminky. Že je to její život a že ona je spokojená, když je Dita spokojená a šťastná. Podle její maminky nikdo nemá právo druhému lajnovat život podle svého měřítka.

Koho to zajímá?

Tyhle rady, kritiky a komentáře jsou pro mě nejvíc nepochopitelné:

  • Proč komentujeme cizí tvůrčí projekty a shazujeme je („tohle by zvládla umotat i moje pětiletá dcera“), hledáme na nich mouchy a urážíme tvůrce za adekvátně vysoké ceny, když seberou odvahu je nabízet k prodeji?
  • Proč píšeme ženám do komentářů na Instagramu, že jsou tučné/vyzáblé?
  • Proč otravujeme matky na internetu, že moc/málo kojí, moc/málo mazlí, moc/málo uklízí, moc/málo pracují, moc/málo mlátí svoje děti a tak dále?
  • Proč píšeme nesmyslné politicky laděné útoky, zvlášť pod články, které s politikou absolutně nesouvisí? (Vždycky, když pod článkem o osobním rozvoji nebo nevinné zprávě z domácího zpravodajství čtu komentáře o vládní pětikoalici, chce se mi brečet. To se mi ostatně chce u většiny politicky laděných komentářů, málokdy jsou smysluplné a užitečné.)

Koho to zajímá, co si o nich všech myslíme? Proč máme pocit, že máme právo lajnovat cizí životy podle svého měřítka? Copak my sami máme rádi, když se nám cizí lidi montují do života?

A tak mám jeden návrh, který zlepší život nám všem. Co si nechat svoje názory pro sebe a radši jít dělat něco, co nás naplní a potěší?

Možná pak nebudeme mít pro samé koníčky čas ani potřebu sledovat cizí lidí na internetu a dávat jim moudré rady do života. Podle kterých se ale my sami ani zdaleka nezvládáme řídit.

Anketa

Obtěžujete cizí lidi na internetu nevyžádanými radami a kritikou?
Ano, pravidelně, je to můj koníček.
2,4 %
Občas ano.
1,5 %
Ne, nesnáším to, a tak to nedělám ani cizím lidem.
90,5 %
Nechce se mi nad tím přemýšlet.
5,6 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 338 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz