Hlavní obsah
Cestování

Cestovky už nevědí, jak by vydělaly na turistech. Hrají si na pojišťovny

Foto: Freepik

Kupujete na dovolenou u cestovní kanceláře nebo agentury? Připravte se na to, že víc než o zájezd jde o pojistku.

Článek

Kupovat zájezd na pobočce je v dnešní moderní době v podstatě přežitek. Vše, co nabízí daná pobočka, máte jednoduše před sebou i vy, na monitorech svých počítačů nebo mobilních telefonů. Prostě a jednoduše si vyberete zájezd a jeho parametry. Destinaci, hotel, počty osob, dopravu, typ pokoje, stravování. A pouštíte se do rezervace. A tady nastává kámen úrazu.

Chcete dovolenou, pojistku, jídlo nebo dopravu?

Objednat si zájezd na internetu není nic složitého. Je to snad ještě jednodušší než si koupit zboží. Nemusíte řešit druhy dopravy, jejich nákladnost, stejně jako nemusíte řešit aktuální dostupnost. Moderní cestovní kanceláře už mají online systémy zobrazující aktuální data, takže když je zájezd volný, můžete ho hned objednat. Stačí údaje o cestovatelích, volba platby a zájezd je váš.

Tedy, takhle by to fungovalo v ideálním světě. Ale ta „hodná“ cestovní kancelář nebo agentura vám chce nabídnout i nějaké ty služby navíc. Začíná to především vaší ochranou. Ne přímou fyzickou, ale ochranu pojistnou. Ještě než dokončíte rezervaci svého zájezdu musíte absolvovat vnucování různých pojistných produktů. Primárně cestovního pojištění, následované pojistkou úrazovou. V případě cesty na vlastní pěst i pojistky týkající se vašeho auta.

Tímhle to ale nekončí. Řítit se na vás může i obsáhlá nabídka spojená například s parkováním na letišti, nebo se zajištěním různých letištních transferů. A to už při odletu, ale také při příletu. Sice u zájezdů bývá v základu klasický autobusový transfer, ale cestovní kanceláře a agentury vám nabídnou i něco lepšího, třeba soukromou limuzínu. Stejně tak vám mohou nabízet třeba jízdenky na veřejnou dopravu, jako jednu z variant toho, jak se na letiště dostat.

Stane se vám i to, že si můžete při objednávce zájezdu vybírat z občerstvení, které na vás bude čekat v letadle. I tohle může být součástí procedury, která souvisí s objednáním nájezdu.

Výhodné, ale jak pro koho

Z pár minut, které trvá objednávka již vybraného zájezdu, se najednou stávají desítky minut, kdy se musíte proklikávat a proklikávat desítkami různých doplňkových služeb a často i několikrát potvrzovat, že o ně skutečně nemáte zájem a že to prostě risknete. Všechny se pochopitelně tváří jako něco výhodného. To nepopírám, že výhodné mohou být. Ale otázka je, pro koho? Cestovní agentura nebo kancelář vám je nenabízí pro vaše krásné oči, ale proto, že na nich vydělá. Z prodejce zájezdů se tak pomalu stává pojišťovák, řidič, dopravce, kuchař a kdo ví, co ještě.

Chtít, či nechtít?

Je na každém, co vše si k zájezdu doobjedná a co využije. Ale u cestovních agentur nebo kanceláří nemá možnost výběru. Musí odkliknout to, co je mu naservírováno. Je to opravdu produkt za dobrou cenu? S ideálním rozsahem služeb, pokrývající vše? Není přece jenom lepší koupit si jenom zájezd a doplňkové služby sólo, s rozvahou, porovnáním, dle svého uvážení?

A to je další důvod, proč zájezdy nakupovat online. Odpovídat pracovníkům na pobočce na desítky dotazů, jestli nechceme něco dalšího k zájezdu, by nevydržel nikdo. Slabší kusy by kývly, ty silnější by prchly.

Anketa

Kupujete si pojištění k zájezdu přímo u CK?
Ano, kupuji
44 %
Ne, nekupuji
40 %
Necestuji s CK
16 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 50 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz