Článek
Konečně je to tady: možnost svézt se na tuzemské dálnici legálně rychlostí až 150 kilometrů v hodině. Bude to možné na D3 u Českých Budějovic. A já doufám, že se podobná výjimka objeví i na jiných místech, kde tomu bude vyhovovat samotná dálnice. Jezdit rychlostí jen 130 kilometrů v hodině je totiž přežitek z minulosti.
Jak rychle jsme mohli jezdit?
Podívejme se nejprve do minulosti, jak to s těmi rychlostními limity na dálnicích vlastně bylo. Do roku 1997 byla dálniční maximálka 110 kilometrů v hodině. Od 1. října 1997 se zvýšila na 130 kilometrů v hodině. Stejnou rychlostí se tehdy mohlo jezdit i na silnicích pro motorová vozidla. To se změnilo 31. prosince 2015, kdy dálničních 130 km/h zůstalo zachováno, zatímco na silnicích pro motorová vozidla se nejvyšší rychlost snížila na 110 km/h.
Čím jsme tenkrát jezdili?
Od konce roku 1997 jsme tedy mohli na dálnicích jezdit až 130 km/h. Mezi nejprodávanější vozy té doby patřila Škoda Felicia, jedničková Škoda Octavia, šestá generace Fordu Escort nebo první generace Renaultu Mégane. Dnes už jsou to auta, po kterých ani pes neštěkne, a pokud je někdo má doma, věřím, že mu přinášejí víc starostí než radosti.
Že to není tak hrozné? Tak myslete na to, že zdaleka ne každý měl tenkrát na nové či zánovní auto. Škoda Favorit se vyráběla v letech 1987–1994. Takže v době, kdy začala platit dálničních 130 km/h, jste klidně mohli brázdit dálnici i takovým autem. Divím se, že jsme se v té době nebáli. Dnes bych touto rychlostí nejel ani ve fungl novém Favoritu, ani ve Felicii.
Jsme jinde
Porovnejte pár let starého Favorita nebo Felicii s jakýmkoliv několikaletým současným vozem. Všechno je úplně jinde – technologie, vlastnosti, ovladatelnost, bezpečnost, jízdní schopnosti. Zatímco auta se vyvíjejí a jdou neustále dopředu, v možnostech jejich využití jsme se zasekli v minulosti a stále tu máme jen 130 km/h.
Dnešní auto tuhle rychlost zvládne „s prstem v nose“. Zvládne i 150 km/h. Zvládne i podstatně víc. Kdo si někdy užil dálniční tempo v Německu, mohl se o tom přesvědčit. Já i moje auto zvládneme jet 200 km/h. Vyzkoušel jsem to několikrát a ani jednou jsem neměl pocit, že bych byl nebezpečný sobě nebo svému okolí.
Chci zvýšit limity na dálnicích
Doufám, že 150 km/h na D3 je jen první vlaštovka a postupně budou podobné úseky přibývat. A když se ten limit ještě o něco zvýší, nebude to na škodu. Argumenty expertů, že se při 150 km/h bude jezdit ještě rychleji, mě neberou. Zajeďte se, milí páni odborníci, podívat na nějakou dálnici. Když tam držím tempomatových 130, patřím spíš k těm rychlejším. Ano, občas mě někdo předjede, ale že by všichni jezdili o mnoho víc, to se říct nedá. Naopak.
Proč si automaticky myslet, že se zvýšením limitu ho lidé budou chtít záměrně porušovat? Je to podobné jako s alkoholem za volantem. Jakékoliv snahy o povolení „jednoho piva“ hned kritici odmítají, protože Češi by si prý určitě dali dvě. Jenže výsledky namátkových kontrol a statistik nehod ukazují pravý opak – lidé nulovou toleranci převážně dodržují. A nakonec, ti, kteří nedodržují rychlost ani nulovou toleranci, jsou v mnoha případech nenapravitelné existence, kterým je všechno jedno. Ti budou jezdit podle svého, i kdyby byl dálniční limit 90 km/h.
Anketa
Zdroj: https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/divoke-automobilove-devadesatky-pred-25-lety-cesi-kupovali-d/r~44dbe15817b811edbe29ac1f6b220ee8/, https://www.cspsd.cz/682-rychlostni-limity-z-pohledu-historie, https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Favorit, https://www.seznamzpravy.cz/clanek/fakta-podivejte-se-kde-zabijel-alkohol-mapa-nehod-opilych-ridicu-185829