Článek
Představte si situaci, že máte sedmnáctileté dítě, které si chce udělat řidičské oprávnění. Dříve bylo nutné čekat do osmnácti let a potom jít do autoškoly. Ale to se nyní změnilo. Existuje § 83a Zákona č. 361/2000 Sb., který umožňuje mladým lidem získat řidičák už v 17 letech. Dokonce je možné celý proces absolvování autoškoly realizovat v šestnácti letech a na zkoušku jít ve chvíli, kdy je dotyčnému sedmnáct. A pokud zkoušky úspěšně složí, může řídit auto.
Ale pozor, tak jednoduché to přece jen není. Dané řízení auta v sedmnácti letech je realizováno v takzvaném režimu L17. To znamená, že daný mladík nebo mladice nemůže jet sólo. V autě s ním musí být mentor. Řeknete si, že to je v pořádku. Ale potom zjistíte, jaké podmínky musí mentor splňovat. A dojde vám, jaká je to hloupost.
Skoro kdokoliv?
Na první pohled se může zdát, že mentorem může být kdokoliv. Řidič v režimu L17 si může zvolit až 4 mentory, aby nebyl při potřebě někam vyjet odkázán jenom na jednu jedinou osobu. Tímto mentorem nemusí být nutně jenom příbuzný. Může to být i jakákoliv jiná osoba. Ta musí být následně zapsána v Evidenční kartě řidiče L17.
Že mentor musí být držitelem řidičského oprávnění, je vcelku logická podmínka. Za smysluplnou lze považovat i tu, že mentor musí mít řidičské oprávnění pro skupinu B po dobu více než 10 let. Je pochopitelné, že se po mentorech chce i to, aby v posledních 5 letech nebyli zbaveni práva k řízení motorového vozidla. A pak je tu ještě jedna věc – body.
Kdo jezdí, body mít může
Tou nejšílenější podmínkou k tomu, aby mohl být člověk mentor, je nutnost mít na bodovém kontě 0 bodů. Jakmile tam bod, byť jen jeden jediný, je, daná osoba mentorem být nemůže. A to je poměrně přísné pravidlo. Jasně nahrává lidem, kteří sice řidičské oprávnění mají, ale moc nejezdí. Protože kdo jezdí, ten čas od času nějaký ten bod získá. Pochopil bych třeba určitou hranici bodů. Pochopil bych, že tam nesmí být ty nejhorší přestupky za 6 bodů. Ale čistá nula? To je přehnané.
Vezměte si, že 2 body dostanete třeba za to, že v obci překročíte rychlost o 10 km/h a více. Tak, a teď ruku na srdce: kdo z vás nikdy nejel v obci šedesátkou? Jistě se to stává skoro každému, minimálně na začátku nebo konci obce. Být tam hlídka, máte to za dva body. A jste bez mentorství.
Nebo nezastavení vozidla před přechodem – i tohle se může stát, člověk chodce přehlédne, špatně posoudí situaci. Být tam akční příslušník, je to za dva body. Stejně tak za dva body je i parkování na místě pro invalidy. A nikoho nezajímá, že jste jen běželi do lékárny, že je tam dalších 10 volných míst a že společenská nebezpečnost tohoto činu je v podstatě nulová. Je to holt za dva body.
Řekni si babičce
Když by ke mně přišel šestnáctiletý teenager s tím, jestli bych mu dělal mentora, kývnul bych. Ale kývnout nemohu. Přestože jsem na cestách denně, řidičák mám desítky let, nikdy jsem nezpůsobil dopravní nehodu a předpisy znám jako své boty, nemohu. Dokonale ovládám vozidlo, mám dobré reakce, vyznám se i ve složitých dopravních situacích a nastalé problémy umím řešit rychle. Ten teenager má ale smůlu.
Musím odmítnout, protože mám na svém kontě právě 2 body. Ty, které jsem dostal za drobné porušení rychlosti, pár stovek metrů před koncem obce, kde nejsou ani domy ani přechod ani chodník. Tam jsem vyfasoval pokutu a body.
Ten teenager ale může klidně říct své babičce. Roky za volantem neseděla, a tak má zcela jistě bodové konto s krásnou, čistou nulou. Co na tom, že vůbec neví, jak to dneska na silnicích chodí, že její zkušenosti jsou dávno zapomenuté a její reakce dávno za zenitem. Co na tom, že když řídila, bylo na silnicích pár aut a o kruhovém objezdu nikdo neslyšel. Má přece tu potřebnou nulu, a tak může být kýženým mentorem. Paradox, co?
Zdroj: Zdroj: https://www.bezpecnecesty.cz/cz/bezpecna-jizda-v-aute/pravidla-silnicniho-provozu/bodovy-system, https://www.zakonyprolidi.cz/nabidka/cs/2000-361/zneni-20240101#p83a
https://www.policie.cz/clanek/l17.aspx